Pedagogical Content Knowledge on a Language Class

This article analyzes and interprets the components of Pedagogical Content Knowledge [PCK], in the practice of a teacher in a first-grade language lesson. The methodology was qualitative and interpretive, using observation and content analysis as techniques to collect and detail information. As a re...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11566
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11566
Palabra clave:
pedagogical content knowledge
didactic
lenguage
teacher
conocimiento didáctico del contenido
didáctica
lenguaje
maestro
Rights
License
Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA
id REPOUPTC2_ab82841b9ffac0381aa4bda8972bceff
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11566
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2021-04-222024-07-05T18:24:34Z2024-07-05T18:24:34Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/1164410.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11644https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11566This article analyzes and interprets the components of Pedagogical Content Knowledge [PCK], in the practice of a teacher in a first-grade language lesson. The methodology was qualitative and interpretive, using observation and content analysis as techniques to collect and detail information. As a result, it highlights the manifestation in the totality of the components of PCK studied, and a preponderance of three of them in the class stands out: knowledge of strategies and representations for teaching, teacher effectiveness, and understanding of the evaluation. In effect, the teacher develops the class taking into account the comprehension of the strategy by inquiry, effectiveness through motivation and security to participate, evaluation processes through investigation, and appropriation of the subject considering the context.Este artículo analiza e interpreta los componentes del Conocimiento Didáctico del Contenido [CDC] en la práctica de un docente en clase de lenguaje de grado primero primaria. La metodología usada fue de corte cualitativo e interpretativo, utilizando la observación y el análisis de contenido como técnicas para recolectar y detallar la información. Como resultado se destaca la manifestación de la totalidad de los componentes del CDC estudiados y una preponderancia de tres de ellos en la clase: conocimiento de las estrategias y representaciones para la enseñanza, eficacia del maestro y, comprensión de la evaluación. En efecto, el docente desarrolla la clase teniendo en cuenta la comprensión en relación a la estrategia por indagación, la eficacia por medio de la motivación y seguridad para participar, procesos de evaluación mediante la indagación y, la apropiación del tema de acuerdo al contexto escolar.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644/10512Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIAhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación y Ciencia; Núm. 25 (2021); e116442805-6655pedagogical content knowledgedidacticlenguageteacherconocimiento didáctico del contenidodidácticalenguajemaestroPedagogical Content Knowledge on a Language ClassEl Conocimiento Didáctico del Contenido sobre una Clase de Lenguajeinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Fonseca, Yenny AndreaSánchez, Amelia FernandaSua, Yheraldin Alcira001/11566oai:repositorio.uptc.edu.co:001/115662025-07-18 11:11:25.345metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
dc.title.es-ES.fl_str_mv El Conocimiento Didáctico del Contenido sobre una Clase de Lenguaje
title Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
spellingShingle Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
pedagogical content knowledge
didactic
lenguage
teacher
conocimiento didáctico del contenido
didáctica
lenguaje
maestro
title_short Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
title_full Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
title_fullStr Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
title_full_unstemmed Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
title_sort Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
dc.subject.en-US.fl_str_mv pedagogical content knowledge
didactic
lenguage
teacher
topic pedagogical content knowledge
didactic
lenguage
teacher
conocimiento didáctico del contenido
didáctica
lenguaje
maestro
dc.subject.es-ES.fl_str_mv conocimiento didáctico del contenido
didáctica
lenguaje
maestro
description This article analyzes and interprets the components of Pedagogical Content Knowledge [PCK], in the practice of a teacher in a first-grade language lesson. The methodology was qualitative and interpretive, using observation and content analysis as techniques to collect and detail information. As a result, it highlights the manifestation in the totality of the components of PCK studied, and a preponderance of three of them in the class stands out: knowledge of strategies and representations for teaching, teacher effectiveness, and understanding of the evaluation. In effect, the teacher develops the class taking into account the comprehension of the strategy by inquiry, effectiveness through motivation and security to participate, evaluation processes through investigation, and appropriation of the subject considering the context.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:34Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:34Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-22
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644
10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11644
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11566
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11566
identifier_str_mv 10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11644
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644/10512
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.es-ES.fl_str_mv Educación y Ciencia; Núm. 25 (2021); e11644
dc.source.none.fl_str_mv 2805-6655
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633767582400512