LA IMPORTANCIA DE LA INTERPRETACIÓN CARTOGRÁFICA COMO ESTRATEGIA PEDAGÓGICA EN LOS PROGRAMAS DE ARQUITECTURA

Cartography, a basic tool for geographic research, has evolved over time as an increasingly precise and complex technique to represent the territory. The changes made by man to represent the world have been linked to historical and cultural factors, including advances in technique.Cartography is not...

Full description

Autores:
Abreu Plata, Eneyda Caridad
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/37510
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/REVISTAM/article/view/2478
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2020 Revista M
id SANTTOMAS2_5790159db14775978c19f38330593cfb
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/37510
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Abreu Plata, Eneyda Caridad2021-01-19http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/REVISTAM/article/view/247810.15332/rev.m.v16i0.2478Cartography, a basic tool for geographic research, has evolved over time as an increasingly precise and complex technique to represent the territory. The changes made by man to represent the world have been linked to historical and cultural factors, including advances in technique.Cartography is not only understood as a representation of a particular context in strictly geographical terms but also as a useful graphic interpretation strategy in countless fields such as land planning, research and, of course, pedagogy. Therefore, the article focuses on the relevance of cartography in the academic field, understood as an instrument that creates a close relationship between geography  nd history, cultural traditions, artistic techniques and even with philosophy when conceiving it as an attempt to understand reality. In addition, its role in the field of semiotics is considered as it shows its value as a means of communication, concentrating on the value of the map not only as a data record but as a set of messages, designed by the cartographer for different purposes and particular interpretations, made by the receiver. In this case, cartographer and academic recipient become interlocutors who use an image as a communication channel.La cartografía, herramienta básica de investigación geográfica, ha evolucionado en el tiempo como una técnica cada vez más precisa y compleja para representar el territorio. Los cambios hechos por el hombre para representar el mundo han ido ligados a factores históricos y culturales, entre estos los avances de la técnica.La cartografía no solo se entiende como una representación de un contexto particular en términos estrictamente geográficos, sino también como una estrategia de interpretación gráfica útil en innumerables campos como la planificación del territorio, la investigación y naturalmente la pedagogía.Por lo tanto, el artículo se enfoca en la relevancia de la cartografía en el ámbito académico, entendida como un instrumento que crea una estrecha relación entre la geografía y la historia, las tradiciones culturales, las técnicas artísticas e incluso con la filosofía al concebirla como un intento de entender la realidad. Además, se considera su papel en el campo de la semiótica, pues muestra su valor como medio de comunicación, concentrándose en el valor del mapa no solo como registro de datos sino como un conjunto de mensajes, diseñados por el cartógrafo para diferentes propósitos e interpretaciones particulares realizadas por el destinatario. En este caso, cartógrafo y destinatario académico se convierten en interlocutores que utilizan una imagen como canal comunicativo.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás - Seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/REVISTAM/article/view/2478/1835Revista M; Vol. 16 (2019): Arquitectura, ciudad y territorio; 96-109M; Vol. 16 (2019): Arquitectura, ciudad y territorio; 96-1092590-78831692-5114Derechos de autor 2020 Revista Mhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2LA IMPORTANCIA DE LA INTERPRETACIÓN CARTOGRÁFICA COMO ESTRATEGIA PEDAGÓGICA EN LOS PROGRAMAS DE ARQUITECTURATHE IMPORTANCE OF CARTOGRAPHIC INTERPRETATION AS A PEDAGOGICAL STRATEGY IN ARCHITECTURE PROGRAMSArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/37510oai:repository.usta.edu.co:11634/375102023-07-14 16:28:37.083metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv LA IMPORTANCIA DE LA INTERPRETACIÓN CARTOGRÁFICA COMO ESTRATEGIA PEDAGÓGICA EN LOS PROGRAMAS DE ARQUITECTURA
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv THE IMPORTANCE OF CARTOGRAPHIC INTERPRETATION AS A PEDAGOGICAL STRATEGY IN ARCHITECTURE PROGRAMS
title LA IMPORTANCIA DE LA INTERPRETACIÓN CARTOGRÁFICA COMO ESTRATEGIA PEDAGÓGICA EN LOS PROGRAMAS DE ARQUITECTURA
spellingShingle LA IMPORTANCIA DE LA INTERPRETACIÓN CARTOGRÁFICA COMO ESTRATEGIA PEDAGÓGICA EN LOS PROGRAMAS DE ARQUITECTURA
title_short LA IMPORTANCIA DE LA INTERPRETACIÓN CARTOGRÁFICA COMO ESTRATEGIA PEDAGÓGICA EN LOS PROGRAMAS DE ARQUITECTURA
title_full LA IMPORTANCIA DE LA INTERPRETACIÓN CARTOGRÁFICA COMO ESTRATEGIA PEDAGÓGICA EN LOS PROGRAMAS DE ARQUITECTURA
title_fullStr LA IMPORTANCIA DE LA INTERPRETACIÓN CARTOGRÁFICA COMO ESTRATEGIA PEDAGÓGICA EN LOS PROGRAMAS DE ARQUITECTURA
title_full_unstemmed LA IMPORTANCIA DE LA INTERPRETACIÓN CARTOGRÁFICA COMO ESTRATEGIA PEDAGÓGICA EN LOS PROGRAMAS DE ARQUITECTURA
title_sort LA IMPORTANCIA DE LA INTERPRETACIÓN CARTOGRÁFICA COMO ESTRATEGIA PEDAGÓGICA EN LOS PROGRAMAS DE ARQUITECTURA
dc.creator.fl_str_mv Abreu Plata, Eneyda Caridad
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Abreu Plata, Eneyda Caridad
description Cartography, a basic tool for geographic research, has evolved over time as an increasingly precise and complex technique to represent the territory. The changes made by man to represent the world have been linked to historical and cultural factors, including advances in technique.Cartography is not only understood as a representation of a particular context in strictly geographical terms but also as a useful graphic interpretation strategy in countless fields such as land planning, research and, of course, pedagogy. Therefore, the article focuses on the relevance of cartography in the academic field, understood as an instrument that creates a close relationship between geography  nd history, cultural traditions, artistic techniques and even with philosophy when conceiving it as an attempt to understand reality. In addition, its role in the field of semiotics is considered as it shows its value as a means of communication, concentrating on the value of the map not only as a data record but as a set of messages, designed by the cartographer for different purposes and particular interpretations, made by the receiver. In this case, cartographer and academic recipient become interlocutors who use an image as a communication channel.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-01-19
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo revisado por pares
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/REVISTAM/article/view/2478
10.15332/rev.m.v16i0.2478
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/REVISTAM/article/view/2478
identifier_str_mv 10.15332/rev.m.v16i0.2478
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/REVISTAM/article/view/2478/1835
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista M; Vol. 16 (2019): Arquitectura, ciudad y territorio; 96-109
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv M; Vol. 16 (2019): Arquitectura, ciudad y territorio; 96-109
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2590-7883
1692-5114
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista M
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista M
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás - Seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026324224770048