Comparación de métodos de cálculo para la evaluación del ruido producido por sistemas férreos en condiciones colombianas

The principal objective of this thesis was to compare calculation methods for noise estimation by railroads under colombian conditions, the compared methods were: RMR (Holland), Schall 03 (Germany) and CRN (United Kingdom), each one of the methods consider the conditions of the railway network of it...

Full description

Autores:
Ospina Quiceno, Santiago
Vásquez Arenas, Juan Pablo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad de San Buenaventura
Repositorio:
Repositorio USB
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/5808
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10819/5808
Palabra clave:
RMR
CRN
Schall 03
Ruido ambiental
Control del ruido
Fuentes de ruido
Ferrocarriles
Medidores de nivel
Simulación por computadores
Simulación acústica
Rights
License
[33] A. Metropolitana, “Metro de medellín.” Online: https://goo.gl/oujyvk. Accedido 06-10-2017.
id SANBUENAV2_ad8b20a6d93026cc2f3cf110b9361aa9
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/5808
network_acronym_str SANBUENAV2
network_name_str Repositorio USB
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Comparación de métodos de cálculo para la evaluación del ruido producido por sistemas férreos en condiciones colombianas
title Comparación de métodos de cálculo para la evaluación del ruido producido por sistemas férreos en condiciones colombianas
spellingShingle Comparación de métodos de cálculo para la evaluación del ruido producido por sistemas férreos en condiciones colombianas
RMR
CRN
Schall 03
Ruido ambiental
Control del ruido
Fuentes de ruido
Ferrocarriles
Medidores de nivel
Simulación por computadores
Simulación acústica
title_short Comparación de métodos de cálculo para la evaluación del ruido producido por sistemas férreos en condiciones colombianas
title_full Comparación de métodos de cálculo para la evaluación del ruido producido por sistemas férreos en condiciones colombianas
title_fullStr Comparación de métodos de cálculo para la evaluación del ruido producido por sistemas férreos en condiciones colombianas
title_full_unstemmed Comparación de métodos de cálculo para la evaluación del ruido producido por sistemas férreos en condiciones colombianas
title_sort Comparación de métodos de cálculo para la evaluación del ruido producido por sistemas férreos en condiciones colombianas
dc.creator.fl_str_mv Ospina Quiceno, Santiago
Vásquez Arenas, Juan Pablo
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Franco Bedoya, Ramiro Esteban
Espinosa García, William Fernando
Espinosa García, William Fernando
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Ospina Quiceno, Santiago
Vásquez Arenas, Juan Pablo
dc.subject.spa.fl_str_mv RMR
CRN
Schall 03
topic RMR
CRN
Schall 03
Ruido ambiental
Control del ruido
Fuentes de ruido
Ferrocarriles
Medidores de nivel
Simulación por computadores
Simulación acústica
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv Ruido ambiental
Control del ruido
Fuentes de ruido
Ferrocarriles
Medidores de nivel
Simulación por computadores
Simulación acústica
description The principal objective of this thesis was to compare calculation methods for noise estimation by railroads under colombian conditions, the compared methods were: RMR (Holland), Schall 03 (Germany) and CRN (United Kingdom), each one of the methods consider the conditions of the railway network of its country, thats why a comparison was made beetween the calculated levels of each method with measurements made by the engineering faculty in 2015, the places with measured data were Cerrejón, Chiriguaná,Yumbo and Zipaquirá. measurements in Medellin metro were made too by the investigators. The analysis made to the theory of each calculation method obligated to establish equivalents beetween the colombian trains and the trains from the country which the studied method were developed. the calculations were made with SoundPlan 7.3 which is a ambiental noise software bundle that allows the calculation of noise, noise maps and noise impact over Gis map shapes. The results comparison on each situation by the use of the 3 methods, allowed to observe the large differences between measured data and simulated ones, these differences had the same order of proximity, the closest values for every situation were given by the CRN method, then by Schall-03 method, leaving the RMR method as the one that had the greatest deviation with respect to the measurements
publishDate 2018
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2018-05-16T18:50:56Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2018-05-16T18:50:56Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2018
dc.date.submitted.none.fl_str_mv 2018-05-16
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Pregrado
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.spa.spa.fl_str_mv Trabajo de Grado
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv [1] S.Ospina Quiceno, J. P. Vásquez Arenas, “ Comparación de métodos de cálculo para la evaluación del ruido producido por sistemas férreos en condiciones colombianas.”, Trabajo de grado, Ingeniería de Sonido, Universidad de San Buenaventura Medellín, Facultad de Ingeniería, 2018
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10819/5808
identifier_str_mv [1] S.Ospina Quiceno, J. P. Vásquez Arenas, “ Comparación de métodos de cálculo para la evaluación del ruido producido por sistemas férreos en condiciones colombianas.”, Trabajo de grado, Ingeniería de Sonido, Universidad de San Buenaventura Medellín, Facultad de Ingeniería, 2018
url http://hdl.handle.net/10819/5808
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.spa.fl_str_mv [33] A. Metropolitana, “Metro de medellín.” Online: https://goo.gl/oujyvk. Accedido 06-10-2017.
