El greenwashing como estrategia de marketing en Colombia. El caso de la industria textil

The main objective of this study was to analyze the marketing strategies based on Greenwashing used by the textile industry in Colombia. For this purpose, a review of the current literature on greenwashing was carried out, which allowed the conceptualization and a scale for its identification based...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2024
Institución:
Universidad de América
Repositorio:
Lumieres
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.uamerica.edu.co:20.500.11839/9472
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/20.500.11839/9472
Palabra clave:
Marketing verde
Negocios verdes
Percepción de consumidores
Green Marketing
Green business
Consumer perception
Tesis y disertaciones académicas
Rights
License
Atribución – No comercial
id Lumieres_9b4a9ee685e271f92690bad249db54ae
oai_identifier_str oai:repository.uamerica.edu.co:20.500.11839/9472
network_acronym_str Lumieres
network_name_str Lumieres
repository_id_str
spelling El greenwashing como estrategia de marketing en Colombia. El caso de la industria textilThe greenwashing as a marketing strategy in Colombia. The case of the textile industryMarketing verdeNegocios verdesPercepción de consumidoresGreen MarketingGreen businessConsumer perceptionTesis y disertaciones académicasThe main objective of this study was to analyze the marketing strategies based on Greenwashing used by the textile industry in Colombia. For this purpose, a review of the current literature on greenwashing was carried out, which allowed the conceptualization and a scale for its identification based on 6 dimensions. Advertising strategies were also analyzed based on 4A marketing and its use in the industry. textile. Using the appropriate theoretical concepts, H&M and Zara advertising campaigns that were identified as greenwashing were analyzed. Finally, consumer reactions to a case of greenwashing that occurred in Colombia (Falabella Colombia's El Denim es + Verde Campaign) were examined with the use of experimental situations. It was evidenced that consumer perception of the brand deteriorated after know the practices identified as greenwashing within an advertising campaign.Este estudio tuvo como objetivo principal analizar las estrategias de marketing basadas en Greenwashing utilizadas por la industria textil en Colombia. Para ello se llevó a cabo una revisión de la literatura actual sobre el greenwashing, lo que permitió la conceptualización y de una escala para su identificación en base a 6 dimensiones, también se analizaron estrategias publicitarias en base al marketing 4A y su uso en la industria textil. A partir de los conceptos teóricos apropiados se analizaron campañas publicitarias de H&M y Zara que fueron identificadas como greenwashing. Por último, se examinaron las reacciones de los consumidores ante un caso de greenwashing ocurrido en Colombia (Campaña El Denim es + Verde de Falabella Colombia) con el uso de situaciones experimentales, allí se evidenció que la percepción de los consumidores sobre la marca desmejoró tras conocer las prácticas identificadas como greenwashing dentro de una campaña publicitaria.Fundación Universidad de AméricaGreenwashingAreiza Padilla, José AndrésSalamanca Leguizamón, Natalia2024-04-18T19:22:35Z2024-04-18T19:22:35Z2024-02-07bachelorThesishttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fapplication/pdfapplication/pdfAPA 7th - Salamanca Leguizamón, N. (2024) El greenwashing como estrategia de marketing en Colombia. El caso de la industria textil. [Trabajo de grado, Fundación Universidad de América] Repositorio Institucional Lumieres. https://hdl.handle.net/20.500.11839/9472https://hdl.handle.net/20.500.11839/9472Atribución – No comercialhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spaoai:repository.uamerica.edu.co:20.500.11839/94722025-02-01T09:05:44Z
dc.title.none.fl_str_mv El greenwashing como estrategia de marketing en Colombia. El caso de la industria textil
The greenwashing as a marketing strategy in Colombia. The case of the textile industry
title El greenwashing como estrategia de marketing en Colombia. El caso de la industria textil
spellingShingle El greenwashing como estrategia de marketing en Colombia. El caso de la industria textil
Marketing verde
Negocios verdes
Percepción de consumidores
Green Marketing
Green business
Consumer perception
Tesis y disertaciones académicas
title_short El greenwashing como estrategia de marketing en Colombia. El caso de la industria textil
title_full El greenwashing como estrategia de marketing en Colombia. El caso de la industria textil
title_fullStr El greenwashing como estrategia de marketing en Colombia. El caso de la industria textil
title_full_unstemmed El greenwashing como estrategia de marketing en Colombia. El caso de la industria textil
title_sort El greenwashing como estrategia de marketing en Colombia. El caso de la industria textil
dc.contributor.none.fl_str_mv Areiza Padilla, José Andrés
dc.subject.none.fl_str_mv Marketing verde
Negocios verdes
Percepción de consumidores
Green Marketing
Green business
Consumer perception
Tesis y disertaciones académicas
topic Marketing verde
Negocios verdes
Percepción de consumidores
Green Marketing
Green business
Consumer perception
Tesis y disertaciones académicas
description The main objective of this study was to analyze the marketing strategies based on Greenwashing used by the textile industry in Colombia. For this purpose, a review of the current literature on greenwashing was carried out, which allowed the conceptualization and a scale for its identification based on 6 dimensions. Advertising strategies were also analyzed based on 4A marketing and its use in the industry. textile. Using the appropriate theoretical concepts, H&M and Zara advertising campaigns that were identified as greenwashing were analyzed. Finally, consumer reactions to a case of greenwashing that occurred in Colombia (Falabella Colombia's El Denim es + Verde Campaign) were examined with the use of experimental situations. It was evidenced that consumer perception of the brand deteriorated after know the practices identified as greenwashing within an advertising campaign.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-18T19:22:35Z
2024-04-18T19:22:35Z
2024-02-07
dc.type.none.fl_str_mv bachelorThesis
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.identifier.none.fl_str_mv APA 7th - Salamanca Leguizamón, N. (2024) El greenwashing como estrategia de marketing en Colombia. El caso de la industria textil. [Trabajo de grado, Fundación Universidad de América] Repositorio Institucional Lumieres. https://hdl.handle.net/20.500.11839/9472
https://hdl.handle.net/20.500.11839/9472
identifier_str_mv APA 7th - Salamanca Leguizamón, N. (2024) El greenwashing como estrategia de marketing en Colombia. El caso de la industria textil. [Trabajo de grado, Fundación Universidad de América] Repositorio Institucional Lumieres. https://hdl.handle.net/20.500.11839/9472
url https://hdl.handle.net/20.500.11839/9472
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.none.fl_str_mv Atribución – No comercial
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución – No comercial
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundación Universidad de América
Greenwashing
publisher.none.fl_str_mv Fundación Universidad de América
Greenwashing
institution Universidad de América
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841553090981920768