Evaluación objetiva y subjetiva de parámetros de audio relacionados con la calidad en producciones musicales finalizadas

The main purpose of the following work is to evaluate in an objective and subjective manner, audio parameters in finalized musical productions, which can be useful to determine their relationship with the perceived audio quality, taking into account audio attributes such as dynamic range, stereo ima...

Full description

Autores:
Obregón Gaviria, Daniel
Sierra Gallón, Juan Sebastián
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad de San Buenaventura
Repositorio:
Repositorio USB
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/3857
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10819/3857
Palabra clave:
Rango dinámico
Factor de cresta
Cross correlation
Inter-band relationship
Imagen estéreo
Harsh energy
Dynamic range
Crest factor
Stereo width
Control de rango dinámico
Producción de audio
Sistemas de procesamiento de audio
Sonido estereofónico
Calidad del sonido
Rights
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
id SANBUENAV2_b043fc93c977935d272d803729910dc2
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/3857
network_acronym_str SANBUENAV2
network_name_str Repositorio USB
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Evaluación objetiva y subjetiva de parámetros de audio relacionados con la calidad en producciones musicales finalizadas
title Evaluación objetiva y subjetiva de parámetros de audio relacionados con la calidad en producciones musicales finalizadas
spellingShingle Evaluación objetiva y subjetiva de parámetros de audio relacionados con la calidad en producciones musicales finalizadas
Rango dinámico
Factor de cresta
Cross correlation
Inter-band relationship
Imagen estéreo
Harsh energy
Dynamic range
Crest factor
Stereo width
Control de rango dinámico
Producción de audio
Sistemas de procesamiento de audio
Sonido estereofónico
Calidad del sonido
title_short Evaluación objetiva y subjetiva de parámetros de audio relacionados con la calidad en producciones musicales finalizadas
title_full Evaluación objetiva y subjetiva de parámetros de audio relacionados con la calidad en producciones musicales finalizadas
title_fullStr Evaluación objetiva y subjetiva de parámetros de audio relacionados con la calidad en producciones musicales finalizadas
title_full_unstemmed Evaluación objetiva y subjetiva de parámetros de audio relacionados con la calidad en producciones musicales finalizadas
title_sort Evaluación objetiva y subjetiva de parámetros de audio relacionados con la calidad en producciones musicales finalizadas
dc.creator.fl_str_mv Obregón Gaviria, Daniel
Sierra Gallón, Juan Sebastián
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Moreno Viasús, Ricardo Andrés
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Obregón Gaviria, Daniel
Sierra Gallón, Juan Sebastián
dc.subject.spa.fl_str_mv Rango dinámico
Factor de cresta
Cross correlation
Inter-band relationship
Imagen estéreo
Harsh energy
Dynamic range
Crest factor
Stereo width
topic Rango dinámico
Factor de cresta
Cross correlation
Inter-band relationship
Imagen estéreo
Harsh energy
Dynamic range
Crest factor
Stereo width
Control de rango dinámico
Producción de audio
Sistemas de procesamiento de audio
Sonido estereofónico
Calidad del sonido
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv Control de rango dinámico
Producción de audio
Sistemas de procesamiento de audio
Sonido estereofónico
Calidad del sonido
description The main purpose of the following work is to evaluate in an objective and subjective manner, audio parameters in finalized musical productions, which can be useful to determine their relationship with the perceived audio quality, taking into account audio attributes such as dynamic range, stereo image, and frequency content. To achieve this, algorithms were coded in the software MATLAB, to evaluate the following three specific parameters: IBR (Inter-Band Relationship), cross correlation, and harsh energy. Hearing tests were also designed in order to evaluate the same parameters in a subjective manner, to establish if there is an existing relationship between these parameters and the perception of audio quality.
publishDate 2017
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2017-06-05T15:26:52Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2017-06-05T15:26:52Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2017
dc.date.submitted.none.fl_str_mv 2017-05-09
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Pregrado
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.spa.spa.fl_str_mv Trabajo de Grado
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10819/3857
url http://hdl.handle.net/10819/3857
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.cc.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.spa.fl_str_mv pdf
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 117 páginas
dc.format.medium.spa.fl_str_mv Recurso en linea
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Ingenierias
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Ingeniería de Sonido
dc.publisher.sede.spa.fl_str_mv Medellín
institution Universidad de San Buenaventura
dc.source.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv [1] C. Kling, «New Studio Strategies in Music Production — The Disappearing,» de Convention e-Brief 138, Berlin, Germany, 2014.
[2] E. Skovenborg y T. Lund, «Loudness Descriptors to Characterize Programs and Music Tracks,» de AES Convention 125, San Francisco, CA, USA, 2008 Octubre 2-5.
