Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos

Recently, the need to innovate has been reiterated and for this, several sectors of society are concerned about achieving a balance in the ecosystem, including the education area. This article presents a qualitative methodological approach in which a reflection of the literature is made, about the b...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6606
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16421
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16421
Palabra clave:
Educación ambiental
Perspectivas
Profesores
Enseñanza
Creencias
Environmental education
Perspectives
Teachers
Teaching
Beliefs
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf107
id REPOUPTC2_e713e975fe04c02da90e2566ddb2c5df
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16421
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2020-06-082024-07-08T14:38:47Z2024-07-08T14:38:47Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16421Recently, the need to innovate has been reiterated and for this, several sectors of society are concerned about achieving a balance in the ecosystem, including the education area. This article presents a qualitative methodological approach in which a reflection of the literature is made, about the beliefs and perspectives that teachers have about environmental education and its teaching, as well as the main obstacles that interfere in the teaching of environmental education contents. When making a reflection of the literature, the article considers that teachers commonly identify environmental education with ecology, the environment or confuse it with PRAES; In addition, they do not apply the transversal structure to the  curriculum, but  they take it as a subject in the area of natural sciences. As a result, the need for teachers to reflect and, if possible, transform the conceptions and application of environmental education in the school is highlightedEn los tiempos actuales se ha reiterado la necesidad de innovar y para ello, varios sectores de la sociedad se preocupan por lograr un equilibrio en el ecosistema, incluyendo el área de educación. Este artículo presenta a través de un enfoque metodológico cualitativo una reflexión de la literatura, sobre las creencias y perspectivas que tienen los profesores de la educación ambiental y su enseñanza, así como los principales obstáculos que interfieren en la enseñanza de los contenidos de educación ambiental. Al hacer dicha reflexión, la autora considera que los docentes identifican comúnmente la educación ambiental con la ecología, el ambiente o la confunden con los PRAE; además no aplican la estructura transversal al currículo, sino que la toman como un tema más del área de ciencias naturales. Como resulta- do se destaca la necesidad de que los docentes reflexionen y si es posible transformen las concepciones y la aplicación de la educación ambiental en la escuela.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183/9358FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 4 No. 7 (2019): July - December 2019; 42-48Rastros y Rostros del Saber; Vol. 4 Núm. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 4 No 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 4 N. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 4 n. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-482539-3324Educación ambientalPerspectivasProfesoresEnseñanzaCreenciasEnvironmental educationPerspectivesTeachersTeachingBeliefsPerspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculosinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6606http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a190http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf107http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Espitia Ruiz, Gloria Yolima001/16421oai:repositorio.uptc.edu.co:001/164212025-07-18 11:45:36.338metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
title Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
spellingShingle Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
Educación ambiental
Perspectivas
Profesores
Enseñanza
Creencias
Environmental education
Perspectives
Teachers
Teaching
Beliefs
title_short Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
title_full Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
title_fullStr Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
title_full_unstemmed Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
title_sort Perspectivas de la educación ambiental instaladas en profesores: reflexión de las creencias y obstáculos
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Educación ambiental
Perspectivas
Profesores
Enseñanza
Creencias
topic Educación ambiental
Perspectivas
Profesores
Enseñanza
Creencias
Environmental education
Perspectives
Teachers
Teaching
Beliefs
dc.subject.en-US.fl_str_mv Environmental education
Perspectives
Teachers
Teaching
Beliefs
description Recently, the need to innovate has been reiterated and for this, several sectors of society are concerned about achieving a balance in the ecosystem, including the education area. This article presents a qualitative methodological approach in which a reflection of the literature is made, about the beliefs and perspectives that teachers have about environmental education and its teaching, as well as the main obstacles that interfere in the teaching of environmental education contents. When making a reflection of the literature, the article considers that teachers commonly identify environmental education with ecology, the environment or confuse it with PRAES; In addition, they do not apply the transversal structure to the  curriculum, but  they take it as a subject in the area of natural sciences. As a result, the need for teachers to reflect and, if possible, transform the conceptions and application of environmental education in the school is highlighted
publishDate 2020
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:38:47Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:38:47Z
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6606
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a190
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6606
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16421
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16421
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/11183/9358
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf107
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf107
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 4 No. 7 (2019): July - December 2019; 42-48
dc.source.es-ES.fl_str_mv Rastros y Rostros del Saber; Vol. 4 Núm. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48
dc.source.fr-FR.fl_str_mv FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 4 No 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48
dc.source.it-IT.fl_str_mv VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 4 N. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48
dc.source.pt-BR.fl_str_mv CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 4 n. 7 (2019): Julio - Diciembre 2019; 42-48
dc.source.none.fl_str_mv 2539-3324
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633867440390144