Control ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S. A. Medellín

ABSTRACT: This article presents the findings and analysis of the main qualitative and quantitative research performed on the IPS Policlinic Center in the city of Medellin named “Citizen control on the emergency services provided by the IPS Policlinic Center S.A., Medellín”. IT also present reflectio...

Full description

Autores:
Tobón Marulanda, Flor Ángela
López Giraldo, Luis Alirio
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2010
Institución:
Universidad de Antioquia
Repositorio:
Repositorio UdeA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/6037
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10495/6037
Palabra clave:
IPS (Instituciones Prestadoras de Servicios de Salud)
Prestación de servicios de salud
Control ciudadano
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
id UDEA2_f1246495f0ca2c67cbd3b4350b1fd2f4
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/6037
network_acronym_str UDEA2
network_name_str Repositorio UdeA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Control ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S. A. Medellín
dc.title.translated.spa.fl_str_mv Citizens control on emergency services provided by the IPS Policlinic Center S.A., Medellín
title Control ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S. A. Medellín
spellingShingle Control ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S. A. Medellín
IPS (Instituciones Prestadoras de Servicios de Salud)
Prestación de servicios de salud
Control ciudadano
title_short Control ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S. A. Medellín
title_full Control ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S. A. Medellín
title_fullStr Control ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S. A. Medellín
title_full_unstemmed Control ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S. A. Medellín
title_sort Control ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S. A. Medellín
dc.creator.fl_str_mv Tobón Marulanda, Flor Ángela
López Giraldo, Luis Alirio
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Tobón Marulanda, Flor Ángela
López Giraldo, Luis Alirio
dc.contributor.researchgroup.spa.fl_str_mv Unipluriversidad
dc.subject.none.fl_str_mv IPS (Instituciones Prestadoras de Servicios de Salud)
Prestación de servicios de salud
Control ciudadano
topic IPS (Instituciones Prestadoras de Servicios de Salud)
Prestación de servicios de salud
Control ciudadano
description ABSTRACT: This article presents the findings and analysis of the main qualitative and quantitative research performed on the IPS Policlinic Center in the city of Medellin named “Citizen control on the emergency services provided by the IPS Policlinic Center S.A., Medellín”. IT also present reflections on key issues based on fundamental aspects for the execution of current regulations of services provided during emergencies, improving the quality of life of the users of this IPS. The state of the art on designing and making the strategic planning for the emergency health services portfolio was presented. The methodological tools for collecting information were centered on inspection processes of the facilities, surveys, interviews with users and employees, and the non-participant observation of students in research training. The results obtained indicate aspects to be improved such as factors of quality, aspects related to human fundamental rights to life and health consistent with the needs and conditions of users and in accordance with the standards set in this context with the need to train students on a participative culture education, beginning with the undergraduate and the citizens in general.
publishDate 2010
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2010
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2017-01-26T22:42:13Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2017-01-26T22:42:13Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de investigación
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv https://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Tobón Marulanda, F. Á., & López Giraldo, L. A. (2010). Control ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S . A ., Medellín. Uni-Pluri/versidad, 10(1), 89–96.
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 1657-4249
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10495/6037
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 2665-2730
identifier_str_mv Tobón Marulanda, F. Á., & López Giraldo, L. A. (2010). Control ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S . A ., Medellín. Uni-Pluri/versidad, 10(1), 89–96.
1657-4249
2665-2730
url http://hdl.handle.net/10495/6037
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv 96
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 1
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv 89
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv 10
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Uni-pluri/versidad
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.uri.*.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/
dc.rights.accessrights.*.fl_str_mv Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO)
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO)
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 13
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de Antioquia, Facultad de Educación
dc.publisher.place.spa.fl_str_mv Medellín, Colombia
institution Universidad de Antioquia
bitstream.url.fl_str_mv https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/fa4bf61c-3314-48ad-a50b-874ec5770393/download
https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/f381b81d-ad60-424c-be89-ec1bdb7a41b2/download
https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/dd9306a2-44a4-4b90-b37d-37952c6ec840/download
https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/ff520ae1-f66b-4b51-befa-eccafc31360e/download
https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/8045c14d-8df6-4318-9390-f8891df7c789/download
https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/74dff4a3-1228-4473-949f-120dd6ed9684/download
