Partum Hominis

The degree project presents a plastic proposal that is based on reflection on the preservation linked to spaces with abundant vegetation. To do this, a work is proposed that involves the languages of painting, installation and clay, understood as: the tool that man has used since his beginnings in m...

Full description

Autores:
Miguel Alberto Álvarez Gaitán
Tipo de recurso:
Tesis
Fecha de publicación:
2024
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11826
Acceso en línea:
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11826
Palabra clave:
Conocimientos ancestrales
conexión
cosmos
naturaleza
preservación
Ancestral knowledge
connection
connection
cosmos
nature
preservation
Rights
License
Acceso abierto
id UAntonioN2_e4f98b7c4e2d54040990bf148704df15
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11826
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Partum Hominis
title Partum Hominis
spellingShingle Partum Hominis
Conocimientos ancestrales
conexión
cosmos
naturaleza
preservación
Ancestral knowledge
connection
connection
cosmos
nature
preservation
title_short Partum Hominis
title_full Partum Hominis
title_fullStr Partum Hominis
title_full_unstemmed Partum Hominis
title_sort Partum Hominis
dc.creator.fl_str_mv Miguel Alberto Álvarez Gaitán
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Espitia Sanchez, Ronald Gonzalo
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Miguel Alberto Álvarez Gaitán
dc.subject.none.fl_str_mv Conocimientos ancestrales
conexión
cosmos
naturaleza
preservación
topic Conocimientos ancestrales
conexión
cosmos
naturaleza
preservación
Ancestral knowledge
connection
connection
cosmos
nature
preservation
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv Ancestral knowledge
connection
connection
cosmos
nature
preservation
description The degree project presents a plastic proposal that is based on reflection on the preservation linked to spaces with abundant vegetation. To do this, a work is proposed that involves the languages of painting, installation and clay, understood as: the tool that man has used since his beginnings in making plastic, giving an account of the world. Developments with an iconographic order are taken into account in different cultural processes related to native groups of America and Europe such as: the mayans and vikings, in which in their plastic evolution a connection with the cosmos and life can be seen. , manifesting it through artistic pieces on different materials and supports such as: stone, clay, wood, among others; these account for some relationships between nature and the immaterial world, at the same time they keep ancestral knowledge from their technique
publishDate 2024
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-11-12T14:20:44Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-11-12T14:20:44Z
dc.date.created.none.fl_str_mv 2024-06-05
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2024-11-12
dc.type.none.fl_str_mv Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
dc.type.document.none.fl_str_mv Estudio descriptivo
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec
dc.type.redcol.none.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/PIC
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce
format http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11826
url https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11826
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Acceso abierto
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.medium.none.fl_str_mv pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.publisher.program.none.fl_str_mv Artes Plásticas y Visuales
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv Facultad de Artes
dc.publisher.campus.none.fl_str_mv Bogotá - Circunvalar
publisher.none.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.source.none.fl_str_mv instname:Universidad Antonio Nariño
instname_str Universidad Antonio Nariño
institution Universidad Antonio Nariño
dc.source.bibliographicCitation.none.fl_str_mv Arbea, A. (1999). ¿Por qué estudiamos Latín ? Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6471614.pdf
Arjona, S. (2014). Land Art: Arte, política y naturaleza. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5190911.pd
Acosta, M. (2022). La cientificidad de la imagen en la obra del artista visual cubano José Bedia. Revista de Estudios Interdisciplinarios del Arte, Diseño y la Cultura, 7. https://masam.cuautitlan.unam.mx/seminarioarteydiseno/wpcontent/uploads/2022/07/REIADC_No.7_An%CC%83o3_AcostaCarmenate.pdf
Blum, R. (1998). EL LIBRO DE LAS RUNAS LAS RUNAS VIKINGAS. academia.edu. https://www.academia.edu/25934478/EL_LIBRO_DE_LAS_RUNAS_LAS_RUNAS_VIKINGAS
Bruhl, A. (2012). Presentación de Andy Goldsworthy. Musee-gassendi.org. https://www.musee-gassendi.org/wp-content/uploads/sites/11/2015/12/PresentationGoldsworthy-web.pdf
Castiblanco, G. (2019). Estética amazónica y discusiones contemporáneas: El arte rupestre de la serranía de La Lindosa, Guaviare - Colombia. Calle 14, 15(27), 14-39. https://doi.org/10.14483/21450706.15406
Champourcin, E. (1957). La poetica del espacio https://monoskop.org/images/1/16/Bachelard_Gaston_La_poetica_del_espacio.pdf
Fellove, J. (2021). La construcción de imaginarios sobre la identidad en la representación de elementos de la cultura indígena y afrocaribeña desde la diáspora. Ibero. https://ri.ibero.mx/bitstream/handle/ibero/6273/017167s.pdf?sequence=1&isAllowed=y
García, T. (2017). La naturaleza en la cultura maya. La cosmovisión maya [Trabajo de fin de grado, Universidad de granada]. Didibug. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/46369/Garc%C3%ADa_Hern%C3%A1ndez% 20_Herlinda.pdf?sequence=1
Guerrero, L. (2016). Lucía Triviño - El árbol y el bosque en la mitología nórdica. Ucm. https://www.academia.edu/22246862/Luc%C3%ADa_Trivi%C3%B1o_El_%C3%A1rbol_y_ el_bosque_en_la_mitolog%C3%ADa_n%C3%B3rdica