34] Micorosoft, “Microsoft.” Online: https://goo.gl/W9MDLu. Accedido 31-10-2017.
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.cc.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
rights_invalid_str_mv [33] A. Metropolitana, “Metro de medellín.” Online: https://goo.gl/oujyvk. Accedido 06-10-2017.
34] Micorosoft, “Microsoft.” Online: https://goo.gl/W9MDLu. Accedido 31-10-2017.
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.spa.fl_str_mv pdf
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 68 páginas
dc.format.medium.spa.fl_str_mv Recurso en linea
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Ingenierias
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Ingeniería de Sonido
dc.publisher.sede.spa.fl_str_mv Medellín
institution Universidad de San Buenaventura
dc.source.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv [1] D. of Transport, Calculation of Railway Noise, vol. 1. London,UK, 1 st ed., 1995.
[2] B. des Beurteilungspegels für Schienenwege, Schall 03 [1990], Akustik 03: Richtlinie zur Berechnung der, vol. 1. Berlin, Berechnung des Beurteilungspegels für Schienenwege, 1 st ed., 1990.
[3] I. Acústica, “Medición del ruido de tráfico ferroviario. método rmr,” Sevilla, INERCO Acústica, 2012.
[4] J. O. V. H. García Mayen, Medición de Ruido y Vibraciones Producidas por Trenes Colombianos. Bogotá, Ministerio de medio ambiente, 1 st ed., 2016.
[5] J. A. B. J D Sanz Bobi, P Crespo, Método para la comparación y caracterización del ruido de paso en trenes de alta velocidad, vol. 1. CITEF-UPM, Madrid, 1 st ed., 2008.
[6] I. Pelsa, ISRNM Inovative Solutions for Railway Noise, vol. 1. INGA Pelsa, Latvia, 1 st ed., 2015.
7] W. Europe, Night noise guidelines for europe, vol. 1. Geneva, WHO, 1 st ed., 2009.
[8] END, Good Practice Guide for strategic noise maping and the production of associated data on noise exposure, vol. 1. UK, European Comission Working Group Assesment of Exposure to Noise (WG-AEN), 1 st ed., 2006.
[9] V. y. D. T. Ministerio de Ambiente, Resolución 0627 de 2006, vol. 1. Bogotá Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial, 1 st ed., 2006.
[10] S. del Medio Ambiente, Caracterización de la emisión acústica de los trenes utilizados en el sistema ferroviario español, vol. 1. Madrid, 1 st ed., 2012.
[11] E. A. K. E. Murphy, Scenario analysis and noise action planning : Modelling the impact of mitigation measures on population exposure. UK, Appl Acoust, 2011.
[12] F. S. Echazarreta, Ruido de Tráfico: Ferrocarriles, vol. 1. EOI, Madrid, 1 st ed. 2007/2008.