[3] J. Moncaux, F. Pachet, F. Amadu, P. Roy y A. Zils, «Descriptor-based spatialization,» de AES convention 118, Barcelona, España, 2005.
4] S. Fenton, B. Fazenda y J. Wakefield, «Objective measurement of music quality using inteband reationship analysis,» de AES convention 130, London, UK, 2011 Mayo 13-16.
[5] M. Terrel, A. Simpson y M. Sandler, «The mathematics of mixing,» Journal of the audio engineering society, vol. 62, nº 1/2, Enero 2014.
[6] International Telecommunication Union [ITU], «General methods for the subjective assessment,» 1997-2003.
[7] A. Wilso y B. Fazenda, «Perception & evaluation of audio quality in music production,» de 16th Int. Conference on digital audio effects, Maynooth, Ireland, 2013, Septiembre 2-5.
[8] N. Osmanovic, «Clasification of musicla genres using audio waveform descriptors in MPEG- 7,» de AES convention 125, San Francisco, CA, USA, 2008.
[9] J. D. Broesch, D. Stranneby y W. Walker, Digital signal processing, Burlington: Newnes, 2009.
[10] D. Stanneby y W. Walker, Digital signal processing and applications, Segunda ed., Boston; London;: Elsevier, 2004.
[11] J. G. Proakis y D. G. Manolakis, Digital signal procesing, Cuarta ed., New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2007.
[12] N. Aldrich, Digital Audio explained, Segunda ed., Fort Waine, Indiana: Sweetwater Sound, 2005, pp. 20-35.
[13] J. Corey, Audio production and Critical listening, Burlington: Focal Press, 2010.
[14] W. M. Hartmann, Signals, Sound, and Sensation (Modern Acoustics and Signal Processing), Springer, 2004.
[15] I. Dash, «True peak metering – a tutorial review,» de AES convention 136, Berlin, Germany, 2014 Abril 26–29.
[16] S. Savage, The Art of Digital, New York: Oxford, 2011.
[17] B. Katz, Mastering Audio: The Art and the Science, Focal Press, 2007.
[18] F. Floru, «Attack and Release Time Constants in RMS-Based Compressors and Limiters,» de AES convention 99, New York, 1995 Octubre 6-9.
[19] E. B. Brixen, Audio Metering: Measurements, Standards & Practice, Focal Press, 2010.
[20] V. M. S. Acuña, «Method to Evaluate the Ballistics of Audio Meters,» Journal of the Audio Engineering Society, vol. 63, nº 7/8, pp. 583-589, 2015.
[21] S. Wolf y R. F. Smith, Guía para mediciones electrónicas y prácticas de laboratorio, Prentice Hall, 1992.
[22] E. Vickers, «The Loudness War: Background,,» de AES convention 129, San Francisco, CA, USA, 2010 Noviembre 4-7.
[23] W. R. Woszczyk, «Quality assessment of multichannel recordings,» de AES convention 12, .
[24] A. Lerch, An Introduction to Audio Content Analysis, New Jersey: Wiley, 2012.
[25] International Telecommunication Union [ITU], «Algorithms to measure audio programme loudness and true-peak audio level,» 2011.
[26] International Telecommunication Union [ITU], «Methods for the subjective assessment of small impairments in audio systems,» 2015.
[27] H. Fastl y E. Zwicker, Psychoacoustics-Facts and Models, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2006.
[28] «Genelec® 1037C and 1038B Operating manual,» 2005. [En línea]. Available: http://www.genelec.com/documents/opmans/OM1037c38b.pdf. [Último acceso: 18 Abril 2016].
[29] J. L. Devore, Probabilidad y estadística para ingeniería y ciencias, 7 ed., Cengage Learning, 2008.
