Adaptación e interpretación de seis obras colombianas para flauta traversa y guitarra
La presente tesis realiza una exposición de repertorios de la música de la región andina y llanera colombiana a través de la adaptación de 6 piezas para el formato de flauta traversa y guitarra, realizando un aporte significativo al repertorio para dicho formato y a su vez promoviendo la conformació...
- Autores:
-
Hurtado Pedraza, Rolando Azdrubal
Riveros Villabona, Andres Fabian
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Industrial de Santander
- Repositorio:
- Repositorio UIS
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/34514
- Palabra clave:
- Música De La Región Andina Colombiana
Adaptación
Interpretación
Flauta Traversa
Guitarra.
The present thesis makes an exposition of the Andina and Llanera’s region of Colombia’s repertoires
through the adaptation of six pieces for the flute and guitar’s format
making a significant contribution to the repertoire
as well as promoting the conformation of chamber ensembles that led to emphasize and divulge the creative proposals by the current composers. The composers and selected musical pieces are: León Cardona García-Joropo; José Revelo Burbano-Ancestral; Jaime Romero-Confesiones; Germán Darío Pérez Salazar- Pa’ los palos; Lucas Saboya González- Namdik and Juan Pablo Cediel Ballesteros- El camino
and the included rhythms are: Pasillo
Bambuco
Joropo and Guabina
showing the most representative rhythms of the Andina and Llanera’s zone
also incorporating new ideas in the interpretative and composition area to the flute and guitar’s musical repertoire. In this document is presented each aspect that contributed to the chosen songs
and the ensembles of these six musical pieces
showing in this way
the stages in which were developed the selection
analysis
adaptation and set up of each piece.
- Rights
- License
- Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
id |
UISANTADR2_5b7bb4a32e5caf40684d3981bc4c1fad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/34514 |
network_acronym_str |
UISANTADR2 |
network_name_str |
Repositorio UIS |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Adaptación e interpretación de seis obras colombianas para flauta traversa y guitarra |
dc.title.english.none.fl_str_mv |
Andina And Llanera’S Region Music Of Colombia, Adaptation, Interpretation, Flute, Guitar. |
title |
Adaptación e interpretación de seis obras colombianas para flauta traversa y guitarra |
spellingShingle |
Adaptación e interpretación de seis obras colombianas para flauta traversa y guitarra Música De La Región Andina Colombiana Adaptación Interpretación Flauta Traversa Guitarra. The present thesis makes an exposition of the Andina and Llanera’s region of Colombia’s repertoires through the adaptation of six pieces for the flute and guitar’s format making a significant contribution to the repertoire as well as promoting the conformation of chamber ensembles that led to emphasize and divulge the creative proposals by the current composers. The composers and selected musical pieces are: León Cardona García-Joropo; José Revelo Burbano-Ancestral; Jaime Romero-Confesiones; Germán Darío Pérez Salazar- Pa’ los palos; Lucas Saboya González- Namdik and Juan Pablo Cediel Ballesteros- El camino and the included rhythms are: Pasillo Bambuco Joropo and Guabina showing the most representative rhythms of the Andina and Llanera’s zone also incorporating new ideas in the interpretative and composition area to the flute and guitar’s musical repertoire. In this document is presented each aspect that contributed to the chosen songs and the ensembles of these six musical pieces showing in this way the stages in which were developed the selection analysis adaptation and set up of each piece. |
title_short |
Adaptación e interpretación de seis obras colombianas para flauta traversa y guitarra |
title_full |
Adaptación e interpretación de seis obras colombianas para flauta traversa y guitarra |
title_fullStr |
Adaptación e interpretación de seis obras colombianas para flauta traversa y guitarra |
title_full_unstemmed |
Adaptación e interpretación de seis obras colombianas para flauta traversa y guitarra |
title_sort |
Adaptación e interpretación de seis obras colombianas para flauta traversa y guitarra |
dc.creator.fl_str_mv |
Hurtado Pedraza, Rolando Azdrubal Riveros Villabona, Andres Fabian |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Kopytko, Janusz |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Hurtado Pedraza, Rolando Azdrubal Riveros Villabona, Andres Fabian |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Música De La Región Andina Colombiana Adaptación Interpretación Flauta Traversa Guitarra. |
