Rol del Idioma Inglés en Programas de Intercambio Estudiantil en Educación Superior

Este artículo reflexivo tiene como propósito analizar los documentos científicos relacionados a rol del idioma inglés en programas de intercambio estudiantil en educación superior. Para este fin, se identificaron los datos en la base SCOPUS a través de un análisis bibliométrico de resultados. Las pa...

Full description

Autores:
Arroba Muñoz, Juan
Pinos Montenegro, Judith
Zurita Altamirano, Julio
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2025
Institución:
Universidad de San Buenaventura
Repositorio:
Repositorio USB
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/29379
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10819/29379
https://doi.org/10.21500/23825014.7666
Palabra clave:
Higher Education
Exchange programs
English language
Student mobility
Student exchange
Educación superior
Programas de intercambio
Idioma inglés
Movilidad estudiantil
Intercambio de estudiantes
Rights
openAccess
License
Revista Internacional de Cooperación y Desarrollo - 2025
id SANBUENAV2_973dc3f34a57c3fbb175a67141a95c25
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/29379
network_acronym_str SANBUENAV2
network_name_str Repositorio USB
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Rol del Idioma Inglés en Programas de Intercambio Estudiantil en Educación Superior
dc.title.translated.spa.fl_str_mv Rol del Idioma Inglés en Programas de Intercambio Estudiantil en Educación Superior
title Rol del Idioma Inglés en Programas de Intercambio Estudiantil en Educación Superior
spellingShingle Rol del Idioma Inglés en Programas de Intercambio Estudiantil en Educación Superior
Higher Education
Exchange programs
English language
Student mobility
Student exchange
Educación superior
Programas de intercambio
Idioma inglés
Movilidad estudiantil
Intercambio de estudiantes
title_short Rol del Idioma Inglés en Programas de Intercambio Estudiantil en Educación Superior
title_full Rol del Idioma Inglés en Programas de Intercambio Estudiantil en Educación Superior
title_fullStr Rol del Idioma Inglés en Programas de Intercambio Estudiantil en Educación Superior
title_full_unstemmed Rol del Idioma Inglés en Programas de Intercambio Estudiantil en Educación Superior
title_sort Rol del Idioma Inglés en Programas de Intercambio Estudiantil en Educación Superior
dc.creator.fl_str_mv Arroba Muñoz, Juan
Pinos Montenegro, Judith
Zurita Altamirano, Julio
dc.contributor.author.eng.fl_str_mv Arroba Muñoz, Juan
Pinos Montenegro, Judith
Zurita Altamirano, Julio
dc.subject.eng.fl_str_mv Higher Education
Exchange programs
English language
Student mobility
Student exchange
topic Higher Education
Exchange programs
English language
Student mobility
Student exchange
Educación superior
Programas de intercambio
Idioma inglés
Movilidad estudiantil
Intercambio de estudiantes
dc.subject.spa.fl_str_mv Educación superior
Programas de intercambio
Idioma inglés
Movilidad estudiantil
Intercambio de estudiantes
description Este artículo reflexivo tiene como propósito analizar los documentos científicos relacionados a rol del idioma inglés en programas de intercambio estudiantil en educación superior. Para este fin, se identificaron los datos en la base SCOPUS a través de un análisis bibliométrico de resultados. Las palabras clave que se utilizaron es esta base de datos incluyen términos como “movilidad estudiantil”, “educación superior” y “el rol del idioma inglés”. De ello, se obtuvieron 38 documentos referentes al tema de estudio. Para el análisis bibliométrico de resultados, este artículo se basó en el número de publicaciones por año, por territorio, por área de estudio, por patrocinador y por tipo de estudio. Los resultados muestran que el país con mayor número de publicaciones fue Reino Unido con nueve publicaciones, seguido de España con cinco publicaciones y los Estados Unidos con cuatro publicaciones; estos estudios resaltan la importancia del idioma inglés como medio de instrucción en programas de intercambio estudiantil en instituciones de educación superior. Además, se puede identificar que un gran índice de artículos de esta temática apareció entre los años 2019 y 2021. Esto permite concluir que el manejo del idioma inglés en conjunto con políticas educativas, prestigio institucional y patrocinio de becas favorecen el proceso de programas de intercambio estudiantil.
