Budismo universal, budismo individual. Análisis del interés por la espiritualidad oriental en occidente
ABSTRACT: The article analyses the increasing interest in Buddhism among Western Culture. Based on different historical and sociological researches, a critical review of this phenomenon is undertaken in the light of theories concerning Modernity. First, it considers the evolution of western represen...
- Autores:
-
Sarrazin Martínez, Jean Paul
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad de Antioquia
- Repositorio:
- Repositorio UdeA
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- Palabra clave:
- Alteridad
Budismo zen
Cultura oriental
Modernidad
Modernidad y religión
Religión
Representaciones
Tibet - Religión
Crítica cultural
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Zen buddhism
Diálogo de saberes
Apropiación social del conocimiento
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Diálogo de saberes Apropiación social del conocimiento |
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ABSTRACT: The article analyses the increasing interest in Buddhism among Western Culture. Based on different historical and sociological researches, a critical review of this phenomenon is undertaken in the light of theories concerning Modernity. First, it considers the evolution of western representations of Buddhism and Tibet –bearing in mind that the culture of the latter has been generally seen as purely Buddhist. Second, it shows the existent relation between the studied phenomenon and the new forms of believing – which are dominant in a significant sector of Western society. Then, it highlights the relevance of considering the phenomenon of Buddhism within the contemporary pluralism that values a certain idea of Otherness. Therefore, it is concluded that the rise of Buddhism, though apparently might be the expression of a turn in the opposite direction of Modernity, might be understood within the background of quite modern processes such as deinstitutionalization of religion, individualization and the cultural critique that is resultant of the so-called crisis of meaning in the West. |
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Sarrazin Martínez, Jean Paul2018-09-06T16:56:48Z2018-09-06T16:56:48Z2017Sarrazin Martínez, J. P. (2017). Budismo universal, budismo individual. Análisis del interés por la espiritualidad oriental en occidente. Escritos, 25(54), 59-81. DOI: 10.18566/escr.v25n54.a040120-1263http://hdl.handle.net/10495/1002910.18566/escr.v25n54.a042390-0032ABSTRACT: The article analyses the increasing interest in Buddhism among Western Culture. Based on different historical and sociological researches, a critical review of this phenomenon is undertaken in the light of theories concerning Modernity. First, it considers the evolution of western representations of Buddhism and Tibet –bearing in mind that the culture of the latter has been generally seen as purely Buddhist. Second, it shows the existent relation between the studied phenomenon and the new forms of believing – which are dominant in a significant sector of Western society. Then, it highlights the relevance of considering the phenomenon of Buddhism within the contemporary pluralism that values a certain idea of Otherness. Therefore, it is concluded that the rise of Buddhism, though apparently might be the expression of a turn in the opposite