Epistemological Study of the Object Group: A Piagetian Perspective in the Light of The Onto- Semiotic Approach to Mathematics Cognition

This article presents an epistemological analysis on the historic evolution of the object Group in accordance with Piaget and García perspective. In this sense, some mechanisms in the evolution process of this mathematical object are described. They are based on the premise that knowledge is produce...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6656
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13483
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7250
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13483
Palabra clave:
group
Galois Theory
onto-semiotic approach to mathematics cognition
mathematical object
mathematic and didactic knowledge
grupo
Grupo de Galois
enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática
objeto matemático
conocimiento didáctico-matemático
groupe
Groupe de Galois
approche ontologique et sémiotique de l’apprentissage et de l’enseignement mathématique
objet mathématique
connaissance didactique et mathématique
grupo
Grupo de Galois
enfoque ontosemiótico do conhecimento e a instrução matemática
objeto matemático
conhecimento didático-matemático
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf157
id REPOUPTC2_dfd365290ae3dd7fdae78c50a6321f6a
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13483
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv Epistemological Study of the Object Group: A Piagetian Perspective in the Light of The Onto- Semiotic Approach to Mathematics Cognition
dc.title.es-ES.fl_str_mv Estudio epistemológico del objeto grupo: una mirada piagetiana a la luz del EOS
dc.title.fr-FR.fl_str_mv Étude Épistemologique de L’objet Groupe: Une Perspective Piagetienne À la Lumière de L’approche Ontologique et Semiotique de L’apprentissage et de L’enseignement Mathématique
dc.title.pt-BR.fl_str_mv Estudo Epistemológico do Objeto Grupo: Uma Mirada Piagetiana À Luz do Eos
title Epistemological Study of the Object Group: A Piagetian Perspective in the Light of The Onto- Semiotic Approach to Mathematics Cognition
spellingShingle Epistemological Study of the Object Group: A Piagetian Perspective in the Light of The Onto- Semiotic Approach to Mathematics Cognition
group
Galois Theory
onto-semiotic approach to mathematics cognition
mathematical object
mathematic and didactic knowledge
grupo
Grupo de Galois
enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática
objeto matemático
conocimiento didáctico-matemático
groupe
Groupe de Galois
approche ontologique et sémiotique de l’apprentissage et de l’enseignement mathématique
objet mathématique
connaissance didactique et mathématique
grupo
Grupo de Galois
enfoque ontosemiótico do conhecimento e a instrução matemática
objeto matemático
conhecimento didático-matemático
title_short Epistemological Study of the Object Group: A Piagetian Perspective in the Light of The Onto- Semiotic Approach to Mathematics Cognition
title_full Epistemological Study of the Object Group: A Piagetian Perspective in the Light of The Onto- Semiotic Approach to Mathematics Cognition
title_fullStr Epistemological Study of the Object Group: A Piagetian Perspective in the Light of The Onto- Semiotic Approach to Mathematics Cognition
title_full_unstemmed Epistemological Study of the Object Group: A Piagetian Perspective in the Light of The Onto- Semiotic Approach to Mathematics Cognition
title_sort Epistemological Study of the Object Group: A Piagetian Perspective in the Light of The Onto- Semiotic Approach to Mathematics Cognition
dc.subject.en-US.fl_str_mv group
Galois Theory
onto-semiotic approach to mathematics cognition
mathematical object
mathematic and didactic knowledge
topic group
Galois Theory
onto-semiotic approach to mathematics cognition
mathematical object
mathematic and didactic knowledge
grupo
Grupo de Galois
enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática
objeto matemático
conocimiento didáctico-matemático
groupe
Groupe de Galois
approche ontologique et sémiotique de l’apprentissage et de l’enseignement mathématique
objet mathématique
connaissance didactique et mathématique
grupo
Grupo de Galois
enfoque ontosemiótico do conhecimento e a instrução matemática
objeto matemático
conhecimento didático-matemático
dc.subject.es-ES.fl_str_mv grupo
Grupo de Galois
enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática
objeto matemático
conocimiento didáctico-matemático
dc.subject.fr-FR.fl_str_mv groupe
Groupe de Galois
approche ontologique et sémiotique de l’apprentissage et de l’enseignement mathématique
objet mathématique
connaissance didactique et mathématique
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv grupo
Grupo de Galois
enfoque ontosemiótico do conhecimento e a instrução matemática
objeto matemático
conhecimento didático-matemático
