The Assessment Practices of Primary School Teachers of French Foreign Language: The Case of Costa Rica: Las prácticas evaluativas de docentes de primaria de francés como lengua extranjera: el caso de Costa Rica

Introduction: Research on assessment practices in language has been a topic that has aroused a lot of interest in recent years. Therefore, this research aims, on the one hand, to characterize the conceptions of the assessment of French teachers as a foreign language and, on the other hand, to analys...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11040
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1306
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11040
Palabra clave:
prácticas evaluativas
docentes
edicación primaria
francés como lengua extranjera
investigación exploratoria
Assessment practices
teachers
primary school
French foreign language
exploratory research
Rights
License
Copyright (c) 2022 Kuok Wa Chao Chao, Ileana Arias Corrales
id UAntonioN2_995e97b8cc3112d85c8f0c88ea9e2803
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11040
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2022-10-122024-10-10T02:37:28Z2024-10-10T02:37:28Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/130610.54104/papeles.v14n28.1306https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11040Introduction: Research on assessment practices in language has been a topic that has aroused a lot of interest in recent years. Therefore, this research aims, on the one hand, to characterize the conceptions of the assessment of French teachers as a foreign language and, on the other hand, to analyse their assessment practices. Methodology: Based on these objectives, exploratory research is carried out in which 26 primary school teachers participated through an online questionnaire. Results and discussion: As main results, it was found that the teachers conceive assessment such as verification and knowledge verification. Their assessment practices are often framed in traditional assessment and they are influenced by what is established by the Ministry of Public Education. That is why the teacher is generally the person responsible for the entire assessment process and the correction. Conclusions: Finally, the assessment practices are influenced by the teachers’ beliefs and by the institutional context that they play a primary role in the assessment process.Introducción: las investigaciones sobre prácticas evaluativas en lengua han sido un tema que ha despertado mucho interés en estos años. Por tanto, esta investigación se propone, por un lado, caracterizar las concepciones de la evaluación del profesorado de francés como lengua extranjera y, por otro, analizar sus prácticas evaluativas. Metodología: a partir de estos objetivos, se realiza una investigación exploratoria en la cual participaron 26 docentes de primaria mediante un cuestionario aplicado en línea. Resultados y discusión: como resultados principales, se encontró que el personal docente concibe la evaluación como la verificación y la comprobación de conocimientos. Sus prácticas evaluativas se enmarcan sobre todo en la evaluación tradicional y están en general influenciadas por lo que se establece en el Ministerio de Educación Pública (MEP). De esta manera, el profesorado es el principal responsable de todo el proceso evaluativo y de la corrección. Conclusiones: como conclusiones, las prácticas evaluativas están influenciadas por la comprensión de la evaluación de los docentes y por el contexto institucional que desempeñan un papel primordial en el proceso evaluativo.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1306/1110Copyright (c) 2022 Kuok Wa Chao Chao, Ileana Arias Corraleshttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022)Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)2346-09110123-067010.54104/papeles.v14n28prácticas evaluativasdocentesedicación primariafrancés como lengua extranjerainvestigación exploratoriaAssessment practicesteachersprimary schoolFrench foreign languageexploratory researchThe Assessment Practices of Primary School Teachers of French Foreign Language: The Case of Costa Rica: Las prácticas evaluativas de docentes de primaria de francés como lengua extranjera: el caso de Costa RicaLas prácticas evaluativas de docentes de primaria de francés como lengua extranjera: el caso de Costa Rica : The Assessment Practices of Primary School Teachers of French Foreign Language: The Case of Costa Ricainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Chao Chao, Kuok WaArias Corrales, Ileana123456789/11040oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110402024-10-14 03:46:07.122metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv The Assessment Practices of Primary School Teachers of French Foreign Language: The Case of Costa Rica: Las prácticas evaluativas de docentes de primaria de francés como lengua extranjera: el caso de Costa Rica
dc.title.es-ES.fl_str_mv Las prácticas evaluativas de docentes de primaria de francés como lengua extranjera: el caso de Costa Rica : The Assessment Practices of Primary School Teachers of French Foreign Language: The Case of Costa Rica
title The Assessment Practices of Primary School Teachers of French Foreign Language: The Case of Costa Rica: Las prácticas evaluativas de docentes de primaria de francés como lengua extranjera: el caso de Costa Rica
spellingShingle The Assessment Practices of Primary School Teachers of French Foreign Language: The Case of Costa Rica: Las prácticas evaluativas de docentes de primaria de francés como lengua extranjera: el caso de Costa Rica
prácticas evaluativas
docentes
edicación primaria
francés como lengua extranjera
investigación exploratoria
Assessment practices
teachers
primary school
French foreign language
exploratory research
title_short The Assessment Practices of Primary School Teachers of French Foreign Language: The Case of Costa Rica: Las prácticas evaluativas de docentes de primaria de francés como lengua extranjera: el caso de Costa Rica
title_full The Assessment Practices of Primary School Teachers of French Foreign Language: The Case of Costa Rica: Las prácticas evaluativas de docentes de primaria de francés como lengua extranjera: el caso de Costa Rica
title_fullStr The Assessment Practices of Primary School Teachers of French Foreign Language: The Case of Costa Rica: Las prácticas evaluativas de docentes de primaria de francés como lengua extranjera: el caso de Costa Rica
title_full_unstemmed The Assessment Practices of Primary School Teachers of French Foreign Language: The Case of Costa Rica: Las prácticas evaluativas de docentes de primaria de francés como lengua extranjera: el caso de Costa Rica
title_sort The Assessment Practices of Primary School Teachers of French Foreign Language: The Case of Costa Rica: Las prácticas evaluativas de docentes de primaria de francés como lengua extranjera: el caso de Costa Rica
dc.subject.es-ES.fl_str_mv prácticas evaluativas
docentes
edicación primaria
francés como lengua extranjera
investigación exploratoria
topic prácticas evaluativas
docentes
edicación primaria
francés como lengua extranjera
investigación exploratoria
Assessment practices
teachers
primary school
French foreign language
exploratory research
dc.subject.en-US.fl_str_mv Assessment practices
teachers
primary school
French foreign language
exploratory research
description Introduction: Research on assessment practices in language has been a topic that has aroused a lot of interest in recent years. Therefore, this research aims, on the one hand, to characterize the conceptions of the assessment of French teachers as a foreign language and, on the other hand, to analyse their assessment practices. Methodology: Based on these objectives, exploratory research is carried out in which 26 primary school teachers participated through an online questionnaire. Results and discussion: As main results, it was found that the teachers conceive assessment such as verification and knowledge verification. Their assessment practices are often framed in traditional assessment and they are influenced by what is established by the Ministry of Public Education. That is why the teacher is generally the person responsible for the entire assessment process and the correction. Conclusions: Finally, the assessment practices are influenced by the teachers’ beliefs and by the institutional context that they play a primary role in the assessment process.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:28Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:28Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1306
10.54104/papeles.v14n28.1306
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11040
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1306
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11040
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v14n28.1306
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1306/1110
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Kuok Wa Chao Chao, Ileana Arias Corrales
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Kuok Wa Chao Chao, Ileana Arias Corrales
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v14n28
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300304977428480