Relational education, successful pilot plan or a bad public policy implemented

Education is one of the most important aspects when analyzing the public policies of a territorial entity, for the case of this document an analysis is made of the process of implementation of the model of Relational Education that has been taking place in some educational institutions of the Depart...

Full description

Autores:
Sanchez Quiroga, Diego Edison
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Militar Nueva Granada
Repositorio:
Repositorio UMNG
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.umng.edu.co:10654/31966
Acceso en línea:
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Palabra clave:
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Public Policy
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Estado Colombiano
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description Education is one of the most important aspects when analyzing the public policies of a territorial entity, for the case of this document an analysis is made of the process of implementation of the model of Relational Education that has been taking place in some educational institutions of the Department of Cundinamarca. For the understanding of the arguments of this writing it must be taken into account that the evolution in this aspect has not been given to the step of the advances in other areas and that many experts have recommended to the Colombian State to transform the way of work in the classrooms. On the other hand, some crises and resistances are identified in the educational communities in which the new educational model is implemented, this paper makes visible the perceptions and impacts that the process has generated not only in the actors directly involved, but also in a collateral way the impact in the communities that are in the immediate contexts of educational institutions. The document recognizes the importance of the characteristics of the context, the need for permanent accompaniment, a gradual implementation and the realization of adjustments according to what is constructed in an open dialogue between the representatives of the public policy implemented and the focused community.
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On the other hand, some crises and resistances are identified in the educational communities in which the new educational model is implemented, this paper makes visible the perceptions and impacts that the process has generated not only in the actors directly involved, but also in a collateral way the impact in the communities that are in the immediate contexts of educational institutions. The document recognizes the importance of the characteristics of the context, the need for permanent accompaniment, a gradual implementation and the realization of adjustments according to what is constructed in an open dialogue between the representatives of the public policy implemented and the focused community.La educación es uno de los aspectos más importantes a la hora de analizar las políticas públicas de una entidad territorial, para el caso de este documento se hace un análisis del proceso de implementación del modelo de Educación Relacional que se viene dando en algunas instituciones educativas del departamento de Cundinamarca. Para la comprensión de los argumentos de este escrito debe tenerse en cuenta que la evolución en este aspecto no se ha dado al paso de los avances en otras áreas y que muchos expertos le han recomendado al Estado Colombiano transformar la forma de trabajo en las aulas. Por otra parte se identifican algunas crisis y resistencias en las comunidades educativas en las que se implementa el nuevo modelo educativo, este escrito visibiliza las percepciones e impactos que el proceso ha generado no solo en los actores directamente involucrados, sino también de forma colateral el impacto en las comunidades que se hallan en los contextos inmediatos a las instituciones educativas. El escrito reconoce la importancia de las características del contexto, la necesidad de un acompañamiento permanente, una implementación gradual y la realización de ajustes de acuerdo a lo que se construya en un dialogo abierto entre los representantes de la política pública implementada y la comunidad focalizada.Especializaciónpdfapplication/pdfspaUniversidad Militar Nueva GranadaEspecialización en Finanzas y Administración PúblicaCiencias Económicas - Especialización en Finanzas y Administración PublicaFacultad de Ciencias EconómicasDerechos Reservados - Universidad Militar Nueva Granada, 2019https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/Atribución-NoComercial-SinDerivadashttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Relational education, successful pilot plan or a bad public policy implementedEducación relacional, plan piloto acertado o una política pública mal implementadainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisTrabajo de gradoTexthttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fEDUCACION SUPERIORPOLITICA PUBLICAEducation.Relationship EducationPublic PolicyColombian StateLawEducación.Educación RelacionalPolítica PúblicaEstado ColombianoDerechoAlcaldía Mayor de Bogotá,2015, Guía para la formulación, implementación y evaluación de políticas públicas distritales, Recuperado de: http://intranetsdis.integracionsocial.gov.co/anexos/documentos/2.1_proc_misi_construccion_implementacion_politicas_sociales/(11112015)_Guia_para_la_Formulacion_de_Politicas_Publicas.docColombia Licita, 2017, Resumen de Contrato de licitación, Recuperado de: https://colombialicita.com/licitacion/60942114Constitución política de Colombia, Artículo 67, Recuperado de: http://www.constitucioncolombia.com/titulo-2/capitulo-2/articulo-67Congreso de la Republica de Colombia,(1994) Ley General de Educación, Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdfDepartamento de Planeación Nacional, (2017) Estadísticas Educación Básica por Departamento, Recuperado de: https://www.datos.gov.co/Educaci-n/ESTADISTICAS-EN-EDUCACION-BASICA-POR-DEPARTAMENTO/ji8i-4anb/dataDe Zubiria Julián, 2018. Revista Semana. Recuperado de: https://www.semana.com/educacion/articulo/julian-de-zubiria-samper-propone-cuatro-formas-de-mejorar-la-calidad-en-la-educacion-de-colombia/584383El tiempo, (2017). Consejos de la OCDE para mejorar el sistema Educativo en Colombia, , Recuperado de: https://www.eltiempo.com/vida/educacion/consejos-de-la-ocde-para-mejorar-el-sistema-educativo-de-colombia-245230Ministerio de Educación Nacional, (2012). Guía para administración de los recursos financieros del sector educativo, Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-314633_archivo_pdf.pdfOECD, (2018) Revisión de recursos escolares, Colombia, Recuperado de: http://www.oecd.org/education/school/OECD-Reviews-School-Resources-Summary-Colombia-Spanish.pdfOECD, (2016) Revisión de políticas nacionales en educación, Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdfRevista Semana, (2018) Cómo ve la educación en Colombia Entrevista a Andreas Schleicher, Director de Educación de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. 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