dc.source.instname.spa.fl_str_mv Universidad de San Buenaventura - Medellín
dc.source.other.spa.fl_str_mv Biblioteca USB Medellín (San Benito): CD-4123t
dc.source.reponame.spa.fl_str_mv Biblioteca Digital Universidad de San Buenaventura
bitstream.url.fl_str_mv https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/717a2aec-9c0f-4d2e-84b9-41b9dcec9507/download
https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/d37d1ab9-f384-47d5-af6c-2640f1d46261/download
https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/82154d96-13c0-48d0-ba8c-3a4f88b80909/download
https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/b472bfa8-9809-47de-885e-0bb64f156f13/download
bitstream.checksum.fl_str_mv d8022d7a18e45240666a891dc43a9b66
0c7b7184e7583ec671a5d9e43f0939c0
34e66f69042666350477cbe49a608b78
5ed46a1ac43ae0a2daca4413ea265ea9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombia
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1837099204680351744
spelling Comunidad Científica y AcadémicaMoreno Viasús, Ricardo Andrés71b2afd5-070c-4c85-8f43-145f456e315f-1Obregón Gaviria, Danielb1da7c44-c529-43c1-9935-c79b8a4a88c4-1Sierra Gallón, Juan Sebastiándebbff27-2b08-4b73-a51e-35284d634721-12017-06-05T15:26:52Z2017-06-05T15:26:52Z20172017-05-09The main purpose of the following work is to evaluate in an objective and subjective manner, audio parameters in finalized musical productions, which can be useful to determine their relationship with the perceived audio quality, taking into account audio attributes such as dynamic range, stereo image, and frequency content. To achieve this, algorithms were coded in the software MATLAB, to evaluate the following three specific parameters: IBR (Inter-Band Relationship), cross correlation, and harsh energy. Hearing tests were also designed in order to evaluate the same parameters in a subjective manner, to establish if there is an existing relationship between these parameters and the perception of audio quality.El presente trabajo de grado, tiene como propósito evaluar de manera objetiva y subjetiva, parámetros de audio en producciones musicales finalizadas, que puedan ser útiles para determinar su relación con la calidad, desde atributos como el rango dinámico, la imagen estéreo y el contenido en frecuencia. Para esto se implementaron algoritmos en el software MATLAB y se midieron 3 parámetros específicos: Inter-band Relationship, Cross Correlation y Harsh Energy. Además, se diseñaron pruebas de escucha con el fin de poder evaluar los parámetros previamente mencionados de manera subjetiva, y establecer la relación existente entre los valores obtenidos objetivamente y la percepción de la calidad enmarcada en estos mismos parámetros.pdf117 páginasRecurso en lineaapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10819/3857spaIngenieriasIngeniería de SonidoMedellínAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 ColombiaPor medio de este formato manifiesto mi voluntad de AUTORIZAR a la Universidad de San Buenaventura, Sede Bogotá, Seccionales Medellín, Cali y Cartagena, la difusión en texto completo de manera gratuita y por tiempo indefinido en la Biblioteca Digital Universidad de San Buenaventura, el documento académico-investigativo objeto de la presente autorización, con fines estrictamente educativos, científicos y culturales, en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, Ley 44 de 1993, Decisión Andina 351 de 1993, Decreto 460 de 1995 y demás normas generales sobre derechos de autor. Como autor manifiesto que el presente documento académico-investigativo es original y se realiza sin violar o usurpar derechos de autor de terceros, por lo tanto, la obra es de mi exclusiva autora y poseo la titularidad sobre la misma. La Universidad de San Buenaventura no será responsable de ninguna utilización indebida del documento por parte de terceros y será exclusivamente mi responsabilidad atender personalmente cualquier reclamación que pueda presentarse a la Universidad. Autorizo a la Biblioteca Digital de la Universidad de San Buenaventura convertir el documento al formato que el repositorio lo requiera (impreso, digital, electrónico o cualquier otro conocido o por conocer) o con fines de preservación digital. Esta autorización no implica renuncia a la facultad que tengo de publicar posteriormente la obra, en forma total o parcial, por lo cual podrá, dando aviso por escrito con no menos de un mes de antelación, solicitar que el documento deje de estar disponible para el público en la Biblioteca Digital de la Universidad de San Buenaventura, así mismo, cuando se requiera por razones legales y/o reglas del editor de una revista.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2[1] C. Kling, «New Studio Strategies in Music Production — The Disappearing,» de Convention e-Brief 138, Berlin, Germany, 2014.[2] E. Skovenborg y T. Lund, «Loudness Descriptors to Characterize Programs and Music Tracks,» de AES Convention 125, San Francisco, CA, USA, 2008 Octubre 2-5.