Desarrollo de un método de integración auralización/render 3D aplicado al diseño acústico de interiores
In this project an auralized interactive environment of the Valerio theater is developed. This theater islocated in the municipality of Marinilla, Antioquia. The objective is to know the acoustic behavior ofthis one before and after the conditioning designed by the company Nasyl. This is accompanied...
- Autores:
-
López López, Luis Miguel
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad de San Buenaventura
- Repositorio:
- Repositorio USB
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/8041
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10819/8041
- Palabra clave:
- Auralización
Respuesta al Impulso
B-format
Ambisonics
Acondicionamiento
Acústico
Auralization
Impulse response
Ambisonics
Acoustic conditioning
Acúctica
Sonido
- Rights
- License
- Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
id |
SANBUENAV2_961ad3e9a9c7ad31bef272a709f03e7e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/8041 |
network_acronym_str |
SANBUENAV2 |
network_name_str |
Repositorio USB |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Desarrollo de un método de integración auralización/render 3D aplicado al diseño acústico de interiores |
title |
Desarrollo de un método de integración auralización/render 3D aplicado al diseño acústico de interiores |
spellingShingle |
Desarrollo de un método de integración auralización/render 3D aplicado al diseño acústico de interiores Auralización Respuesta al Impulso B-format Ambisonics Acondicionamiento Acústico Auralization Impulse response Ambisonics Acoustic conditioning Acúctica Sonido |
title_short |
Desarrollo de un método de integración auralización/render 3D aplicado al diseño acústico de interiores |
title_full |
Desarrollo de un método de integración auralización/render 3D aplicado al diseño acústico de interiores |
title_fullStr |
Desarrollo de un método de integración auralización/render 3D aplicado al diseño acústico de interiores |
title_full_unstemmed |
Desarrollo de un método de integración auralización/render 3D aplicado al diseño acústico de interiores |
title_sort |
Desarrollo de un método de integración auralización/render 3D aplicado al diseño acústico de interiores |
dc.creator.fl_str_mv |
López López, Luis Miguel |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Murillo Gómez, Diego Mauricio Murillo Gómez, Diego Mauricio |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
López López, Luis Miguel |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Auralización Respuesta al Impulso B-format Ambisonics Acondicionamiento Acústico Auralization Impulse response Ambisonics Acoustic conditioning |
topic |
Auralización Respuesta al Impulso B-format Ambisonics Acondicionamiento Acústico Auralization Impulse response Ambisonics Acoustic conditioning Acúctica Sonido |
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv |
Acúctica Sonido |
description |
In this project an auralized interactive environment of the Valerio theater is developed. This theater islocated in the municipality of Marinilla, Antioquia. The objective is to know the acoustic behavior ofthis one before and after the conditioning designed by the company Nasyl. This is accompanied by thevisual component created three-dimensionally in Blender and integrated with the auralization in theUnity 3D video game engine. The above allows the user interaction with the enclosure both auditoryand visual in a virtual environment. The user has the opportunity of movement and rotation in saidenvironment, perceiving variations in the acoustic behavior of the enclosure according to its spatiallocation. Geometric Acoustics is the method used to perform the acoustic simulation of the enclosure.The three-dimensional models of the enclosure are designed first before and after the conditioningaccording to the proposed design. Subsequently, the 3D drawings are made that are used for acousticsimulation