topic |
Música De La Región Andina Colombiana Adaptación Interpretación Flauta Traversa Guitarra. The present thesis makes an exposition of the Andina and Llanera’s region of Colombia’s repertoires through the adaptation of six pieces for the flute and guitar’s format making a significant contribution to the repertoire as well as promoting the conformation of chamber ensembles that led to emphasize and divulge the creative proposals by the current composers. The composers and selected musical pieces are: León Cardona García-Joropo; José Revelo Burbano-Ancestral; Jaime Romero-Confesiones; Germán Darío Pérez Salazar- Pa’ los palos; Lucas Saboya González- Namdik and Juan Pablo Cediel Ballesteros- El camino and the included rhythms are: Pasillo Bambuco Joropo and Guabina showing the most representative rhythms of the Andina and Llanera’s zone also incorporating new ideas in the interpretative and composition area to the flute and guitar’s musical repertoire. In this document is presented each aspect that contributed to the chosen songs and the ensembles of these six musical pieces showing in this way the stages in which were developed the selection analysis adaptation and set up of each piece. |
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv |
The present thesis makes an exposition of the Andina and Llanera’s region of Colombia’s repertoires through the adaptation of six pieces for the flute and guitar’s format making a significant contribution to the repertoire as well as promoting the conformation of chamber ensembles that led to emphasize and divulge the creative proposals by the current composers. The composers and selected musical pieces are: León Cardona García-Joropo; José Revelo Burbano-Ancestral; Jaime Romero-Confesiones; Germán Darío Pérez Salazar- Pa’ los palos; Lucas Saboya González- Namdik and Juan Pablo Cediel Ballesteros- El camino and the included rhythms are: Pasillo Bambuco Joropo and Guabina showing the most representative rhythms of the Andina and Llanera’s zone also incorporating new ideas in the interpretative and composition area to the flute and guitar’s musical repertoire. In this document is presented each aspect that contributed to the chosen songs and the ensembles of these six musical pieces showing in this way the stages in which were developed the selection analysis adaptation and set up of each piece. |
description |
La presente tesis realiza una exposición de repertorios de la música de la región andina y llanera colombiana a través de la adaptación de 6 piezas para el formato de flauta traversa y guitarra, realizando un aporte significativo al repertorio para dicho formato y a su vez promoviendo la conformación de ensambles de cámara que permiten resaltar y divulgar las propuestas creativas por parte de los compositores actuales. Los compositores y las obras seleccionadas son: León Cardona García – Joropo; José Revelo Burbano – Ancestral; Jaime Romero – Confesiones; Germán Darío Pérez Salazar – Pa’ los palos; Lucas Saboya González– Namdik y Juan Pablo Cediel Ballesteros – El Camino, y los ritmos contenidos son: Pasillo, Bambuco, Joropo y Guabina, evidenciando los aires más representativos de la zona andina y llanera colombiana e incorporando nuevas ideas en materia compositiva e interpretativa al repertorio musical del formato Flauta traversa y Guitarra. En este documento se presentan cada uno de los aspectos que contribuyeron a las adaptaciones de los temas escogidos, y al proceso de ensamble de estas seis obras, evidenciando así las etapas en las cuales se desarrolló la selección, análisis, adaptación y montaje de cada una de las piezas. |
publishDate |
2016 |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2016 2024-03-03T22:38:52Z |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2016 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2016 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-03-03T22:38:52Z |
dc.type.local.none.fl_str_mv |
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
dc.type.hasversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce |
format |
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/34514 |
dc.identifier.instname.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.identifier.reponame.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.identifier.repourl.none.fl_str_mv |
https://noesis.uis.edu.co |
url |
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/34514 https://noesis.uis.edu.co |
identifier_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias Humanas |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Licenciatura en Música |
dc.publisher.school.none.fl_str_mv |
Escuela de Artes y Música |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