[3] J. Moncaux, F. Pachet, F. Amadu, P. Roy y A. Zils, «Descriptor-based spatialization,» de AES convention 118, Barcelona, España, 2005.4] S. Fenton, B. Fazenda y J. Wakefield, «Objective measurement of music quality using inteband reationship analysis,» de AES convention 130, London, UK, 2011 Mayo 13-16.[5] M. Terrel, A. Simpson y M. Sandler, «The mathematics of mixing,» Journal of the audio engineering society, vol. 62, nº 1/2, Enero 2014.[6] International Telecommunication Union [ITU], «General methods for the subjective assessment,» 1997-2003.[7] A. Wilso y B. Fazenda, «Perception & evaluation of audio quality in music production,» de 16th Int. Conference on digital audio effects, Maynooth, Ireland, 2013, Septiembre 2-5.[8] N. Osmanovic, «Clasification of musicla genres using audio waveform descriptors in MPEG- 7,» de AES convention 125, San Francisco, CA, USA, 2008.[9] J. D. Broesch, D. Stranneby y W. Walker, Digital signal processing, Burlington: Newnes, 2009.[10] D. Stanneby y W. Walker, Digital signal processing and applications, Segunda ed., Boston; London;: Elsevier, 2004.[11] J. G. Proakis y D. G. Manolakis, Digital signal procesing, Cuarta ed., New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2007.[12] N. Aldrich, Digital Audio explained, Segunda ed., Fort Waine, Indiana: Sweetwater Sound, 2005, pp. 20-35.[13] J. Corey, Audio production and Critical listening, Burlington: Focal Press, 2010.[14] W. M. Hartmann, Signals, Sound, and Sensation (Modern Acoustics and Signal Processing), Springer, 2004.[15] I. Dash, «True peak metering – a tutorial review,» de AES convention 136, Berlin, Germany, 2014 Abril 26–29.[16] S. Savage, The Art of Digital, New York: Oxford, 2011.[17] B. Katz, Mastering Audio: The Art and the Science, Focal Press, 2007.[18] F. Floru, «Attack and Release Time Constants in RMS-Based Compressors and Limiters,» de AES convention 99, New York, 1995 Octubre 6-9.[19] E. B. Brixen, Audio Metering: Measurements, Standards & Practice, Focal Press, 2010.[20] V. M. S. Acuña, «Method to Evaluate the Ballistics of Audio Meters,» Journal of the Audio Engineering Society, vol. 63, nº 7/8, pp. 583-589, 2015.[21] S. Wolf y R. F. Smith, Guía para mediciones electrónicas y prácticas de laboratorio, Prentice Hall, 1992.[22] E. Vickers, «The Loudness War: Background,,» de AES convention 129, San Francisco, CA, USA, 2010 Noviembre 4-7.[23] W. R. Woszczyk, «Quality assessment of multichannel recordings,» de AES convention 12, .[24] A. Lerch, An Introduction to Audio Content Analysis, New Jersey: Wiley, 2012.[25] International Telecommunication Union [ITU], «Algorithms to measure audio programme loudness and true-peak audio level,» 2011.[26] International Telecommunication Union [ITU], «Methods for the subjective assessment of small impairments in audio systems,» 2015.[27] H. Fastl y E. Zwicker, Psychoacoustics-Facts and Models, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2006.[28] «Genelec® 1037C and 1038B Operating manual,» 2005. [En línea]. Available: http://www.genelec.com/documents/opmans/OM1037c38b.pdf. [Último acceso: 18 Abril 2016].[29] J. L. Devore, Probabilidad y estadística para ingeniería y ciencias, 7 ed., Cengage Learning, 2008.Universidad de San Buenaventura - MedellínBiblioteca USB Medellín (San Benito): CD-4123tBiblioteca Digital Universidad de San BuenaventuraRango dinámicoFactor de crestaCross correlationInter-band relationshipImagen estéreoHarsh energyDynamic rangeCrest factorStereo widthControl de rango dinámicoProducción de audioSistemas de procesamiento de audioSonido estereofónicoCalidad del sonidoIngeniero de SonidoEvaluación objetiva y subjetiva de parámetros de audio relacionados con la calidad en producciones musicales finalizadasTrabajo de grado - PregradoTrabajo de Gradoinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fPublicationORIGINALEvaluacion_Objetiva_Subjetiva_Sierra_2017.pdfEvaluacion_Objetiva_Subjetiva_Sierra_2017.pdfapplication/pdf1802113https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/717a2aec-9c0f-4d2e-84b9-41b9dcec9507/downloadd8022d7a18e45240666a891dc43a9b66MD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82071https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/d37d1ab9-f384-47d5-af6c-2640f1d46261/download0c7b7184e7583ec671a5d9e43f0939c0MD52TEXTEvaluacion_Objetiva_Subjetiva_Sierra_2017.pdf.txtEvaluacion_Objetiva_Subjetiva_Sierra_2017.pdf.txtExtracted texttext/plain136819https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/82154d96-13c0-48d0-ba8c-3a4f88b80909/download34e66f69042666350477cbe49a608b78MD53THUMBNAILEvaluacion_Objetiva_Subjetiva_Sierra_2017.pdf.jpgEvaluacion_Objetiva_Subjetiva_Sierra_2017.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6621https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/b472bfa8-9809-47de-885e-0bb64f156f13/download5ed46a1ac43ae0a2daca4413ea265ea9MD5410819/3857oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/38572023-02-24 11:31:36.976http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/https://bibliotecadigital.usb.edu.coRepositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombiabdigital@metabiblioteca.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