through the CATT Acoustics software. The geometric acoustics is in essence the mostconvenient method to carry out said simulation. In addition, the volume of the theater (approximately6800m3) exceeds the necessary value required in this method.The impulse responses generated are exported in B-format and integrated into Unity through FMODand Resonance Audio. Various scripts are written for the operation of the chain of processes mentionedabove in the different stages of the project.Finally, the result of the comparison of the acoustic behavior for the theater is obtained by appre-ciating the benefits of the applied conditioning and the improvement of the results for parameterssuch as Clarity, EDT and Reverberation Time. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2020-12-17T21:09:31Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2020-12-17T21:09:31Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.date.submitted.none.fl_str_mv |
2020-12-17 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Pregrado |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.spa.spa.fl_str_mv |
Trabajo de Grado |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
L.M., López López, ”Desarrollo de un método de integración auralización/render 3D aplicado al diseño acústico de interiores. Trabajo de Pregrado, Ingeniería de Sonido, Universidad de San Buenaventura, Facultad de Ingenierías, 2020 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10819/8041 |
identifier_str_mv |
L.M., López López, ”Desarrollo de un método de integración auralización/render 3D aplicado al diseño acústico de interiores. Trabajo de Pregrado, Ingeniería de Sonido, Universidad de San Buenaventura, Facultad de Ingenierías, 2020 |
url |
http://hdl.handle.net/10819/8041 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.cc.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.spa.fl_str_mv |
pdf |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
81 páginas |
dc.format.medium.spa.fl_str_mv |
Recurso en linea |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Ingenierias |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Ingeniería de Sonido |
dc.publisher.sede.spa.fl_str_mv |
Medellín |
institution |
Universidad de San Buenaventura |
dc.source.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv |
[1] J. Segura Garcıa, R. E. Montell Serrano, S. Cerd´a Jord´a, A. Barba Sevillano, R. M. Cibrian Ortiz de Anda, A. Planells P´erez, L. Querol Baquero, O. Cervera L´opez, A. Moya Latorre, and A. Gim´enez P´erez, ✭✭Ac´ustica Virtual: una herramienta para la evaluaci´on del patrimonio hist´orico-arquitect´onico✮✮, Teatro de palabras: revista sobre teatro ´aureo, no. 7, pp. 445–456, 2013. [2] F. C. Tommasini and M. A. y. O. A. Ramos, ✭✭Auralizaci´on en tiempo real: implementaci´on del modelo del oyente✮✮, in Actas del 2o Congreso Internacional de Ac´ustica UNTREF, 2010. [3] F. C. Tommasini and O. A. Ramos, ✭✭Modelo basado en evidencias perceptuales para simular respuestas impulsivas de recintos✮✮, in Actas de la XXXIV Conferencia Latinoamericana de Inform´atica (CLEI 2008), 2008, pp. 1100–1109. [4] D. Murphy and A. Southern, ✭✭A second order differential microphone technique for spatially encoding virtual room acoustics✮✮, in Audio Engineering Society Convention 124, Audio Engineering Society, 2008. [5] P. Huang, M. Karjalainen, and J. O. Smith, ✭✭Digital waveguide networks for room response modeling and synthesis✮✮, in Audio Engineering Society Convention 118, Audio Engineering Society, 2005. [6] C. Tsakostas, A. Floros, and Y. Deliyiannis, ✭✭Binaural rendering for enhanced 3d audio perception✮✮, in Proceedings of the AudioMostly 2007 2nd Conference on Interaction with Sound, 2007, pp. 27–29. [7] W. G. Gardner, ✭✭3D audio and acoustic environment modeling✮✮, Wave Arts, Inc.–1999.