direction of Modernity, might be understood within the background of quite modern processes such as deinstitutionalization of religion, individualization and the cultural critique that is resultant of the so-called crisis of meaning in the West.RESUMEN: Este artículo analiza el creciente interés generado por el budismo en Occidente; tomando como referencia diferentes investigaciones históricas y sociológicas, se procede a una revisión crítica de este fenómeno a la luz de algunas teorías sobre la modernidad. En un primer momento se considera la evolución de las representaciones occidentales sobre el budismo y sobre el Tíbet, lugar cuya cultura se asume como puramente budista. En un segundo momento se demuestran las relaciones existentes entre este fenómeno y las nuevas formas del creer, dominantes en un sector de la población occidental; se subraya, además, la importancia de inscribir el fenómeno budista dentro del pluralismo contemporáneo que valora una cierta Otredad. Se concluye, entonces, que el auge del budismo -aunque aparentemente la expresión dé un giro en contrasentido a la modernidad -, se comprende en el marco de ciertos procesos muy modernos, como la desinstitucionalización de la religión, la individualización y la crítica cultural frente a una supuesta crisis de sentido en occidente.application/pdfspaUniversidad Pontificia Bolivariana, Escuela de Teología, Filosofía y HumanidadesColombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombiainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2AlteridadBudismo zenCultura orientalModernidadModernidad y religiónReligiónRepresentacionesTibet - ReligiónCrítica culturalModernityZen buddhismDiálogo de saberesApropiación social del conocimientoBudismo universal, budismo individual. Análisis del interés por la espiritualidad oriental en occidenteUniversal buddhism, individual buddhism. Analysis of the increasing western interest in eastern spiritualityArtículo de investigaciónhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1https://purl.org/redcol/resource_type/ARThttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion81545925EscritosPublicationORIGINALSarrazinJean_2017_Budismo_Universal_Budismo.pdfSarrazinJean_2017_Budismo_Universal_Budismo.pdfArtículo de Revistaapplication/pdf162787https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/2797f236-0737-4e94-9650-ea466a4b3db6/download6f219b5ebf6c8cfd602fba77c54f991eMD51trueAnonymousREADCC-LICENSElicense_urllicense_urltext/plain; charset=utf-849https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/dec58295-b5e4-41fa-aefe-8a9af2783924/download4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2fMD52falseAnonymousREADlicense_textlicense_texttext/html; charset=utf-80https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/be9a89e7-3339-489d-8ed3-4d359bd1a25a/downloadd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD53falseAnonymousREADlicense_rdflicense_rdfLicenciaapplication/rdf+xml; charset=utf-80https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/4dbe998f-bd9b-4447-a99d-aa80788a1999/downloadd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD54falseAnonymousREADLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/4241f36a-524a-46dd-ad20-ffe8dead9e25/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD55falseAnonymousREADTEXTSarrazinJean_2017_Budismo_Universal_Budismo.pdf.txtSarrazinJean_2017_Budismo_Universal_Budismo.pdf.txtExtracted