Moda y autoconcepto: la construccion de la identidad a traves del estilo.

This monograph examines the definition, evolution of fashion and its impact on psychological variables such as self-concept and self-esteem. Clothing, which began as a survival necessity, was transformed into a symbol of social status with the nobility and was later democratized with the massificati...

Full description

Autores:
Delgado Zambrano, Daniela Fernanda
Blanco Reina, Sara
Abello Quimbayo, Paola Liliana
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2024
Institución:
Universidad de Ibagué
Repositorio:
Repositorio Universidad de Ibagué
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unibague.edu.co:20.500.12313/4634
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/20.500.12313/4634
Palabra clave:
Moda - Construcción de identidad
Autoconcepto - Construcción de identidad
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Autoestima
Identidad
Industria
Redes sociales
Fashion
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Industry
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description This monograph examines the definition, evolution of fashion and its impact on psychological variables such as self-concept and self-esteem. Clothing, which began as a survival necessity, was transformed into a symbol of social status with the nobility and was later democratized with the massification of textiles. However, current consumerism has created a gap, where staying ahead is again exclusive to the upper classes. In addition, social networks have intensified the visibility of fashion, driving "fast fashion" and creating an aesthetic pressure that can negatively affect self-esteem, especially among young people when they feel the need to replicate these trends and styles without exception. Despite this pressure, fashion can be a tool for personal expression, reinforcing confidence and emotional well-being when adapted to individual style. Likewise, its therapeutic potential in emotional recovery is highlighted, being useful to improve the self-image of those who have suffered trauma or wish to reaffirm their identity.
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spelling Rojas Leon, Gina Alexandrace4a0369-d516-48b8-91e4-5b1854e7af5f-1Delgado Zambrano, Daniela Fernanda081cc1c0-2a4c-4206-b5ce-30306ba5df53-1Blanco Reina, Saraf6c20e91-86ae-4cc0-a09e-4da8a843164e-1Abello Quimbayo, Paola Liliana820c46b4-5345-4d9b-a17e-039c4f0f61b7-1Astaiza Martinez, Andres Felipe1230014a-083b-4450-97a1-0b362c456536-12024-12-16T19:48:05Z2024-12-16T19:48:05Z2024This monograph examines the definition, evolution of fashion and its impact on psychological variables such as self-concept and self-esteem. Clothing, which began as a survival necessity, was transformed into a symbol of social status with the nobility and was later democratized with the massification of textiles. However, current consumerism has created a gap, where staying ahead is again exclusive to the upper classes. In addition, social networks have intensified the visibility of fashion, driving "fast fashion" and creating an aesthetic pressure that can negatively affect self-esteem, especially among young people when they feel the need to replicate these trends and styles without exception. Despite this pressure, fashion can be a tool for personal expression, reinforcing confidence and emotional well-being when adapted to individual style. Likewise, its therapeutic potential in emotional recovery is highlighted, being useful to improve the self-image of those who have suffered trauma or wish to reaffirm their identity.La presente monografía examina la definición, evolución de la moda y su impacto en variables psicológicas como el autoconcepto y la autoestima. La vestimenta, que comenzó como una necesidad de supervivencia, se transformó en un símbolo de estatus social con la nobleza y, más tarde, se democratizó con la masificación textil. Sin embargo, el consumismo actual ha generado una brecha, donde mantenerse a la vanguardia es nuevamente exclusivo para las clases altas. Además, las redes sociales han intensificado la visibilidad de la moda, impulsando el "fast fashion" y creando una presión estética que puede afectar negativamente la autoestima, especialmente entre jóvenes cuando sienten la necesidad de replicar dichas tendencias y estilos sin excepción. A pesar de esta presión, la moda puede ser una herramienta de expresión personal, reforzando la confianza y el bienestar emocional cuando se adapta al estilo individual. Asimismo, se subraya su potencial terapéutico en la recuperación emocional, siendo útil para mejorar la autoimagen de quienes han sufrido traumas o desean reafirmar su identidad.PregradoPsicologaResumen….2 Introducción….2 Marco Teórico…..4 Metodología…..21 Conclusiones….21 Referencias…..2431 paginasapplication/pdfDelgado Zambrano, D.F, Blanco Reina, S. & Abello Quimbayo, P.L. (2024). Moda y autoconcepto: la construcción de la identidad a través del estilo. [Trabajo de grado, Universidad de Ibagué ]. https://hdl.handle.net/20.500.12313/4634https://hdl.handle.net/20.500.12313/4634spaUniversidad de IbaguéHumanidades. Arte y Ciencias SocialesIbaguéPsicologiaAbilleira, M. Y Rodicio, M. (2017). Análisis del autoconcepto en las víctimas de violencia de género entre adolescentes. Suma psicológica, 24(2), 107-114. https://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2017.08.001Adam, H., & Galinsky, A. D. (2018). Enclothed cognition, revisited. Social Psychological and Personality Science, 9(5), 622-629. https://www.utstat.utoronto.ca/reid/sta2201s/2012/labcoatarticle.pdfÁlvarez Reyes, E. P. (2019). Diseño y validación de una escala de insatisfacción corporal para adolescentes de secundaria de instituciones educativas del distrito de Sayán. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/29872/Alvarez%20_RE P.pdf?sequence=4&isAllowed=yÁlvarez, M. (2020). 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