–109 p, 1999. [8] R. San Martin, E. Aramendia, S. Galech, and M. Arana, ✭✭Pruebas de auralizaci´on como apoyo en el dise˜no ac´ustico✮✮, IMU: Ingenierıa municipal, no. 225, pp. 58–62, 2007. [9] H. Lehnert and J. Blauert, ✭✭Principles of binaural room simulation✮✮, Applied Acoustics, vol. 36, no. 3-4, pp. 259–291, 1992. [10] L. Beranek, ✭✭Ac´ustica (Segunda edici´on ed.).(A. Di Marco, Trans.) Buenos Aires✮✮, Argentina: Editorial Hispano Americana SA, 1969. [11] L. Beranek, ✭✭Music and Acoustics✮✮, in Concert Halls and Opera Houses, Springer, 2004, pp. 1– 18. [12] B. Supper, ✭✭Processing and Improving a Head-Related Impulse Response Database for Auralization✮✮, in Audio Engineering Society Convention 129, Nov. 2010. [Online]. Available: http: //www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=15689. [13] J. Van Mourik and D. Murphy, ✭✭Geometric and wave-based acoustic modelling using blender✮✮, Proceedings of the AES International Conference, pp. 72–80, Jan. 2013. [14] ✭✭Verification of geometric acoustics based auralization using room acoustics author = Foteinou, Aglaia and Murphy, D.T. and Masinton, A, year = 2010, month = 01, pages = 1871-1882, measurement techniques✮✮, 128th Audio Engineering Society Convention 2010, vol. 3, [15] N. Tsingos, ✭✭Precomputing geometry-based reverberation effects for games✮✮, in Audio Engineering Society Conference: 35th International Conference: Audio for Games, Audio Engineering Society, 2009 [16] L. E. Kinsler, A. R. Frey, A. B. Coppens, and J. V. Sanders, ✭✭Fundamentals of acoustics✮✮, Fundamentals of Acoustics, 4th Edition, by Lawrence E. Kinsler, Austin R. Frey, Alan B. Coppens, James V. Sanders, pp. 560. ISBN 0-471-84789-5. Wiley-VCH, December 1999., p. 560, 1999. [17] M. M¨oser and J. L. Barros, Ingenierıa ac´ustica: teorıa y aplicaciones. Springer Science & Business Media, 2009. [18] F. Miyara, Ac´ustica y sistemas de sonido. Rosario, Argentina: Universidad Nacional de Rosario, 2006. [19] E. G. Williams, Fourier acoustics: sound radiation and nearfield acoustical holography. Washington. D.C.: Elsevier, 1999. [20] A. C. Isbert, Dise˜no ac´ustico de espacios arquitect´onicos. Barcelona, Espa˜na: Univ. Polit`ec. de Catalunya, 1998, vol. 4. [21] W. Strauss, ✭✭Digital signal processing✮✮, IEEE Signal Processing Magazine, vol. 17, no. 2, pp. 52– 56, 2000. [22] M. Vorl¨ander and J. E. Summers, ✭✭Auralization: Fundamentals of Acoustics, Modelling, Simulation, Algorithms, and Acoustic Virtual Reality✮✮, Acoustical Society of America Journal, vol. 123, p. 4028, 2008. [23] D. E. C´ardenas Uribe and I. F. Correa Galvis, M´etodo de auralizaci´on orientado a la implementaci´on de teor´ıa ac´ustica de preferencia subjetiva en salas de concierto. Bogot´a, Colombia: Universidad de San Buenaventura sede Bogot´a, 2011. [24] D. Havelock, S. Kuwano, and M. Vorl¨ander, Handbook of signal processing in acoustics. Montreal, Canad´a: Springer Science & Business Media, 2008. [25] I. I. Hirschman and D. V. Widder, The convolution transform. Mineola, N.Y.: Courier Corporation, 2012. [26] J. A. Q. Campas, ✭✭La convoluci´on libre desde una perspectiva anal´ıtica✮✮, PhD thesis, Universidad Nacional Aut´onoma de M´exico, 2018. [27] S. Smith, Digital signal processing: a practical guide for engineers and scientists. Burlington, MA: Elsevier, 2013. [28] H. Kuttruff, Room acoustics. London, England: Crc Press, 2016. [29] D. Murillo Gomez, ✭✭Interactive auralization based on hybrid simulation methods and plane wave expansion✮✮, PhD thesis, University of Southampton, 2016. [30] M. Vicu˜na Zubiria, ✭✭Dise˜no, grabaci´on y reproducci´on de paisajes sonoros mediante Ambisonics✮✮, Universidad p´ublica de Navarra, 2018. [31] D. Arteaga, Introduction to Ambisonics, Escola Superior Polit`ecnica Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, Spain, 2015. [32] P. Minnaar, J. Plogsties, and F. Christensen, ✭✭Directional resolution of head-related transfer functions required in binaural synthesis✮✮, Journal of the Audio Engineering Society, vol. 53, no. 10, pp. 919–929, 2005. [33] J. Blauert, Spatial hearing: the psychophysics of human sound localization. London, England: MIT press, 1997. [34] J. A. T. Viveros and C. d. e. Musicales, Aplicaci´on de t´ecnica de grabaci´on y mezcla binaural para audio comercial y/o publicitario, 2009. [35] S. Paul, ✭✭Binaural recording technology: A historical review and possible future developments✮✮, Acta acustica united with Acustica, vol. 95, no. 5, pp. 767–788, 2009. |