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d1512311-00a1-4e14-9c72-992e8752ae10/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/eb526322-a2ae-4cdc-949f-e15743218e7d/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/23373c82-e1bd-46b8-ad4f-70433db728dc/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 8604a497031e2b8d1dd3798a9a80aac4
a6685652e4377dedc81d4b151ce957f5
bb44146574fbd6d29c6ec683f90dae8a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1851059390106304512
spelling Espitia Sanchez, Ronald GonzaloMiguel Alberto Álvarez Gaitán2024-11-12T14:20:44Z2024-11-12T14:20:44Z2024-06-052024-11-12https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11826The degree project presents a plastic proposal that is based on reflection on the preservation linked to spaces with abundant vegetation. To do this, a work is proposed that involves the languages of painting, installation and clay, understood as: the tool that man has used since his beginnings in making plastic, giving an account of the world. Developments with an iconographic order are taken into account in different cultural processes related to native groups of America and Europe such as: the mayans and vikings, in which in their plastic evolution a connection with the cosmos and life can be seen. , manifesting it through artistic pieces on different materials and supports such as: stone, clay, wood, among others; these account for some relationships between nature and the immaterial world, at the same time they keep ancestral knowledge from their techniqueEl proyecto de grado presenta una propuesta plástica, que parte de la reflexión en torno a la preservación vinculada a espacios con abundante vegetación. Para ello se propone un trabajo que implica los lenguajes de la pintura, la instalación y el barro, entendidos como: la herramienta de la que se ha valido el hombre desde sus inicios en el hacer plástico, dando cuenta del mundo. Se tiene en cuenta desarrollos con un orden iconográfico en diferentes procesos culturales relacionados a grupos nativos de América y Europa como: los mayas y vikingos, en los que en su devenir plástico, se puede apreciar una conexión con el cosmos y la vida, manifestándose a través de piezas artísticas sobre diferentes materiales y soportes como: piedra, arcilla, madera, entre otros; estos dan cuenta de algunas relaciones entre naturaleza y el mundo inmaterial, a su vez guardan conocimientos ancestrales desde su técnica.finalMaestro(a) en Artes Plásticas y VisualesPregradoPresencialProyectopdfUniversidad Antonio NariñoArtes Plásticas y VisualesFacultad de ArtesBogotá - Circunvalarinstname:Universidad Antonio NariñoArbea, A. (1999). ¿Por qué estudiamos Latín ? Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6471614.pdfArjona, S. (2014). Land Art: Arte, política y naturaleza. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5190911.pdAcosta, M. (2022). La cientificidad de la imagen en la obra del artista visual cubano José Bedia. Revista de Estudios Interdisciplinarios del Arte, Diseño y la Cultura, 7. https://masam.cuautitlan.unam.mx/seminarioarteydiseno/wpcontent/uploads/2022/07/REIADC_No.7_An%CC%83o3_AcostaCarmenate.pdfBlum, R. (1998). EL LIBRO DE LAS RUNAS LAS RUNAS VIKINGAS. academia.edu. https://www.academia.edu/25934478/EL_LIBRO_DE_LAS_RUNAS_LAS_RUNAS_VIKINGASBruhl, A. (2012). Presentación de Andy Goldsworthy. Musee-gassendi.org. https://www.musee-gassendi.org/wp-content/uploads/sites/11/2015/12/PresentationGoldsworthy-web.pdfCastiblanco, G. (2019). Estética amazónica y discusiones contemporáneas: El arte rupestre de la serranía de La Lindosa, Guaviare - Colombia. Calle 14, 15(27), 14-39. https://doi.org/10.14483/21450706.15406Champourcin, E. (1957). La poetica del espacio https://monoskop.org/images/1/16/Bachelard_Gaston_La_poetica_del_espacio.pdfFellove, J. (2021). La construcción de imaginarios sobre la identidad en la representación de elementos de la cultura indígena y afrocaribeña desde la diáspora. Ibero. https://ri.ibero.mx/bitstream/handle/ibero/6273/017167s.pdf?sequence=1&isAllowed=yGarcía, T. (2017). La naturaleza en la cultura maya. La cosmovisión maya [Trabajo de fin de grado, Universidad de granada]. Didibug. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/46369/Garc%C3%ADa_Hern%C3%A1ndez% 20_Herlinda.pdf?sequence=1Guerrero, L. (2016). Lucía Triviño - El árbol y el bosque en la mitología nórdica. Ucm. https://www.academia.edu/22246862/Luc%C3%ADa_Trivi%C3%B1o_El_%C3%A1rbol_y_ el_bosque_en_la_mitolog%C3%ADa_n%C3%B3rdicaConocimientos ancestralesconexióncosmosnaturalezapreservaciónAncestral knowledgeconnectionconnectioncosmosnaturepreservationPartum HominisTesis/Trabajo de grado - Monografía - PregradoEstudio descriptivohttp://purl.org/coar/resource_type/c_46echttp://purl.org/redcol/resource_type/PIChttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcceEspecializadaAcceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spaORIGINAL2024_MiguelAlbertoÁlvarezGaitán.pdf2024_MiguelAlbertoÁlvarezGaitán.pdfTrabajo de gradoapplication/pdf1773222https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d1512311-00a1-4e14-9c72-992e8752ae10/download8604a497031e2b8d1dd3798a9a80aac4MD512024_MiguelAlbertoÁlvarezGaitán_Autorización.pdf2024_MiguelAlbertoÁlvarezGaitán_Autorización.pdfAutorizaciónapplication/pdf767427https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/eb526322-a2ae-4cdc-949f-e15743218e7d/downloada6685652e4377dedc81d4b151ce957f5MD522024_MiguelAlbertoÁlvarezGaitán_Acta .pdf2024_MiguelAlbertoÁlvarezGaitán_Acta .pdfActaapplication/pdf504355https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/23373c82-e1bd-46b8-ad4f-70433db728dc/downloadbb44146574fbd6d29c6ec683f90dae8aMD53123456789/11826oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/118262024-11-12 14:20:46.779open.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co