institution |
Universidad Industrial de Santander |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/527c5c1c-3dc7-4510-9185-dd07918796f1/download https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/d5f81bd2-9e88-4325-8abc-ba26e40bc283/download https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/f1b7e7ec-eb01-48dc-aacc-387d2518ebd8/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b9ccd96d33cd048b06028bcde1083963 d212286b1f17e922f70bf79b74b15bfd d8898029f0fad3ae51fbf2fce4f04fa2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
DSpace at UIS |
repository.mail.fl_str_mv |
noesis@uis.edu.co |
_version_ |
1831929734115622912 |
spelling |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Kopytko, JanuszHurtado Pedraza, Rolando AzdrubalRiveros Villabona, Andres Fabian2024-03-03T22:38:52Z20162024-03-03T22:38:52Z20162016https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/34514Universidad Industrial de SantanderUniversidad Industrial de Santanderhttps://noesis.uis.edu.coLa presente tesis realiza una exposición de repertorios de la música de la región andina y llanera colombiana a través de la adaptación de 6 piezas para el formato de flauta traversa y guitarra, realizando un aporte significativo al repertorio para dicho formato y a su vez promoviendo la conformación de ensambles de cámara que permiten resaltar y divulgar las propuestas creativas por parte de los compositores actuales. Los compositores y las obras seleccionadas son: León Cardona García – Joropo; José Revelo Burbano – Ancestral; Jaime Romero – Confesiones; Germán Darío Pérez Salazar – Pa’ los palos; Lucas Saboya González– Namdik y Juan Pablo Cediel Ballesteros – El Camino, y los ritmos contenidos son: Pasillo, Bambuco, Joropo y Guabina, evidenciando los aires más representativos de la zona andina y llanera colombiana e incorporando nuevas ideas en materia compositiva e interpretativa al repertorio musical del formato Flauta traversa y Guitarra. En este documento se presentan cada uno de los aspectos que contribuyeron a las adaptaciones de los temas escogidos, y al proceso de ensamble de estas seis obras, evidenciando así las etapas en las cuales se desarrolló la selección, análisis, adaptación y montaje de cada una de las piezas.PregradoLicenciado en MúsicaAdaptation and interpretation of six colombian musical pieces for flute and guitarapplication/pdfspaUniversidad Industrial de SantanderFacultad de Ciencias HumanasLicenciatura en MúsicaEscuela de Artes y MúsicaMúsica De La Región Andina ColombianaAdaptaciónInterpretaciónFlauta TraversaGuitarra.The present thesis makes an exposition of the Andina and Llanera’s region of Colombia’s repertoiresthrough the adaptation of six pieces for the flute and guitar’s formatmaking a significant contribution to the repertoireas well as promoting the conformation of chamber ensembles that led to emphasize and divulge the creative proposals by the current composers. The composers and selected musical pieces are: León Cardona García-Joropo; José Revelo Burbano-Ancestral; Jaime Romero-Confesiones; Germán Darío Pérez Salazar- Pa’ los palos; Lucas Saboya González- Namdik and Juan Pablo Cediel Ballesteros- El caminoand the included rhythms are: PasilloBambucoJoropo and Guabinashowing the most representative rhythms of the Andina and Llanera’s zonealso incorporating new ideas in the interpretative and composition area to the flute and guitar’s musical repertoire. In this document is presented each aspect that contributed to the chosen songsand the ensembles of these six musical piecesshowing in this waythe stages in which were developed the selectionanalysisadaptation and set up of each piece.Adaptación e interpretación de seis obras colombianas para flauta traversa y guitarraAndina And Llanera’S Region Music Of Colombia, Adaptation, Interpretation, Flute, Guitar.Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcceORIGINALCarta de autorización.pdfapplication/pdf392636https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/527c5c1c-3dc7-4510-9185-dd07918796f1/downloadb9ccd96d33cd048b06028bcde1083963MD51Documento.pdfapplication/pdf2542264https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/d5f81bd2-9e88-4325-8abc-ba26e40bc283/downloadd212286b1f17e922f70bf79b74b15bfdMD52Nota de proyecto.pdfapplication/pdf215043https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/f1b7e7ec-eb01-48dc-aacc-387d2518ebd8/downloadd8898029f0fad3ae51fbf2fce4f04fa2MD5320.500.14071/34514oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/345142024-03-03 17:38:52.194http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/open.accesshttps://noesis.uis.edu.coDSpace at UISnoesis@uis.edu.co |