Pedagogy, Feminism and Emotions: A Reading of “Lección de cocina” [Cooking lesson] by Rosario Castellanos

This paper aims at examining the relation between pedagogy, literature, feminism and emotions. It is divided into three sections. In the first, I explore the strategies for a pedagogy of literature engaged with a feminist critique. Secondly, I explain the productivity of the notion of body as well a...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6548
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/12686
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/5702
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/12686
Palabra clave:
pedagogy
literature
feminism
gender
emotions
Rosario Castellanos
pedagogía
literatura
feminismo
género
emociones
Rosario Castellanos
Rights
License
Derechos de autor 2016 LA PALABRA
id REPOUPTC2_64daa153bab32f9a82eec5dc85cbc173
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/12686
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2016-12-282024-07-05T18:55:31Z2024-07-05T18:55:31Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/570210.19053/01218530.n29.2016.5702https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/12686This paper aims at examining the relation between pedagogy, literature, feminism and emotions. It is divided into three sections. In the first, I explore the strategies for a pedagogy of literature engaged with a feminist critique. Secondly, I explain the productivity of the notion of body as well as some premises underpinning the field of Emotion Studies. Finally, I focus on a discursive and emotional reading of “Lección de cocina” by Rosario Castellanos to illuminate previous theoretical pointsEste artículo propone un examen de la relación entre pedagogía, literatura, feminismo y emociones. Con este fin, he dividido mi trabajo en tres secciones. Primero, exploro las estrategias para una pedagogía de la literatura comprometida con una crítica feminista. Después explico la productividad de la noción de cuerpo y algunas de las premisas de los Estudios de las Emociones. Por último, me centro en una lectura discursiva y emocional de “Lección de cocina” de Rosario Castellanos que ilumine varios de los puntos teóricos anteriores.  application/pdftext/htmlspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/5702/4795https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/5702/5293Derechos de autor 2016 LA PALABRAhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf49http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La Palabra; No. 29 (2016): July- December; 79-88La Palabra; Núm. 29 (2016): julio-diciembre; 79-88La Palabra; n. 29 (2016): Julho-Dezembro; 79-882346-38640121-8530pedagogyliteraturefeminismgenderemotionsRosario CastellanospedagogíaliteraturafeminismogéneroemocionesRosario CastellanosPedagogy, Feminism and Emotions: A Reading of “Lección de cocina” [Cooking lesson] by Rosario CastellanosPedagogía, feminismo y emociones: una lectura de “Lección de cocina” de Rosario Castellanosinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6548http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a132http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85López, Helena001/12686oai:repositorio.uptc.edu.co:001/126862025-07-18 11:33:35.244metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Pedagogy, Feminism and Emotions: A Reading of “Lección de cocina” [Cooking lesson] by Rosario Castellanos
dc.title.es-ES.fl_str_mv Pedagogía, feminismo y emociones: una lectura de “Lección de cocina” de Rosario Castellanos
title Pedagogy, Feminism and Emotions: A Reading of “Lección de cocina” [Cooking lesson] by Rosario Castellanos
spellingShingle Pedagogy, Feminism and Emotions: A Reading of “Lección de cocina” [Cooking lesson] by Rosario Castellanos
pedagogy
literature
feminism
gender
emotions
Rosario Castellanos
pedagogía
literatura
feminismo
género
emociones
Rosario Castellanos
title_short Pedagogy, Feminism and Emotions: A Reading of “Lección de cocina” [Cooking lesson] by Rosario Castellanos
title_full Pedagogy, Feminism and Emotions: A Reading of “Lección de cocina” [Cooking lesson] by Rosario Castellanos
title_fullStr Pedagogy, Feminism and Emotions: A Reading of “Lección de cocina” [Cooking lesson] by Rosario Castellanos
title_full_unstemmed Pedagogy, Feminism and Emotions: A Reading of “Lección de cocina” [Cooking lesson] by Rosario Castellanos
title_sort Pedagogy, Feminism and Emotions: A Reading of “Lección de cocina” [Cooking lesson] by Rosario Castellanos
dc.subject.en-US.fl_str_mv pedagogy
literature
feminism
gender
emotions
Rosario Castellanos
topic pedagogy
literature
feminism
gender
emotions
Rosario Castellanos
pedagogía
literatura
feminismo
género
emociones
Rosario Castellanos
dc.subject.es-ES.fl_str_mv pedagogía
literatura
feminismo
género
emociones
Rosario Castellanos
description This paper aims at examining the relation between pedagogy, literature, feminism and emotions. It is divided into three sections. In the first, I explore the strategies for a pedagogy of literature engaged with a feminist critique. Secondly, I explain the productivity of the notion of body as well as some premises underpinning the field of Emotion Studies. Finally, I focus on a discursive and emotional reading of “Lección de cocina” by Rosario Castellanos to illuminate previous theoretical points
publishDate 2016
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:55:31Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:55:31Z
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6548
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a132
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6548
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/5702
10.19053/01218530.n29.2016.5702
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/12686
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/5702
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/12686
identifier_str_mv 10.19053/01218530.n29.2016.5702
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/5702/4795
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/5702/5293
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2016 LA PALABRA
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf49
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 LA PALABRA
http://purl.org/coar/access_right/c_abf49
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv La Palabra; No. 29 (2016): July- December; 79-88
dc.source.es-ES.fl_str_mv La Palabra; Núm. 29 (2016): julio-diciembre; 79-88
dc.source.pt-BR.fl_str_mv La Palabra; n. 29 (2016): Julho-Dezembro; 79-88
dc.source.none.fl_str_mv 2346-3864
0121-8530
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633793257832448