dc.source.instname.spa.fl_str_mv |
Universidad de San Buenaventura - Medellín |
dc.source.other.spa.fl_str_mv |
Biblioteca USB (San Benito) TG-5811t |
dc.source.reponame.spa.fl_str_mv |
Biblioteca Digital Universidad de San Buenaventura |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/e32be8a3-77d0-4bbe-9db9-de6d84fb651d/download https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/5233f0ef-6fff-4555-9526-9fc6ccd74bac/download https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/004963e0-94eb-4136-a9b1-aabbc064666a/download https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/ecc556cc-11ff-477b-a8a6-ef70575fdb28/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9ef28a3e104e8671081b438dc4178d16 0c7b7184e7583ec671a5d9e43f0939c0 78d8b5281bf9008e28bb90a767887522 546dedf44b638a38543a0cc96035d1e3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1837099256648826880 |
spelling |
Comunidad Científica y AcadémicaMurillo Gómez, Diego Mauricioc4bc7d56-4166-4a66-82d3-7d6c4bf09d8c-1Murillo Gómez, Diego Mauriciovirtual::2338-1López López, Luis Miguel73261368-9f7e-4b81-b45e-e4fcd2f4621a-12020-12-17T21:09:31Z2020-12-17T21:09:31Z20202020-12-17In this project an auralized interactive environment of the Valerio theater is developed. This theater islocated in the municipality of Marinilla, Antioquia. The objective is to know the acoustic behavior ofthis one before and after the conditioning designed by the company Nasyl. This is accompanied by thevisual component created three-dimensionally in Blender and integrated with the auralization in theUnity 3D video game engine. The above allows the user interaction with the enclosure both auditoryand visual in a virtual environment. The user has the opportunity of movement and rotation in saidenvironment, perceiving variations in the acoustic behavior of the enclosure according to its spatiallocation. Geometric Acoustics is the method used to perform the acoustic simulation of the enclosure.The three-dimensional models of the enclosure are designed first before and after the conditioningaccording to the proposed design. Subsequently, the 3D drawings are made that are used for acousticsimulation through the CATT Acoustics software. The geometric acoustics is in essence the mostconvenient method to carry out said simulation. In addition, the volume of the theater (approximately6800m3) exceeds the necessary value required in this method.The impulse responses generated are exported in B-format and integrated into Unity through FMODand Resonance Audio. Various scripts are written for the operation of the chain of processes mentionedabove in the different stages of the project.Finally, the result of the comparison of the acoustic behavior for the theater is obtained by appre-ciating the benefits of the applied conditioning and the improvement of the results for parameterssuch as Clarity, EDT and Reverberation Time.En el presente proyecto se desarrolla un entorno interactivo auralizado del teatro Valerio ubicado en el municipio de Marinilla, Antioquia. El objetivo es conocer el comportamiento acústico de éste antes y despúes del acondicionamiento diseñado por la empresa Nasyl. ́Este es acompañado por el componente visual creado tridimensionalmente en Blender e integrado con la auralización en el motor de videojuegos Unity 3D. Lo anterior posibilita al usuario la interacción con el recinto tanto de manera auditiva como visual en un entorno virtual. El usuario tiene oportunidad de traslación y rotación endicho entorno percibiendo las variaciones del comportamiento acústico del recinto de acuerdo a su ubicación