publishDate 2025
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2025-06-19T10:02:48Z
2025-08-26T19:43:41Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2025-06-19T10:02:48Z
2025-08-26T19:43:41Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2025-06-19
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.eng.fl_str_mv Text
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.local.eng.fl_str_mv Journal article
dc.type.redcol.eng.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.21500/23825014.7666
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 2382-5014
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10819/29379
dc.identifier.url.none.fl_str_mv https://doi.org/10.21500/23825014.7666
identifier_str_mv 10.21500/23825014.7666
2382-5014
url https://hdl.handle.net/10819/29379
https://doi.org/10.21500/23825014.7666
dc.language.iso.eng.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv https://revistas.usb.edu.co/index.php/Cooperacion/article/download/7666/5648
https://revistas.usb.edu.co/index.php/Cooperacion/article/download/7666/5653
dc.relation.citationedition.eng.fl_str_mv Núm. 1 , Año 2025 : Revista Internacional de Cooperación y Desarrollo
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 99
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv 1
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv 81
dc.relation.citationvolume.eng.fl_str_mv 12
dc.relation.ispartofjournal.eng.fl_str_mv Revista Internacional de Cooperación y Desarrollo
dc.relation.references.eng.fl_str_mv Ahmed, A. & Davies, D. (2024). The UK’s post-study work visa: Abolition and reinstatement of a degree mobility incentive. Policy Futures in Education, 1-11. https://journals.sagepub.com/doi/ pdf/10.1177/14782103241240613 Ayala, B., & Valencia C. (2018). La internacionalización, una perspectiva para mejorar la calidad de la educación superior en Ecuador. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 6(2), 61-69. https://doi. org/10.26423/rcpi.v6i2.254 Baker, W. (2016). English as an academic lingua franca and intercultural awareness: Student mobility in the transcultural university. Language and intercultural Communication, 16(3), 437-451. https:// doi.org/10.1080/14708477.2016.1168053 Considine, B. (2019). Rise of online higher education, global English collisions, and the academic American English dialect. Handbook of the Changing World Language Map, 3425-3441. http://dx.doi. org/10.1007/978-3-030-02438-3_180 Crystal, D. (2003). English as a global language. Cambridge University Press. https://culturaldiplomacy.org/academy/pdf/research/books/nation_branding/English_As_A_Global_Language_-_David_ Crystal.pdf Eggers, S., Katz, B., Wood, M., Aragon, S., Mukerjee, K. & Carlson, J. (2024). Pediatrician-Authored Opinion/Editorial Articles Published in Newspapers Before and After the Start of the COVID-19 Pandemic. Academic Pediatrics, 24(5), 826-831. https://doi.org/10.1016/j.acap.2023.11.009 Goldbart, J., Marshall, J. & Evans, I. (2005). International students of speech and language therapy in the UK: Choices about where to study and whether to return. Higher Education, 50, 89-109. https:// link.springer.com/article/10.1007/s10734-004-6350-4 Harrison, N. & Hatt, S. (2012). Expensive and failing? The role of student bursaries in widening participation and fair access in England. Studies in Higher Education, 37(6), 695-712. https://www.tandfonline. com/doi/abs/10.1080/03075079.2010.539679 Hordósy, R. & Clark, T. (2018). Beyond the compulsory: a critical exploration of the experiences of extracurricular activity and employability in a northern red brick university. Research in Post-Compulsory Education, 23(3), 414-435. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 080/13596748.2018.1490094 Jenkins, J. (2019). English medium instruction in higher education: The role of English as lingua franca. Second handbook of English language teaching, 91-108. https://doi.org/10.1016/j.acap.2023.11.009 Knights, B. (2005). Intelligence and interrogation: The identity of the English student. Arts and Humanities in Higher Education, 4(1), 33- 52. https://doi.org/10.1177/1474022205048757 Kovačić, A., Kirinić, V. & Divjak, B. (2009). Linguistic competence in tertiary-level instruction in English and its relevance for student mobility. Journal of information and organizational sciences, 33(1), 25-37. https://hrcak.srce.hr/clanak/60826 Kaur, K. (2019). Crossing borders… shifting sands: An investigation of Chinese students’ study experiences in the UK and China. Studies in Second Language Learning and Teaching, 9(3), 451-472. https:// www.ceeol.com/search/article-detail?id=795814 Macaro, E., Sahan, K. & Rose, H. (2021). The profiles of English medium instruction teachers in higher education. International Journal of Applied Linguistics, 31(3), 458-474. https://onlinelibrary.wiley. com/doi/abs/10.1111/ijal.12344 Marr, L. & Butcher, J. (2018). Learning through life revisited: the role of policy in enhancing social mobility through access to part-time studies. Access to Success and Social Mobility through Higher Education: A Curate’s Egg? 51-66. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/978-1-78743-836-120181004/full/html Mavroudi, E. & Warren, A. (2013). Highly skilled migration and the negotiation of immigration policy: Non-EEA postgraduate students and academic staff at English universities. Geoforum, 44, 261-270. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/ S0016718512001856 Rao, P. (2019). The role of English as a global language. Research journal of English, 4(1), 65-79. https://www.rjoe.org.in/Files/vol4issue1/ new/OK%20RJOE-Srinu%20sir(65-79).pdf Unesco. (2019). Higher education mobility in Latin America and the Caribbean: challenges and opportunities for a renewed convention on the recognition of studies and degrees and diplomas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372630 UNESCO-IESALC – Working Papers. Yıldız, T. (2021). Degree Mobility in the Higher Education Context: Could the English Language be a Key Driver of Internationalization? Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(3), 220-227. https://dergipark.org.tr/en/pub/uad/issue/64460/876946