[13] D. J. Bello Jiménez Elio Rene, Filgueria Marín, Evaluación teórica del funcionamiento de paneles anti-ruido en tramos ferroviarios urba
[14] L. P. S. Felipe Cipriani Luzzi, Tatiana Cureau Cuervo, Comportamento e análise do ruído ferroviário na cidade de Santa Maria. Universidad Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, 1 st ed., 2015.
[16] E. N. D. A. Murphy, Enviromental Noise Pollution Noise Mapping, Public Health, and Policy. EU, S.l.: WIiley-Blackwell, 2015.
[17] L. Fritschi, “Burden of disease from environmental noise: quantification of healthy life years lost in europe. copenhagen,” EU, World Health Organization, Regional Office for Europe, 2011.
[19] S. J. de Andalucía, Guía de contaminación acústica de la Unión Europea. Sevilla, 1 st ed., 2012.
[20] END, Directiva 2002/49/CE, vol. 1. Brussels, END, 1 st ed., 2002.
[21] W. Europe, Towards A Comprehensive Nosie Strategy, vol. 1. Brussels WHO, 1 st ed., 2012.
[22] B. R. C. P. G. Licitra, Noise mapping in the EU models and procedures. Boca Raton. EU, 1 st ed., 2013.
[23] G. D. W. Berg and O. Hutzinger, “The handbook of environmental chemistry,” Berlin: Springer, 2003.
[24] C. of sustainable develpoment and healthy environment, Guide to urban noise, vol. 1 London, WHO, 1 st ed., 1999.
[25] D. M. Murillo, “Assessment of the rls 90 calculation method for predicting road traffic noise in colombian conditions,” Medellin, Fac. Ing. Univ. Antioquia, vol. 75, pp. 175–188, 2015.
[26] E. A. K. E. Murphy, Environmental noise pollution. USA, 2014.
[27] L. Beranek and T. Mellowg, Acoustics. Burlington Elsevier Science, 2013.
[28] OSGeo, “Qgis.” Online:https://goo.gl/h8XKbo. Accedido 10-09-2017.
[29] DIVA, “Diva-gis free, simple and effective.” Online:http://www.diva-gis.org/. Accedido 27-09-2017.
[30] Railway applications - Acoustics - Measurement of noise emitted by railbound vehicles. Zurich, 2 da ed., 2005.
[31] Rail, “Locomotivesl.” Online:https://goo.gl/RVnR41. Accedido 28-10-2017
[32] CAF, “Metro de medellín.” Online: :https://goo.gl/LdEGSC. Accedido 05-10-2017.
[35] Micorsoft, “Gestión de operaciones.” Online: https://goo.gl/DnP8vh. Accedido 01-11-2017.
dc.source.instname.spa.fl_str_mv Universidad de San Buenaventura - Medellín
dc.source.other.spa.fl_str_mv Biblioteca USB Medellín (San Benito): CD-4681t
dc.source.reponame.spa.fl_str_mv Biblioteca Digital Universidad de San Buenaventura
bitstream.url.fl_str_mv https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/2a4238f2-11cf-452d-b971-9181d25824da/download
https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/ccf967af-8a9f-402b-9041-40c58fda4fe1/download
https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/151698f5-851e-4bbf-b69c-45be2c8c58f2/download
https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/1907d39b-2e3f-443f-9755-22fd35f76901/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 5ddb005ce8bf26a0e4a618d099ba3e0c
0c7b7184e7583ec671a5d9e43f0939c0
30f4b19b2b909f9b6c546903e6368560
fbf865e954193bef19dccfff324fddb8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombia
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1837099291417509888
