Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
This article analyzes and interprets the components of Pedagogical Content Knowledge [PCK], in the practice of a teacher in a first-grade language lesson. The methodology was qualitative and interpretive, using observation and content analysis as techniques to collect and detail information. As a re...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11566
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11566
- Palabra clave:
- pedagogical content knowledge
didactic
lenguage
teacher
conocimiento didáctico del contenido
didáctica
lenguaje
maestro
- Rights
- License
- Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA
id |
REPOUPTC2_ab82841b9ffac0381aa4bda8972bceff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11566 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2021-04-222024-07-05T18:24:34Z2024-07-05T18:24:34Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/1164410.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11644https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11566This article analyzes and interprets the components of Pedagogical Content Knowledge [PCK], in the practice of a teacher in a first-grade language lesson. The methodology was qualitative and interpretive, using observation and content analysis as techniques to collect and detail information. As a result, it highlights the manifestation in the totality of the components of PCK studied, and a preponderance of three of them in the class stands out: knowledge of strategies and representations for teaching, teacher effectiveness, and understanding of the evaluation. In effect, the teacher develops the class taking into account the comprehension of the strategy by inquiry, effectiveness through motivation and security to participate, evaluation processes through investigation, and appropriation of the subject considering the context.Este artículo analiza e interpreta los componentes del Conocimiento Didáctico del Contenido [CDC] en la práctica de un docente en clase de lenguaje de grado primero primaria. La metodología usada fue de corte cualitativo e interpretativo, utilizando la observación y el análisis de contenido como técnicas para recolectar y detallar la información. Como resultado se destaca la manifestación de la totalidad de los componentes del CDC estudiados y una preponderancia de tres de ellos en la clase: conocimiento de las estrategias y representaciones para la enseñanza, eficacia del maestro y, comprensión de la evaluación. En efecto, el docente desarrolla la clase teniendo en cuenta la comprensión en relación a la estrategia por indagación, la eficacia por medio de la motivación y seguridad para participar, procesos de evaluación mediante la indagación y, la apropiación del tema de acuerdo al contexto escolar.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644/10512Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIAhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación y Ciencia; Núm. 25 (2021); e116442805-6655pedagogical content knowledgedidacticlenguageteacherconocimiento didáctico del contenidodidácticalenguajemaestroPedagogical Content Knowledge on a Language ClassEl Conocimiento Didáctico del Contenido sobre una Clase de Lenguajeinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Fonseca, Yenny AndreaSánchez, Amelia FernandaSua, Yheraldin Alcira001/11566oai:repositorio.uptc.edu.co:001/115662025-07-18 11:11:25.345metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
Pedagogical Content Knowledge on a Language Class |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
El Conocimiento Didáctico del Contenido sobre una Clase de Lenguaje |
title |
Pedagogical Content Knowledge on a Language Class |
spellingShingle |
Pedagogical Content Knowledge on a Language Class pedagogical content knowledge didactic lenguage teacher conocimiento didáctico del contenido didáctica lenguaje maestro |
title_short |
Pedagogical Content Knowledge on a Language Class |
title_full |
Pedagogical Content Knowledge on a Language Class |
title_fullStr |
Pedagogical Content Knowledge on a Language Class |
title_full_unstemmed |
Pedagogical Content Knowledge on a Language Class |
title_sort |
Pedagogical Content Knowledge on a Language Class |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
pedagogical content knowledge didactic lenguage teacher |
topic |
pedagogical content knowledge didactic lenguage teacher conocimiento didáctico del contenido didáctica lenguaje maestro |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
conocimiento didáctico del contenido didáctica lenguaje maestro |
description |
This article analyzes and interprets the components of Pedagogical Content Knowledge [PCK], in the practice of a teacher in a first-grade language lesson. The methodology was qualitative and interpretive, using observation and content analysis as techniques to collect and detail information. As a result, it highlights the manifestation in the totality of the components of PCK studied, and a preponderance of three of them in the class stands out: knowledge of strategies and representations for teaching, teacher effectiveness, and understanding of the evaluation. In effect, the teacher develops the class taking into account the comprehension of the strategy by inquiry, effectiveness through motivation and security to participate, evaluation processes through investigation, and appropriation of the subject considering the context. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:24:34Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:24:34Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644 10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11644 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11566 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11566 |
identifier_str_mv |
10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11644 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644/10512 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Educación y Ciencia; Núm. 25 (2021); e11644 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2805-6655 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633767582400512 |