espacial. La acústica geométrica es el método usado para realizar la simulación acústica del recinto. Se diseña en primera instancia los modelos tridimensionales del recinto antes y después del acon-dicionamiento de acuerdo al diseño propuesto. Posteriormente se realizan los planos 3D que son usados para la simulación acústica a través del software CATT Acoustics. La acústica geométrica es en esencia el método m ́as conveniente para llevar a cabo dicha simulación. Además el volumen del teatro (aproximadamente 6800m3) supera el valor necesario exigido en dicho método. Las respuestas al impulso generadas son exportadas en B-format e integradas a Unity a través de FMOD y Resonance Audio. Para el funcionamiento de la cadena de procesos anteriormente mencionados se escriben diversos scripts en las diferentes etapas del proyecto. Finalmente se obtiene el resultado de la comparación del comportamiento acústico para el teatro apreciando los beneficios del acondicionamiento aplicado y la mejora de los resultados para parámetros como la Claridad, el EDT y el Tiempo de Reverberación.pdf81 páginasRecurso en lineaapplication/pdfL.M., López López, ”Desarrollo de un método de integración auralización/render 3D aplicado al diseño acústico de interiores. Trabajo de Pregrado, Ingeniería de Sonido, Universidad de San Buenaventura, Facultad de Ingenierías, 2020http://hdl.handle.net/10819/8041spaIngenieriasIngeniería de SonidoMedellínAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 ColombiaPor medio de este formato manifiesto mi voluntad de AUTORIZAR a la Universidad de San Buenaventura, Sede Bogotá, Seccionales Medellín, Cali y Cartagena, la difusión en texto completo de manera gratuita y por tiempo indefinido en la Biblioteca Digital Universidad de San Buenaventura, el documento académico-investigativo objeto de la presente autorización, con fines estrictamente educativos, científicos y culturales, en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, Ley 44 de 1993, Decisión Andina 351 de 1993, Decreto 460 de 1995 y demás normas generales sobre derechos de autor. Como autor manifiesto que el presente documento académico-investigativo es original y se realiza sin violar o usurpar derechos de autor de terceros, por lo tanto, la obra es de mi exclusiva autora y poseo la titularidad sobre la misma. La Universidad de San Buenaventura no será responsable de ninguna utilización indebida del documento por parte de terceros y será exclusivamente mi responsabilidad atender personalmente cualquier reclamación que pueda presentarse a la Universidad. Autorizo a la Biblioteca Digital de la Universidad de San Buenaventura convertir el documento al formato que el repositorio lo requiera (impreso, digital, electrónico o cualquier otro conocido o por conocer) o con fines de preservación digital. Esta autorización no implica renuncia a la facultad que tengo de publicar posteriormente la obra, en forma total o parcial, por lo cual podrá, dando aviso por escrito con no menos de un mes de antelación, solicitar que el documento deje de estar disponible para el público en la Biblioteca Digital de la Universidad de San Buenaventura, así mismo, cuando se requiera por razones legales y/o reglas del editor de una revista.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2[1] J. Segura Garcıa, R. E. Montell Serrano, S. Cerd´a Jord´a, A. Barba Sevillano, R. M. Cibrian Ortiz de Anda, A. Planells P´erez, L. Querol Baquero, O. Cervera L´opez, A. Moya Latorre, and A. Gim´enez P´erez, ✭✭Ac´ustica Virtual: una herramienta para la evaluaci´on del patrimonio hist´orico-arquitect´onico✮✮, Teatro de palabras: revista sobre teatro ´aureo, no. 7, pp. 445–456, 2013.[2] F. C. Tommasini and M. A. y. O. A. Ramos, ✭✭Auralizaci´on en tiempo real: implementaci´on del modelo del oyente✮✮, in Actas del 2o Congreso Internacional de Ac´ustica UNTREF, 2010.