spelling Comunidad Científica y AcadémicaFranco Bedoya, Ramiro Estebancec455f4-bf77-4ce6-9fb4-8a2ba17ad400-1Espinosa García, William Fernando046a12a7-fbd6-4aa0-b7a7-d56007ed7fc3-1Espinosa García, William Fernandovirtual::2400-1Ospina Quiceno, Santiagoff840f47-02ea-4bbb-9390-f2ec6149b030-1Vásquez Arenas, Juan Pablo2abdfd8a-3fc3-4b0e-b5ee-19c570398946-12018-05-16T18:50:56Z2018-05-16T18:50:56Z20182018-05-16The principal objective of this thesis was to compare calculation methods for noise estimation by railroads under colombian conditions, the compared methods were: RMR (Holland), Schall 03 (Germany) and CRN (United Kingdom), each one of the methods consider the conditions of the railway network of its country, thats why a comparison was made beetween the calculated levels of each method with measurements made by the engineering faculty in 2015, the places with measured data were Cerrejón, Chiriguaná,Yumbo and Zipaquirá. measurements in Medellin metro were made too by the investigators. The analysis made to the theory of each calculation method obligated to establish equivalents beetween the colombian trains and the trains from the country which the studied method were developed. the calculations were made with SoundPlan 7.3 which is a ambiental noise software bundle that allows the calculation of noise, noise maps and noise impact over Gis map shapes. The results comparison on each situation by the use of the 3 methods, allowed to observe the large differences between measured data and simulated ones, these differences had the same order of proximity, the closest values for every situation were given by the CRN method, then by Schall-03 method, leaving the RMR method as the one that had the greatest deviation with respect to the measurementsEn este trabajo de grado el objetivo principal fue el de comparar métodos de cálculo para la estimación de ruido emitido por redes ferroviarias en condiciones colombianas. Los métodos a comparar son: RMR (Holanda), Schall 03 (Alemania) y el CRN (Reino Unido). Cada uno de estos métodos tiene en cuenta las condiciones de las redes ferroviarias de sus respectivos países, por lo que se hizo una comparación entre los niveles simulados y las mediciones realizadas anteriormente por la universidad en distintos tramos de la red ferroviaria colombiana. Los lugares medidos fueron Cerrejón, Chiriguaná, Yumbo y Zipaquirá, y por parte de los investigadores se hizo una medición en Medellín cerca a la estación Envigado. Los cálculos se realizaron mediante la ayuda del software SoundPlan, el cual es un software de cálculo de ruido, mapas de ruido y sus impactos. A este software se le ingresaron archivos Gis de cada uno de los puntos, cuya medición vamos a comparar (curvas de nivel, edificaciones, vías rodadas y vías ferroviarias). Al comparar los resultados de las simulaciones de las 5 situaciones con cada unos de los 3 métodos, se observaron las considerables diferencias entre los valores calculados y los valores medidos, , siendo el CRN el que más se acerca, el Schall 03 el que le sigue y el RMR el menos parecido.pdf68 páginasRecurso en lineaapplication/pdf[1] S.Ospina Quiceno, J. P. Vásquez Arenas, “ Comparación de métodos de cálculo para la evaluación del ruido producido por sistemas férreos en condiciones colombianas.”, Trabajo de grado, Ingeniería de Sonido, Universidad de San Buenaventura Medellín, Facultad de Ingeniería, 2018http://hdl.handle.net/10819/5808spaIngenieriasIngeniería de SonidoMedellín[18] L. H. P. Nicolopoulou-Stamati and C. V. Howard, “Environmental health impacts of transport and mobility. dordrecht: Springer,” Dordrecht: Springer, 2005.[33] A. Metropolitana, “Metro de medellín.” Online: https://goo.gl/oujyvk. Accedido 06-10-2017.34] Micorosoft, “Microsoft.” Online: https://goo.gl/W9MDLu. Accedido 31-10-2017.Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 ColombiaPor medio de este formato manifiesto mi voluntad de AUTORIZAR a la Universidad de San Buenaventura, Sede Bogotá, Seccionales Medellín, Cali y Cartagena, la difusión en texto completo de manera gratuita y por tiempo indefinido en la Biblioteca Digital Universidad de San Buenaventura, el documento académico-investigativo objeto de la presente autorización, con fines estrictamente educativos, científicos y culturales, en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, Ley 44 de 1993, Decisión Andina 351 de 1993, Decreto 460 de 1995 y demás normas generales sobre derechos de autor. Como autor manifiesto que el presente documento académico-investigativo es original y se realiza sin violar o usurpar derechos de autor de terceros, por lo tanto, la obra es de mi exclusiva autora y poseo la titularidad sobre la misma. La Universidad de San Buenaventura no será responsable de ninguna utilización indebida del documento por parte de terceros y será exclusivamente mi responsabilidad atender personalmente cualquier reclamación que pueda presentarse a la Universidad. Autorizo a la Biblioteca Digital de la Universidad de San Buenaventura convertir el documento al formato que el repositorio lo requiera (impreso, digital, electrónico o cualquier otro conocido o por conocer) o con fines de preservación digital. Esta autorización no implica renuncia a la facultad que tengo de publicar posteriormente la obra, en forma total o parcial, por lo cual podrá, dando aviso por escrito con no menos de un mes de antelación, solicitar que el documento deje de estar disponible para el público en la Biblioteca Digital de la Universidad de San Buenaventura, así mismo, cuando se requiera por razones legales y/o reglas del editor de una revista.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2[1] D. of Transport, Calculation of Railway Noise, vol. 1. London,UK, 1 st ed., 1995.[2] B. des Beurteilungspegels für Schienenwege, Schall 03 [1990], Akustik 03: Richtlinie zur Berechnung der, vol. 1. Berlin, Berechnung des Beurteilungspegels für Schienenwege, 1 st ed., 1990.[3] I. Acústica, “Medición del ruido de tráfico ferroviario. método rmr,” Sevilla, INERCO Acústica, 2012.[4] J. O. V. H. García Mayen, Medición de Ruido y Vibraciones Producidas por Trenes Colombianos. Bogotá, Ministerio de medio ambiente, 1 st ed., 2016.[5] J. A. B. J D Sanz Bobi, P Crespo, Método para la comparación y caracterización del ruido de paso en trenes de alta velocidad, vol. 1. CITEF-UPM, Madrid, 1 st ed., 2008.[6] I. Pelsa, ISRNM Inovative Solutions for Railway Noise, vol. 1. INGA Pelsa, Latvia, 1 st ed., 2015.7] W. Europe, Night noise guidelines for europe, vol. 1. Geneva, WHO, 1 st ed., 2009.[8] END, Good Practice Guide for strategic noise maping and the production of associated data on noise exposure, vol. 1. UK, European Comission Working Group Assesment of Exposure to Noise (WG-AEN), 1 st ed., 2006.[9] V. y. D. T. Ministerio de Ambiente, Resolución 0627 de 2006, vol. 1. Bogotá Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial, 1 st ed., 2006.[10] S. del Medio Ambiente, Caracterización de la emisión acústica de los trenes utilizados en el sistema ferroviario español, vol. 1. Madrid, 1 st ed., 2012.[11] E. A. K. E. Murphy, Scenario analysis and noise action planning : Modelling the impact of mitigation measures on population exposure. UK, Appl Acoust, 2011.[12] F. S. Echazarreta, Ruido de Tráfico: Ferrocarriles, vol. 1. EOI, Madrid, 1 st ed. 2007/2008.[13] D. J. Bello Jiménez Elio Rene, Filgueria Marín, Evaluación teórica del funcionamiento de paneles anti-ruido en tramos ferroviarios urba[14] L. P. S. Felipe Cipriani Luzzi, Tatiana Cureau Cuervo, Comportamento e análise do ruído ferroviário na cidade de Santa Maria. Universidad Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, 1 st ed., 2015.[16] E. N. D. A. Murphy, Enviromental Noise Pollution Noise Mapping, Public Health, and Policy. EU, S.l.: WIiley-Blackwell, 2015.[17] L. Fritschi, “Burden of disease from environmental noise: quantification of healthy life years lost in europe. copenhagen,” EU, World Health Organization, Regional Office for Europe, 2011.