dc.rights.eng.fl_str_mv Revista Internacional de Cooperación y Desarrollo - 2025
dc.rights.accessrights.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.eng.fl_str_mv This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
dc.rights.uri.eng.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
rights_invalid_str_mv Revista Internacional de Cooperación y Desarrollo - 2025
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.eng.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.eng.fl_str_mv Universidad de San Buenaventura
dc.source.eng.fl_str_mv https://revistas.usb.edu.co/index.php/Cooperacion/article/view/7666
institution Universidad de San Buenaventura
bitstream.url.fl_str_mv https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/3d346dee-63ce-4743-943a-5bf7d4234652/download
bitstream.checksum.fl_str_mv a9df9f63fde62dcab4d098fd572ac982
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombia
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1851053517210386432
spelling Arroba Muñoz, JuanPinos Montenegro, JudithZurita Altamirano, Julio2025-06-19T10:02:48Z2025-08-26T19:43:41Z2025-06-19T10:02:48Z2025-08-26T19:43:41Z2025-06-19Este artículo reflexivo tiene como propósito analizar los documentos científicos relacionados a rol del idioma inglés en programas de intercambio estudiantil en educación superior. Para este fin, se identificaron los datos en la base SCOPUS a través de un análisis bibliométrico de resultados. Las palabras clave que se utilizaron es esta base de datos incluyen términos como “movilidad estudiantil”, “educación superior” y “el rol del idioma inglés”. De ello, se obtuvieron 38 documentos referentes al tema de estudio. Para el análisis bibliométrico de resultados, este artículo se basó en el número de publicaciones por año, por territorio, por área de estudio, por patrocinador y por tipo de estudio. Los resultados muestran que el país con mayor número de publicaciones fue Reino Unido con nueve publicaciones, seguido de España con cinco publicaciones y los Estados Unidos con cuatro publicaciones; estos estudios resaltan la importancia del idioma inglés como medio de instrucción en programas de intercambio estudiantil en instituciones de educación superior. Además, se puede identificar que un gran índice de artículos de esta temática apareció entre los años 2019 y 2021. Esto permite concluir que el manejo del idioma inglés en conjunto con políticas educativas, prestigio institucional y patrocinio de becas favorecen el proceso de programas de intercambio estudiantil.This paper aims to analyze scientific research related to the role of English language in higher education student exchange programs. For this purpose, data was collected through the use of scientific documentation from the Scopus database using a bibliometric analysis of results. The keywords “student mobility”, “higher education”, and “role of English” resulted in 38 documents related to the topic of study.  For the bibliometric analysis of results, this research focused on the number of documents per year, documents per country or territory, documents by subject, documents per funding sponsor, and documents by type as delineated in the Scopus search tool. The results showed that the country with the highest number of scientific studies in this area was the United Kingdom (nine publications), followed by Spain (five publications), and the United States (four publications) between 2005 until 2024, which highlighted the role of the English language as a medium of instruction in student exchange programs at higher education institutions. Further, a higher rate of article production was evident between 2019 and 2021. This led to the conclusion that English language knowledge, educational policies, college prestige, and scholarship sponsorship favorably impact student exchange programs. application/pdftext/html10.21500/23825014.76662382-5014https://hdl.handle.net/10819/29379https://doi.org/10.21500/23825014.7666engUniversidad de San Buenaventurahttps://revistas.usb.edu.co/index.php/Cooperacion/article/download/7666/5648https://revistas.usb.edu.co/index.php/Cooperacion/article/download/7666/5653Núm. 1 , Año 2025 : Revista Internacional de Cooperación y Desarrollo9918112Revista Internacional de Cooperación y DesarrolloAhmed, A. & Davies, D. (2024). The UK’s post-study work visa: Abolition and reinstatement of a degree mobility incentive. Policy Futures in Education, 1-11. https://journals.sagepub.com/doi/ pdf/10.1177/14782103241240613 Ayala, B., & Valencia C. (2018). La internacionalización, una perspectiva para mejorar la calidad de la educación superior en Ecuador. