La comunicación y la naturaleza en las Teorías Pedagógicas de Comenio, Rousseau, Pestalozzi, Buber y Freinet hacia la fundamentacion de una Educomunicación Ambiental
This article examines the concepts of “communication and nature” in the educational approaches of Comenius, Rousseau, Pestalozzi, Buber and Freinet. We are facing new communication processes promoted by the Society of Information and Knowledge. Meanwhile, nature reveals to men its disappointment cha...
- Autores:
-
Basto Torrado, Sandra Patricia
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2011
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35797
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/104
http://hdl.handle.net/11634/35797
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SANTTOMAS2_af41eeba3e9295fe1367a3a0f162d78f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35797 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Basto Torrado, Sandra Patricia2021-09-24T13:03:31Z2021-09-24T13:03:31Z2011-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/10410.15332/erdi.v1i1.104http://hdl.handle.net/11634/35797This article examines the concepts of “communication and nature” in the educational approaches of Comenius, Rousseau, Pestalozzi, Buber and Freinet. We are facing new communication processes promoted by the Society of Information and Knowledge. Meanwhile, nature reveals to men its disappointment charging actions against them. Despite the significant of these two terms in the planet’s survival, communication and nature remain ignored by the educational field, which is why this text explores these concepts in the ideas of the great pedagogues with the claim that Pedagogical History should be raised as a precedent for environmental educational and communicative enhanced by the look of some contemporary educators, thereby meeting the environmental needs that have come out in recent years.Este artículo examina los concepto de "comunicación y Naturaleza" en los planteamientos pedagógicos de Comenio, Rousseau, Pestalozzi, Buber y Freinet. Asistimos a nuevos procesos comunicativos promovidos por la Sociedad de la Información y el Conocimiento. Entre tanto, la naturaleza se rebela para cobrar al hombre su desconsiderada acción sobre ella. Pese a lo signifcativo de estos dos términos en la supervivencia del planeta, la comunicación y la naturaleza continúan ignoradas por el campo educativo. Razón por la cual, este texto explora estos conceptos en las ideas de los grandes pedagogos con la pretensión de que la historia pedagógica se erija como un antecedente para un diseño edu-comunicativo ambiental potenciado por la mirada de algunos pedagogos contemporáneos de tal modo que responda a las necesidades ambientales surgidas en los últimos tiempos. application/pdfapplication/zipspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/104/97http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/104/101Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 1 Núm. 1 (2011); 29-442389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La comunicación y la naturaleza en las Teorías Pedagógicas de Comenio, Rousseau, Pestalozzi, Buber y Freinet hacia la fundamentacion de una Educomunicación AmbientalCommunication and nature in the educational theories of Comenius, Rousseau, Pestalozzi, Buber and Freinet towards the foundation of an Environmental Educommunicationinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35797oai:repository.usta.edu.co:11634/357972023-07-14 16:28:41.259metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La comunicación y la naturaleza en las Teorías Pedagógicas de Comenio, Rousseau, Pestalozzi, Buber y Freinet hacia la fundamentacion de una Educomunicación Ambiental |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Communication and nature in the educational theories of Comenius, Rousseau, Pestalozzi, Buber and Freinet towards the foundation of an Environmental Educommunication |
title |
La comunicación y la naturaleza en las Teorías Pedagógicas de Comenio, Rousseau, Pestalozzi, Buber y Freinet hacia la fundamentacion de una Educomunicación Ambiental |
spellingShingle |
La comunicación y la naturaleza en las Teorías Pedagógicas de Comenio, Rousseau, Pestalozzi, Buber y Freinet hacia la fundamentacion de una Educomunicación Ambiental |
title_short |
La comunicación y la naturaleza en las Teorías Pedagógicas de Comenio, Rousseau, Pestalozzi, Buber y Freinet hacia la fundamentacion de una Educomunicación Ambiental |
title_full |
La comunicación y la naturaleza en las Teorías Pedagógicas de Comenio, Rousseau, Pestalozzi, Buber y Freinet hacia la fundamentacion de una Educomunicación Ambiental |
title_fullStr |
La comunicación y la naturaleza en las Teorías Pedagógicas de Comenio, Rousseau, Pestalozzi, Buber y Freinet hacia la fundamentacion de una Educomunicación Ambiental |
title_full_unstemmed |
La comunicación y la naturaleza en las Teorías Pedagógicas de Comenio, Rousseau, Pestalozzi, Buber y Freinet hacia la fundamentacion de una Educomunicación Ambiental |
title_sort |
La comunicación y la naturaleza en las Teorías Pedagógicas de Comenio, Rousseau, Pestalozzi, Buber y Freinet hacia la fundamentacion de una Educomunicación Ambiental |
dc.creator.fl_str_mv |
Basto Torrado, Sandra Patricia |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Basto Torrado, Sandra Patricia |
description |
This article examines the concepts of “communication and nature” in the educational approaches of Comenius, Rousseau, Pestalozzi, Buber and Freinet. We are facing new communication processes promoted by the Society of Information and Knowledge. Meanwhile, nature reveals to men its disappointment charging actions against them. Despite the significant of these two terms in the planet’s survival, communication and nature remain ignored by the educational field, which is why this text explores these concepts in the ideas of the great pedagogues with the claim that Pedagogical History should be raised as a precedent for environmental educational and communicative enhanced by the look of some contemporary educators, thereby meeting the environmental needs that have come out in recent years. |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2011-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:31Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:31Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/104 10.15332/erdi.v1i1.104 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35797 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/104 http://hdl.handle.net/11634/35797 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v1i1.104 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/104/97 http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/104/101 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 1 Núm. 1 (2011); 29-44 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026349030932480 |