[19] S. J. de Andalucía, Guía de contaminación acústica de la Unión Europea. Sevilla, 1 st ed., 2012.[20] END, Directiva 2002/49/CE, vol. 1. Brussels, END, 1 st ed., 2002.[21] W. Europe, Towards A Comprehensive Nosie Strategy, vol. 1. Brussels WHO, 1 st ed., 2012.[22] B. R. C. P. G. Licitra, Noise mapping in the EU models and procedures. Boca Raton. EU, 1 st ed., 2013.[23] G. D. W. Berg and O. Hutzinger, “The handbook of environmental chemistry,” Berlin: Springer, 2003.[24] C. of sustainable develpoment and healthy environment, Guide to urban noise, vol. 1 London, WHO, 1 st ed., 1999.[25] D. M. Murillo, “Assessment of the rls 90 calculation method for predicting road traffic noise in colombian conditions,” Medellin, Fac. Ing. Univ. Antioquia, vol. 75, pp. 175–188, 2015.[26] E. A. K. E. Murphy, Environmental noise pollution. USA, 2014.[27] L. Beranek and T. Mellowg, Acoustics. Burlington Elsevier Science, 2013.[28] OSGeo, “Qgis.” Online:https://goo.gl/h8XKbo. Accedido 10-09-2017.[29] DIVA, “Diva-gis free, simple and effective.” Online:http://www.diva-gis.org/. Accedido 27-09-2017.[30] Railway applications - Acoustics - Measurement of noise emitted by railbound vehicles. Zurich, 2 da ed., 2005.[31] Rail, “Locomotivesl.” Online:https://goo.gl/RVnR41. Accedido 28-10-2017[32] CAF, “Metro de medellín.” Online: :https://goo.gl/LdEGSC. Accedido 05-10-2017.[35] Micorsoft, “Gestión de operaciones.” Online: https://goo.gl/DnP8vh. Accedido 01-11-2017.Universidad de San Buenaventura - MedellínBiblioteca USB Medellín (San Benito): CD-4681tBiblioteca Digital Universidad de San BuenaventuraRMRCRNSchall 03Ruido ambientalControl del ruidoFuentes de ruidoFerrocarrilesMedidores de nivelSimulación por computadoresSimulación acústicaIngeniero de SonidoComparación de métodos de cálculo para la evaluación del ruido producido por sistemas férreos en condiciones colombianasTrabajo de grado - PregradoTrabajo de Gradoinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fPublicationhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000995657virtual::2400-1https://scholar.google.com/citations?user=i6vQLmkAAAAJ&hl=esvirtual::2400-10000-0003-4597-6333virtual::2400-1acc3884e-f5d7-4411-bf80-f2c6e1d9ee20virtual::2400-1acc3884e-f5d7-4411-bf80-f2c6e1d9ee20virtual::2400-1ORIGINALComparacion_Metodos_Calculo_Ospina_2018.pdfComparacion_Metodos_Calculo_Ospina_2018.pdfapplication/pdf7731553https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/2a4238f2-11cf-452d-b971-9181d25824da/download5ddb005ce8bf26a0e4a618d099ba3e0cMD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82071https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/ccf967af-8a9f-402b-9041-40c58fda4fe1/download0c7b7184e7583ec671a5d9e43f0939c0MD52TEXTComparacion_Metodos_Calculo_Ospina_2018.pdf.txtComparacion_Metodos_Calculo_Ospina_2018.pdf.txtExtracted texttext/plain94759https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/151698f5-851e-4bbf-b69c-45be2c8c58f2/download30f4b19b2b909f9b6c546903e6368560MD53THUMBNAILComparacion_Metodos_Calculo_Ospina_2018.pdf.jpgComparacion_Metodos_Calculo_Ospina_2018.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg5825https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/1907d39b-2e3f-443f-9755-22fd35f76901/downloadfbf865e954193bef19dccfff324fddb8MD5410819/5808oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/58082024-12-02 13:44:45.842http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/https://bibliotecadigital.usb.edu.coRepositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombiabdigital@metabiblioteca.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