Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review

Critical pedagogies have been researched in many knowledge areas, particularly in social sciences. However, in the field of English language teaching, pedagogical and didactic models that implement critical perspectives are scarce. This review attempts to characterize trends of discussion addressed...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
eng
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16197
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/16518
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16197
Palabra clave:
English Language Teaching
Critical pedagogy
literature review
teacher education
teacher role
Aprendizaje
Educación rural
enseñanza del inglés como lengua extranjera
normalista superior
Rights
License
Copyright (c) 2023 Enletawa Journal
id REPOUPTC2_34e991c57b6d8c7acb365e26b43cc9fa
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16197
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2023-10-102024-07-08T14:32:44Z2024-07-08T14:32:44Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1651810.19053/2011835X.16518https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16197Critical pedagogies have been researched in many knowledge areas, particularly in social sciences. However, in the field of English language teaching, pedagogical and didactic models that implement critical perspectives are scarce. This review attempts to characterize trends of discussion addressed in the scientific literature on critical pedagogies in the teaching of English from 2011 to February 2023. For this, 55 articles available in Scopus, Eric, and Scielo databases were analysed. Four categories were identified: 1) Critical pedagogical practices in ELT, 2) Analysis on the teacher role and education, 3) Principal concerns which yield the introduction of critical pedagogies to ELT field, and 4) Limitations and challenges for critical pedagogies in ELT. This paper stresses the need to deepen and expand research in the field of ELT around the category of critical pedagogies as a possibility to contribute to the English teaching practices, mainly when included in the teachers’ education processes.Las pedagogías críticas se han investigado en muchas áreas del conocimiento, especialmente en las ciencias sociales. Sin embargo, en el campo de la enseñanza del inglés predominan modelos pedagógicos y didácticos en los que la perspectiva crítica es escasa. Esta revisión caracteriza las tendencias de discusión abordadas en la literatura científica sobre pedagogías críticas en la enseñanza del inglés desde 2011 hasta febrero de 2023. Se analizaron 55 artículos disponibles en las bases de datos Scopus, Eric y Scielo, y algunas revistas científicas. Se identificaron cuatro categorías: 1) Prácticas pedagógicas críticas en la enseñanza del inglés, 2) Análisis sobre el rol docente y la formación, 3) Principales preocupaciones que conducen a la introducción de las pedagogías críticas en el campo de la enseñanza del inglés, y 4) Limitaciones y desafíos de la pedagogía crítica en la enseñanza del inglés. Se concluye sobre la necesidad de profundizar y ampliar la investigación en el campo de ELT en torno a la categoría de pedagogías críticas, como una posibilidad de contribuir a las prácticas de enseñanza del inglés, principalmente al ser incluidas desde los procesos de formación de los docentesapplication/pdfengspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/16518/13614Copyright (c) 2023 Enletawa Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Enletawa Journal; Vol. 16 No. 2 (2023): Enletawa Journal; 1-33Enletawa Journal; Vol. 16 Núm. 2 (2023): Enletawa Journal; 1-332463-19652011-835XEnglish Language TeachingCritical pedagogyliterature reviewteacher educationteacher roleAprendizajeEducación ruralenseñanza del inglés como lengua extranjeranormalista superiorConcerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature ReviewPreocupaciones, Contribuciones, y Desafíos de las Pedagogías Críticas en la Enseñanza del Inglés: Una Revisión de la Literaturainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Vanegas Garzón, Sindy LissetteBedoya Ríos , Nohemy Marcela001/16197oai:repositorio.uptc.edu.co:001/161972025-07-18 11:15:16.89metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review
dc.title.es-ES.fl_str_mv Preocupaciones, Contribuciones, y Desafíos de las Pedagogías Críticas en la Enseñanza del Inglés: Una Revisión de la Literatura
title Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review
spellingShingle Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review
English Language Teaching
Critical pedagogy
literature review
teacher education
teacher role
Aprendizaje
Educación rural
enseñanza del inglés como lengua extranjera
normalista superior
title_short Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review
title_full Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review
title_fullStr Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review
title_full_unstemmed Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review
title_sort Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review
dc.subject.en-US.fl_str_mv English Language Teaching
Critical pedagogy
literature review
teacher education
teacher role
topic English Language Teaching
Critical pedagogy
literature review
teacher education
teacher role
Aprendizaje
Educación rural
enseñanza del inglés como lengua extranjera
normalista superior
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Aprendizaje
Educación rural
enseñanza del inglés como lengua extranjera
normalista superior
description Critical pedagogies have been researched in many knowledge areas, particularly in social sciences. However, in the field of English language teaching, pedagogical and didactic models that implement critical perspectives are scarce. This review attempts to characterize trends of discussion addressed in the scientific literature on critical pedagogies in the teaching of English from 2011 to February 2023. For this, 55 articles available in Scopus, Eric, and Scielo databases were analysed. Four categories were identified: 1) Critical pedagogical practices in ELT, 2) Analysis on the teacher role and education, 3) Principal concerns which yield the introduction of critical pedagogies to ELT field, and 4) Limitations and challenges for critical pedagogies in ELT. This paper stresses the need to deepen and expand research in the field of ELT around the category of critical pedagogies as a possibility to contribute to the English teaching practices, mainly when included in the teachers’ education processes.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:32:44Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:32:44Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/16518
10.19053/2011835X.16518
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16197
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/16518
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16197
identifier_str_mv 10.19053/2011835X.16518
dc.language.none.fl_str_mv eng
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/16518/13614
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Enletawa Journal
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Enletawa Journal
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Enletawa Journal; Vol. 16 No. 2 (2023): Enletawa Journal; 1-33
dc.source.es-ES.fl_str_mv Enletawa Journal; Vol. 16 Núm. 2 (2023): Enletawa Journal; 1-33
dc.source.none.fl_str_mv 2463-1965
2011-835X
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633805898416128