https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/7410566a-a284-455f-bd2b-9f759d731217/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 21e66afea246da12cc74a0498cab8c28
4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2f
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33
485da64009e6265181c162a693872632
807d19e8153086ffdd8ec596d3139780
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad de Antioquia
repository.mail.fl_str_mv aplicacionbibliotecadigitalbiblioteca@udea.edu.co
_version_ 1851052609372160000
spelling Tobón Marulanda, Flor ÁngelaLópez Giraldo, Luis AlirioUnipluriversidad2017-01-26T22:42:13Z2017-01-26T22:42:13Z2010Tobón Marulanda, F. Á., & López Giraldo, L. A. (2010). Control ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S . A ., Medellín. Uni-Pluri/versidad, 10(1), 89–96.1657-4249http://hdl.handle.net/10495/60372665-2730ABSTRACT: This article presents the findings and analysis of the main qualitative and quantitative research performed on the IPS Policlinic Center in the city of Medellin named “Citizen control on the emergency services provided by the IPS Policlinic Center S.A., Medellín”. IT also present reflections on key issues based on fundamental aspects for the execution of current regulations of services provided during emergencies, improving the quality of life of the users of this IPS. The state of the art on designing and making the strategic planning for the emergency health services portfolio was presented. The methodological tools for collecting information were centered on inspection processes of the facilities, surveys, interviews with users and employees, and the non-participant observation of students in research training. The results obtained indicate aspects to be improved such as factors of quality, aspects related to human fundamental rights to life and health consistent with the needs and conditions of users and in accordance with the standards set in this context with the need to train students on a participative culture education, beginning with the undergraduate and the citizens in general.RESUMEN: Se exponen los resultados y análisis principales de la investigación cuali-cuantitativa "Control ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S. A. de la ciudad de Medellin, y las reflexiones surgidas en aspectos fundamentales para el cumplimiento de la normatividad vigente para el servicio de atención en urgencias y contribuir a mejorar la calidad del mismo y la calidad de vida de los usuarios de esta IPS. Se conoce el estado del arte para emprender el diseño y el desarrollo de estrategias sistémicas para un portafolio de servicios en urgencias. El instrumento metodológico de recolección de la información consistió en procesos de inspección, encuestas, entrevistas a usuarios y empleados, además de la observación no participante con estudiantes en formación investigativa. Los resultados obtenidos señalan aspectos susceptibles de mejorar como factor de calidad y de respeto a los derechos fundamentales de la vida y de la salud, consecuentemente con las necesidades y condiciones del usuario y en conformidad con las normas establecidas en el contexto de la necesidad de formar en cultura participativa a los estudiantes desde el nivel de pregrado y a los ciudadanos en general.13application/pdfspaUniversidad de Antioquia, Facultad de EducaciónMedellín, Colombiahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO)info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2IPS (Instituciones Prestadoras de Servicios de Salud)Prestación de servicios de saludControl ciudadanoControl ciudadano a la prestación del servicio de urgencias en la IPS Centro Policlínico S. A. MedellínCitizens control on emergency services provided by the IPS Policlinic Center S.A., MedellínArtículo de investigaciónhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1https://purl.org/redcol/resource_type/ARThttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion9618910Uni-pluri/versidadPublicationORIGINALTobonFlor_2010_ControlCiudadanoServicioUrgencias.pdfTobonFlor_2010_ControlCiudadanoServicioUrgencias.pdfArtículo de Investigaciónapplication/pdf268592https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/fa4bf61c-3314-48ad-a50b-874ec5770393/download21e66afea246da12cc74a0498cab8c28MD51trueAnonymousREADCC-LICENSElicense_urllicense_urltext/plain; charset=utf-849https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/f381b81d-ad60-424c-be89-ec1bdb7a41b2/download4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2fMD52falseAnonymousREADlicense_textlicense_texttext/html; charset=utf-80https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/dd9306a2-44a4-4b90-b37d-37952c6ec840/downloadd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD53falseAnonymousREADlicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-80https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/ff520ae1-f66b-4b51-befa-eccafc31360e/downloadd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD54falseAnonymousREADLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/8045c14d-8df6-4318-9390-f8891df7c789/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD55falseAnonymousREADTEXTTobonFlor_2010_ControlCiudadanoServicioUrgencias.pdf.txtTobonFlor_2010_ControlCiudadanoServicioUrgencias.pdf.txtExtracted texttext/plain32889https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/74dff4a3-1228-4473-949f-120dd6ed9684/download485da64009e6265181c162a693872632MD56falseAnonymousREADTHUMBNAILTobonFlor_2010_ControlCiudadanoServicioUrgencias.pdf.jpgTobonFlor_2010_ControlCiudadanoServicioUrgencias.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg11855https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/7410566a-a284-455f-bd2b-9f759d731217/download807d19e8153086ffdd8ec596d3139780MD57falseAnonymousREAD10495/6037oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/60372025-03-27 01:00:16.0https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://bibliotecadigital.udea.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad de Antioquiaaplicacionbibliotecadigitalbiblioteca@udea.edu.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