description This article presents an epistemological analysis on the historic evolution of the object Group in accordance with Piaget and García perspective. In this sense, some mechanisms in the evolution process of this mathematical object are described. They are based on the premise that knowledge is produced by the interaction of the individual with his/her environment and it is ruled by some structures that are part of the individual. Thus, according to the evolution analysis of the object Group, meanings attributed to this notion appeared throughout its evolution history until finding the meaning of Group as in Galois Theory – Later on as Abstract group -. As a result of the epistemological analysis of the mathematical object, this text presents in general form some of the issues that gave rise to the meanings of the algebraic structure in question. The research of the meanings was carried out on the basis of the Onto-semiotic approach to mathematics cognition, given that it is important, both for teachers and Group theory researchers and for mathematics students – graduates in mathematics and mathematicians -. The method used for the study of the meanings is determined by theoretical tools belonging to the onto-semiotic approach.
publishDate 2017
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:04:27Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:04:27Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6656
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a240
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6656
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7250
10.19053/22160159.v8.n18.2017.7250
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13483
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7250
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13483
identifier_str_mv 10.19053/22160159.v8.n18.2017.7250
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7250/pdf
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf157
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf157
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 8 No. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 233 - 252
dc.source.es-ES.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 8 Núm. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 233 - 252
dc.source.fr-FR.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 8 No 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 233 - 252
dc.source.it-IT.fl_str_mv Praxis & Saber; V. 8 N. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 233 - 252
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Praxis & Saber; v. 8 n. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 233 - 252
dc.source.none.fl_str_mv 2462-8603
2216-0159
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633838412660736
spelling 2017-09-012024-07-05T19:04:27Z2024-07-05T19:04:27Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/725010.19053/22160159.v8.n18.2017.7250https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13483This article presents an epistemological analysis on the historic evolution of the object Group in accordance with Piaget and García perspective. In this sense, some mechanisms in the evolution process of this mathematical object are described. They are based on the premise that knowledge is produced by the interaction of the individual with his/her environment and it is ruled by some structures that are part of the individual. Thus, according to the evolution analysis of the object Group, meanings attributed to this notion appeared throughout its evolution history until finding the meaning of Group as in Galois Theory – Later on as Abstract group -. As a result of the epistemological analysis of the mathematical object, this text presents in general form some of the issues that gave rise to the meanings of the algebraic structure in question. The research of the meanings was carried out on the basis of the Onto-semiotic approach to mathematics cognition, given that it is important, both for teachers and Group theory researchers and for mathematics students – graduates in mathematics and mathematicians -. The method used for the study of the meanings is determined by theoretical tools belonging to the onto-semiotic approach.En el artículo se presenta un análisis epistemológico sobre la evolución histórica del objeto Grupo según la visión de Piaget y García. En esta dirección, se describen unos mecanismos en el proceso evolutivo de dicho objeto matemático que parten de la premisa de que el conocimiento se produce por la interacción del individuo con su medio y de acuerdo con unas estructuras que forman parte del individuo. Así, según el análisis de la evolución del objeto Grupo, emergen los significados que este adquirió a lo largo de su evolución histórica hasta llegar al significado de Grupo como Grupo de Galois del polinomio —más tarde como Grupo Abstracto—. Como resultado del análisis epistemológico del objeto matemático, se presentan en forma general algunas de las problemáticas