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 6(2), 61-69. https://doi. org/10.26423/rcpi.v6i2.254 Baker, W. (2016). English as an academic lingua franca and intercultural awareness: Student mobility in the transcultural university. Language and intercultural Communication, 16(3), 437-451. https:// doi.org/10.1080/14708477.2016.1168053 Considine, B. (2019). Rise of online higher education, global English collisions, and the academic American English dialect. Handbook of the Changing World Language Map, 3425-3441. http://dx.doi. org/10.1007/978-3-030-02438-3_180 Crystal, D. (2003). English as a global language. Cambridge University Press. https://culturaldiplomacy.org/academy/pdf/research/books/nation_branding/English_As_A_Global_Language_-_David_ Crystal.pdf Eggers, S., Katz, B., Wood, M., Aragon, S., Mukerjee, K. & Carlson, J. (2024). Pediatrician-Authored Opinion/Editorial Articles Published in Newspapers Before and After the Start of the COVID-19 Pandemic. Academic Pediatrics, 24(5), 826-831. https://doi.org/10.1016/j.acap.2023.11.009 Goldbart, J., Marshall, J. & Evans, I. (2005). International students of speech and language therapy in the UK: Choices about where to study and whether to return. Higher Education, 50, 89-109. https:// link.springer.com/article/10.1007/s10734-004-6350-4 Harrison, N. & Hatt, S. (2012). Expensive and failing? The role of student bursaries in widening participation and fair access in England. Studies in Higher Education, 37(6), 695-712. https://www.tandfonline. com/doi/abs/10.1080/03075079.2010.539679 Hordósy, R. & Clark, T. (2018). Beyond the compulsory: a critical exploration of the experiences of extracurricular activity and employability in a northern red brick university. Research in Post-Compulsory Education, 23(3), 414-435. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 080/13596748.2018.1490094 Jenkins, J. (2019). English medium instruction in higher education: The role of English as lingua franca. Second handbook of English language teaching, 91-108. https://doi.org/10.1016/j.acap.2023.11.009 Knights, B. (2005). Intelligence and interrogation: The identity of the English student. Arts and Humanities in Higher Education, 4(1), 33- 52. https://doi.org/10.1177/1474022205048757 Kovačić, A., Kirinić, V. & Divjak, B. (2009). Linguistic competence in tertiary-level instruction in English and its relevance for student mobility. Journal of information and organizational sciences, 33(1), 25-37. https://hrcak.srce.hr/clanak/60826 Kaur, K. (2019). Crossing borders… shifting sands: An investigation of Chinese students’ study experiences in the UK and China. Studies in Second Language Learning and Teaching, 9(3), 451-472. https:// www.ceeol.com/search/article-detail?id=795814 Macaro, E., Sahan, K. & Rose, H. (2021). The profiles of English medium instruction teachers in higher education. International Journal of Applied Linguistics, 31(3), 458-474. https://onlinelibrary.wiley. com/doi/abs/10.1111/ijal.12344 Marr, L. & Butcher, J. (2018). Learning through life revisited: the role of policy in enhancing social mobility through access to part-time studies. Access to Success and Social Mobility through Higher Education: A Curate’s Egg? 51-66. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/978-1-78743-836-120181004/full/html Mavroudi, E. & Warren, A. (2013). Highly skilled migration and the negotiation of immigration policy: Non-EEA postgraduate students and academic staff at English universities. Geoforum, 44, 261-270. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/ S0016718512001856 Rao, P. (2019). The role of English as a global language. Research journal of English, 4(1), 65-79. https://www.rjoe.org.in/Files/vol4issue1/ new/OK%20RJOE-Srinu%20sir(65-79).pdf Unesco. (2019). Higher education mobility in Latin America and the Caribbean: challenges and opportunities for a renewed convention on the recognition of studies and degrees and diplomas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372630 UNESCO-IESALC – Working Papers. Yıldız, T. (2021). Degree Mobility in the Higher Education Context: Could the English Language be a Key Driver of Internationalization? Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(3), 220-227. https://dergipark.org.tr/en/pub/uad/issue/64460/876946Revista Internacional de Cooperación y Desarrollo - 2025info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0https://revistas.usb.edu.co/index.php/Cooperacion/article/view/7666Higher EducationExchange programsEnglish languageStudent mobilityStudent exchangeEducación superiorProgramas de intercambioIdioma inglésMovilidad estudiantilIntercambio de estudiantesRol del Idioma Inglés en Programas de Intercambio Estudiantil en Educación SuperiorRol del Idioma Inglés en Programas de Intercambio Estudiantil en Educación SuperiorArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleJournal articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublicationOREORE.xmltext/xml2637https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/3d346dee-63ce-4743-943a-5bf7d4234652/downloada9df9f63fde62dcab4d098fd572ac982MD5110819/29379oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/293792025-08-26 14:43:41.567http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0https://bibliotecadigital.usb.edu.coRepositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombiabdigital@metabiblioteca.com