Didactic proposal for teaching basic electrical circuits
This paper reports a methodological approach to teach basic electrical circuits, based on the constructivist model and two of their variants: meaningful learning and collaborative learning. Applying the DIRECT test it was evaluated the hability of analizing electrical circuits of direct current, by...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6521
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10186
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2891
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10186
- Palabra clave:
- methodological approach
collaborative learning
electrical circuits teaching.
propuesta didáctica
aprendizaje colaborativo
enseñanza de circuitos eléctricos
- Rights
- License
- Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
id |
REPOUPTC2_184106577e00f2aa7a5f58a6c0185234 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10186 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2014-02-152024-07-05T18:03:48Z2024-07-05T18:03:48Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/289110.19053/20278306.2891https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10186This paper reports a methodological approach to teach basic electrical circuits, based on the constructivist model and two of their variants: meaningful learning and collaborative learning. Applying the DIRECT test it was evaluated the hability of analizing electrical circuits of direct current, by future technology teachers at the UPTC, formed with the tradicional model. Due to the bad results, it is proposed a methodology as a teacher guide, the didactic strategy is planned around three working guides inn which are included individual and groupal activities, besides the solution of real problems.Este trabajo presenta una propuesta didáctica para la enseñanza de circuitos eléctricos básicos, estructurada alrededor del modelo constructivista y dos de sus variantes: el aprendizaje significativo y el aprendizaje colaborativo. Con la prueba DIRECT se evaluó la capacidad de análisis de circuitos eléctricos de corriente continua en estudiantes de Licenciatura en Tecnología de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, formados con el modelo tradicional. Teniendo en cuenta los malos resultados, se propone una metodología como guía para el docente. Se plantea la estrategia didáctica, compuesta por tres guías de trabajo, en las cuales se incluyen actividades de indagación individual, trabajo en grupo y solución de problemas del entorno.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2891/2669Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓNhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf22http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 No. 2 (2014): January-June; 138-147Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 Núm. 2 (2014): Enero-Junio; 138-1472389-94172027-8306methodological approachcollaborative learningelectrical circuits teaching.propuesta didácticaaprendizaje colaborativoenseñanza de circuitos eléctricosDidactic proposal for teaching basic electrical circuitsPropuesta didáctica para la enseñanza de circuitos eléctricos básicosinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6521http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a105http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85León, Luis Fernando ParraDuarte, Julio EnriqueMorales, Flavio Humberto Fernández001/10186oai:repositorio.uptc.edu.co:001/101862025-07-18 11:51:10.019metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
Didactic proposal for teaching basic electrical circuits |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Propuesta didáctica para la enseñanza de circuitos eléctricos básicos |
title |
Didactic proposal for teaching basic electrical circuits |
spellingShingle |
Didactic proposal for teaching basic electrical circuits methodological approach collaborative learning electrical circuits teaching. propuesta didáctica aprendizaje colaborativo enseñanza de circuitos eléctricos |
title_short |
Didactic proposal for teaching basic electrical circuits |
title_full |
Didactic proposal for teaching basic electrical circuits |
title_fullStr |
Didactic proposal for teaching basic electrical circuits |
title_full_unstemmed |
Didactic proposal for teaching basic electrical circuits |
title_sort |
Didactic proposal for teaching basic electrical circuits |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
methodological approach collaborative learning electrical circuits teaching. |
topic |
methodological approach collaborative learning electrical circuits teaching. propuesta didáctica aprendizaje colaborativo enseñanza de circuitos eléctricos |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
propuesta didáctica aprendizaje colaborativo enseñanza de circuitos eléctricos |
description |
This paper reports a methodological approach to teach basic electrical circuits, based on the constructivist model and two of their variants: meaningful learning and collaborative learning. Applying the DIRECT test it was evaluated the hability of analizing electrical circuits of direct current, by future technology teachers at the UPTC, formed with the tradicional model. Due to the bad results, it is proposed a methodology as a teacher guide, the didactic strategy is planned around three working guides inn which are included individual and groupal activities, besides the solution of real problems. |
publishDate |
2014 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:03:48Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:03:48Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-02-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6521 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a105 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6521 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2891 10.19053/20278306.2891 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10186 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2891 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10186 |
identifier_str_mv |
10.19053/20278306.2891 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2891/2669 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf22 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN http://purl.org/coar/access_right/c_abf22 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 No. 2 (2014): January-June; 138-147 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 Núm. 2 (2014): Enero-Junio; 138-147 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2389-9417 2027-8306 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633788519317504 |