Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
Recently, the need to innovate has been reiterated and for this, several sectors of society are concerned about achieving a balance in the ecosystem, including the education area. This article presents a qualitative methodological approach in which a reflection of the literature is made, about the b...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6606
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16421
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16421
- Palabra clave:
- Educación ambiental
Perspectivas
Profesores
Enseñanza
Creencias
Environmental education
Perspectives
Teachers
Teaching
Beliefs
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf107
id |
REPOUPTC2_e713e975fe04c02da90e2566ddb2c5df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16421 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2020-06-082024-07-08T14:38:47Z2024-07-08T14:38:47Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16421Recently, the need to innovate has been reiterated and for this, several sectors of society are concerned about achieving a balance in the ecosystem, including the education area. This article presents a qualitative methodological approach in which a reflection of the literature is made, about the beliefs and perspectives that teachers have about environmental education and its teaching, as well as the main obstacles that interfere in the teaching of environmental education contents. When making a reflection of the literature, the article considers that teachers commonly identify environmental education with ecology, the environment or confuse it with PRAES; In addition, they do not apply the transversal structure to the curriculum, but they take it as a subject in the area of natural sciences. As a result, the need for teachers to reflect and, if possible, transform the conceptions and application of environmental education in the school is highlightedEn los tiempos actuales se ha reiterado la necesidad de innovar y para ello, varios sectores de la sociedad se preocupan por lograr un equilibrio en el ecosistema, incluyendo el área de educación. Este artículo presenta a través de un enfoque metodológico cualitativo una reflexión de la literatura, sobre las creencias y perspectivas que tienen los profesores de la educación ambiental y su enseñanza, así como los principales obstáculos que interfieren en la enseñanza de los contenidos de educación ambiental. Al hacer dicha reflexión, la autora considera que los docentes identifican comúnmente la educación ambiental con la ecología, el ambiente o la confunden con los PRAE; además no aplican la estructura transversal al currículo, sino que la toman como un tema más del área de ciencias naturales. Como resulta- do se destaca la necesidad de que los docentes reflexionen y si es posible transformen las concepciones y la aplicación de la educación ambiental en la escuela.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183/9358FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 4 No. 7 (2019): July - December 2019; 42-48Rastros y Rostros del Saber; Vol. 4 Núm. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 4 No 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 4 N. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 4 n. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-482539-3324Educación ambientalPerspectivasProfesoresEnseñanzaCreenciasEnvironmental educationPerspectivesTeachersTeachingBeliefsPerspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculosinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6606http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a190http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf107http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Espitia Ruiz, Gloria Yolima001/16421oai:repositorio.uptc.edu.co:001/164212025-07-18 11:45:36.338metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos |
title |
Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos |
spellingShingle |
Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos Educación ambiental Perspectivas Profesores Enseñanza Creencias Environmental education Perspectives Teachers Teaching Beliefs |
title_short |
Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos |
title_full |
Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos |
title_fullStr |
Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos |
title_full_unstemmed |
Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos |
title_sort |
Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
Educación ambiental Perspectivas Profesores Enseñanza Creencias |
topic |
Educación ambiental Perspectivas Profesores Enseñanza Creencias Environmental education Perspectives Teachers Teaching Beliefs |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Environmental education Perspectives Teachers Teaching Beliefs |
description |
Recently, the need to innovate has been reiterated and for this, several sectors of society are concerned about achieving a balance in the ecosystem, including the education area. This article presents a qualitative methodological approach in which a reflection of the literature is made, about the beliefs and perspectives that teachers have about environmental education and its teaching, as well as the main obstacles that interfere in the teaching of environmental education contents. When making a reflection of the literature, the article considers that teachers commonly identify environmental education with ecology, the environment or confuse it with PRAES; In addition, they do not apply the transversal structure to the curriculum, but they take it as a subject in the area of natural sciences. As a result, the need for teachers to reflect and, if possible, transform the conceptions and application of environmental education in the school is highlighted |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:38:47Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:38:47Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6606 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a190 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6606 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16421 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16421 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183/9358 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf107 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf107 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 4 No. 7 (2019): July - December 2019; 42-48 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Rastros y Rostros del Saber; Vol. 4 Núm. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48 |
dc.source.fr-FR.fl_str_mv |
FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 4 No 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48 |
dc.source.it-IT.fl_str_mv |
VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 4 N. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48 |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 4 n. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2539-3324 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633867440390144 |