que dieron origen a los significados de la estructura algebraica en mención. El estudio de los significados se realizó desde el enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática, y es de importancia tanto para docentes y estudiosos de Teoría de Grupos como para estudiantes de formación matemática —licenciados en matemáticas y matemáticos—. La metodología para el estudio de los significados está determinada por las herramientas teóricas propias del enfoque ontosemiótico.Dans l’article, on présente une analyse épistémologique sur l’évolution historique de l’objet Groupe dans la perspective de Piaget et García. Dans ce sens, on décrit des mécanismes dans le processus évolutif de cet objet mathématique qui partent du principe que la connaissance est produite par l’interaction de l’individu avec son environnement et en fonction de certaines structures qui font partie de l’individu. Ainsi, selon l’analyse de l’évolution de l’objet Groupe, des significations y attribuées émergent tout au long de son évolution historique jusqu’à la signification de Groupe comme dans le Groupe de Galois – ultérieurement comme Groupe Abstrait -. À l’issue de cette analyse épistémologique de l’objet mathématique, on présente de manière générale quelques problématiques qui ont donné naissance aux significations de la structure algébrique mentionnée. L’étude des significations a été menée à partir de l’approche ontologique et sémiotique de l’apprentissage et de l’enseignement mathématique étant donné qu’il est important tant pour les enseignants et les chercheurs de la Théorie des groupes que pour les étudiants en mathématiques - des diplômés en mathématiques et des mathématiciens -. La méthode de l’étude des significations est fondée sur les outils théoriques appartenant à l’approche onto-sémiotique.No artigo apresenta-se uma análise epistemológica sobre a evolução histórica do objeto Grupo segundo a visão de Piaget e García. Nesta direção, descrevem-se uns mecanismos no processo evolutivo de dito objeto matemático que partem da premissa de que o conhecimento se produz pela interação do indivíduo com seu médio e de acordo com umas estruturas que fazem parte do indivíduo. Assim, segundo a análise da evolução do objeto Grupo, emergem os significados que este adquiriu ao longo de sua evolução histórica até chegar ao significado de Grupo como Grupo de Galois do polinômio -mais tarde como Grupo Abstrato-. Como resultado da análise epistemológico do objeto matemático, se apresentam em forma geral algumas das problemáticas que deram origem aos significados da estrutura algébrica em menção. O estudo dos significados realizou-se desde o enfoque ontosemiótico do conhecimento e a instrução matemática, e é de importância tanto para docentes e estudiosos de Teoria de Grupos como para estudantes de formação matemática-licenciados em matemática e matemáticos-. A metodologia para o estudo dos significados está determinada pelas ferramentas teóricas próprias do enfoque ontosemiótico.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7250/pdfPraxis & Saber; Vol. 8 No. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 233 - 252Praxis & Saber; Vol. 8 Núm. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 233 - 252Praxis & Saber; Vol. 8 No 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 233 - 252Praxis & Saber; V. 8 N. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 233 - 252Praxis & Saber; v. 8 n. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 233 - 2522462-86032216-0159groupGalois Theoryonto-semiotic approach to mathematics cognitionmathematical objectmathematic and didactic knowledgegrupoGrupo de Galoisenfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemáticaobjeto matemáticoconocimiento didáctico-matemáticogroupeGroupe de Galoisapproche ontologique et sémiotique de l’apprentissage et de l’enseignement mathématiqueobjet mathématiqueconnaissance didactique et mathématiquegrupoGrupo de Galoisenfoque ontosemiótico do conhecimento e a instrução matemáticaobjeto matemáticoconhecimento didático-matemáticoEpistemological Study of the Object Group: A Piagetian Perspective in the Light of The Onto- Semiotic Approach to Mathematics CognitionEstudio epistemológico del objeto grupo: una mirada piagetiana a la luz del EOSÉtude Épistemologique de L’objet Groupe: Une Perspective Piagetienne À la Lumière de L’approche Ontologique et Semiotique de L’apprentissage et de L’enseignement MathématiqueEstudo Epistemológico do Objeto Grupo: Uma Mirada Piagetiana À Luz do Eosinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6656http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a240http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf157http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Sepúlveda Delgado, OmaidaGonzález Gutiérrez, Nelsy RocíoAldana Bermúdez, Eliécer001/13483oai:repositorio.uptc.edu.co:001/134832025-07-18 11:43:55.042metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co