texttext/plain59397https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/143b75ef-e3c9-42f3-b9a9-fafe22ae0c6e/downloade97120ff255a164de461f704e6c40b94MD56falseAnonymousREADTHUMBNAILSarrazinJean_2017_Budismo_Universal_Budismo.pdf.jpgSarrazinJean_2017_Budismo_Universal_Budismo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg11656https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstreams/8f029bbf-1ba9-4508-aded-af5bac7e2faf/download391ee75ca21cdac9a7e33445259fc207MD57falseAnonymousREAD10495/10029oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/100292025-03-27 00:34:16.984http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/open.accesshttps://bibliotecadigital.udea.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad de Antioquiaaplicacionbibliotecadigitalbiblioteca@udea.edu.coTk9URTogUExBQ0UgWU9VUiBPV04gTElDRU5TRSBIRVJFClRoaXMgc2FtcGxlIGxpY2Vuc2UgaXMgcHJvdmlkZWQgZm9yIGluZm9ybWF0aW9uYWwgcHVycG9zZXMgb25seS4KCk5PTi1FWENMVVNJVkUgRElTVFJJQlVUSU9OIExJQ0VOU0UKCkJ5IHNpZ25pbmcgYW5kIHN1Ym1pdHRpbmcgdGhpcyBsaWNlbnNlLCB5b3UgKHRoZSBhdXRob3Iocykgb3IgY29weXJpZ2h0Cm93bmVyKSBncmFudHMgdG8gRFNwYWNlIFVuaXZlcnNpdHkgKERTVSkgdGhlIG5vbi1leGNsdXNpdmUgcmlnaHQgdG8gcmVwcm9kdWNlLAp0cmFuc2xhdGUgKGFzIGRlZmluZWQgYmVsb3cpLCBhbmQvb3IgZGlzdHJpYnV0ZSB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gKGluY2x1ZGluZwp0aGUgYWJzdHJhY3QpIHdvcmxkd2lkZSBpbiBwcmludCBhbmQgZWxlY3Ryb25pYyBmb3JtYXQgYW5kIGluIGFueSBtZWRpdW0sCmluY2x1ZGluZyBidXQgbm90IGxpbWl0ZWQgdG8gYXVkaW8gb3IgdmlkZW8uCgpZb3UgYWdyZWUgdGhhdCBEU1UgbWF5LCB3aXRob3V0IGNoYW5naW5nIHRoZSBjb250ZW50LCB0cmFuc2xhdGUgdGhlCnN1Ym1pc3Npb24gdG8gYW55IG1lZGl1bSBvciBmb3JtYXQgZm9yIHRoZSBwdXJwb3NlIG9mIHByZXNlcnZhdGlvbi4KCllvdSBhbHNvIGFncmVlIHRoYXQgRFNVIG1heSBrZWVwIG1vcmUgdGhhbiBvbmUgY29weSBvZiB0aGlzIHN1Ym1pc3Npb24gZm9yCnB1cnBvc2VzIG9mIHNlY3VyaXR5LCBiYWNrLXVwIGFuZCBwcmVzZXJ2YXRpb24uCgpZb3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgdGhlIHN1Ym1pc3Npb24gaXMgeW91ciBvcmlnaW5hbCB3b3JrLCBhbmQgdGhhdCB5b3UgaGF2ZQp0aGUgcmlnaHQgdG8gZ3JhbnQgdGhlIHJpZ2h0cyBjb250YWluZWQgaW4gdGhpcyBsaWNlbnNlLiBZb3UgYWxzbyByZXByZXNlbnQKdGhhdCB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gZG9lcyBub3QsIHRvIHRoZSBiZXN0IG9mIHlvdXIga25vd2xlZGdlLCBpbmZyaW5nZSB1cG9uCmFueW9uZSdzIGNvcHlyaWdodC4KCklmIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uIGNvbnRhaW5zIG1hdGVyaWFsIGZvciB3aGljaCB5b3UgZG8gbm90IGhvbGQgY29weXJpZ2h0LAp5b3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgeW91IGhhdmUgb2J0YWluZWQgdGhlIHVucmVzdHJpY3RlZCBwZXJtaXNzaW9uIG9mIHRoZQpjb3B5cmlnaHQgb3duZXIgdG8gZ3JhbnQgRFNVIHRoZSByaWdodHMgcmVxdWlyZWQgYnkgdGhpcyBsaWNlbnNlLCBhbmQgdGhhdApzdWNoIHRoaXJkLXBhcnR5IG93bmVkIG1hdGVyaWFsIGlzIGNsZWFybHkgaWRlbnRpZmllZCBhbmQgYWNrbm93bGVkZ2VkCndpdGhpbiB0aGUgdGV4dCBvciBjb250ZW50IG9mIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uLgoKSUYgVEhFIFNVQk1JU1NJT04gSVMgQkFTRUQgVVBPTiBXT1JLIFRIQVQgSEFTIEJFRU4gU1BPTlNPUkVEIE9SIFNVUFBPUlRFRApCWSBBTiBBR0VOQ1kgT1IgT1JHQU5JWkFUSU9OIE9USEVSIFRIQU4gRFNVLCBZT1UgUkVQUkVTRU5UIFRIQVQgWU9VIEhBVkUKRlVMRklMTEVEIEFOWSBSSUdIVCBPRiBSRVZJRVcgT1IgT1RIRVIgT0JMSUdBVElPTlMgUkVRVUlSRUQgQlkgU1VDSApDT05UUkFDVCBPUiBBR1JFRU1FTlQuCgpEU1Ugd2lsbCBjbGVhcmx5IGlkZW50aWZ5IHlvdXIgbmFtZShzKSBhcyB0aGUgYXV0aG9yKHMpIG9yIG93bmVyKHMpIG9mIHRoZQpzdWJtaXNzaW9uLCBhbmQgd2lsbCBub3QgbWFrZSBhbnkgYWx0ZXJhdGlvbiwgb3RoZXIgdGhhbiBhcyBhbGxvd2VkIGJ5IHRoaXMKbGljZW5zZSwgdG8geW91ciBzdWJtaXNzaW9uLgo= |