[3] F. C. Tommasini and O. A. Ramos, ✭✭Modelo basado en evidencias perceptuales para simular respuestas impulsivas de recintos✮✮, in Actas de la XXXIV Conferencia Latinoamericana de Inform´atica (CLEI 2008), 2008, pp. 1100–1109.[4] D. Murphy and A. Southern, ✭✭A second order differential microphone technique for spatially encoding virtual room acoustics✮✮, in Audio Engineering Society Convention 124, Audio Engineering Society, 2008.[5] P. Huang, M. Karjalainen, and J. O. Smith, ✭✭Digital waveguide networks for room response modeling and synthesis✮✮, in Audio Engineering Society Convention 118, Audio Engineering Society, 2005.[6] C. Tsakostas, A. Floros, and Y. Deliyiannis, ✭✭Binaural rendering for enhanced 3d audio perception✮✮, in Proceedings of the AudioMostly 2007 2nd Conference on Interaction with Sound, 2007, pp. 27–29.[7] W. G. Gardner, ✭✭3D audio and acoustic environment modeling✮✮, Wave Arts, Inc.–1999.–109 p, 1999.[8] R. San Martin, E. Aramendia, S. Galech, and M. Arana, ✭✭Pruebas de auralizaci´on como apoyo en el dise˜no ac´ustico✮✮, IMU: Ingenierıa municipal, no. 225, pp. 58–62, 2007.[9] H. Lehnert and J. Blauert, ✭✭Principles of binaural room simulation✮✮, Applied Acoustics, vol. 36, no. 3-4, pp. 259–291, 1992.[10] L. Beranek, ✭✭Ac´ustica (Segunda edici´on ed.).(A. Di Marco, Trans.) Buenos Aires✮✮, Argentina: Editorial Hispano Americana SA, 1969.[11] L. Beranek, ✭✭Music and Acoustics✮✮, in Concert Halls and Opera Houses, Springer, 2004, pp. 1– 18.[12] B. Supper, ✭✭Processing and Improving a Head-Related Impulse Response Database for Auralization✮✮, in Audio Engineering Society Convention 129, Nov. 2010. [Online]. Available: http: //www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=15689.[13] J. Van Mourik and D. Murphy, ✭✭Geometric and wave-based acoustic modelling using blender✮✮, Proceedings of the AES International Conference, pp. 72–80, Jan. 2013.[14] ✭✭Verification of geometric acoustics based auralization using room acoustics author = Foteinou, Aglaia and Murphy, D.T. and Masinton, A, year = 2010, month = 01, pages = 1871-1882, measurement techniques✮✮, 128th Audio Engineering Society Convention 2010, vol. 3,[15] N. Tsingos, ✭✭Precomputing geometry-based reverberation effects for games✮✮, in Audio Engineering Society Conference: 35th International Conference: Audio for Games, Audio Engineering Society, 2009[16] L. E. Kinsler, A. R. Frey, A. B. Coppens, and J. V. Sanders, ✭✭Fundamentals of acoustics✮✮, Fundamentals of Acoustics, 4th Edition, by Lawrence E. Kinsler, Austin R. Frey, Alan B. Coppens, James V. Sanders, pp. 560. ISBN 0-471-84789-5. Wiley-VCH, December 1999., p. 560, 1999.[17] M. M¨oser and J. L. Barros, Ingenierıa ac´ustica: teorıa y aplicaciones. Springer Science & Business Media, 2009.[18] F. Miyara, Ac´ustica y sistemas de sonido. Rosario, Argentina: Universidad Nacional de Rosario, 2006.[19] E. G. Williams, Fourier acoustics: sound radiation and nearfield acoustical holography. Washington. D.C.: Elsevier, 1999.[20] A. C. Isbert, Dise˜no ac´ustico de espacios arquitect´onicos. Barcelona, Espa˜na: Univ. Polit`ec. de Catalunya, 1998, vol. 4.[21] W. Strauss, ✭✭Digital signal processing✮✮, IEEE Signal Processing Magazine, vol. 17, no. 2, pp. 52– 56, 2000.[22] M. Vorl¨ander and J. E. Summers, ✭✭Auralization: Fundamentals of Acoustics, Modelling, Simulation, Algorithms, and Acoustic Virtual Reality✮✮, Acoustical Society of America Journal, vol. 123, p. 4028, 2008.[23] D. E. C´ardenas Uribe and I. F. Correa Galvis, M´etodo de auralizaci´on orientado a la implementaci´on de teor´ıa ac´ustica de preferencia subjetiva en salas de concierto. Bogot´a, Colombia: Universidad de San Buenaventura sede Bogot´a, 2011.[24] D. Havelock, S. Kuwano, and M. Vorl¨ander, Handbook of signal processing in acoustics. Montreal, Canad´a: Springer Science & Business Media, 2008.[25] I. I. Hirschman and D. V. Widder, The convolution transform. Mineola, N.Y.: Courier Corporation, 2012.[26] J. A. Q. Campas, ✭✭La convoluci´on libre desde una perspectiva anal´ıtica✮✮, PhD thesis, Universidad Nacional Aut´onoma de M´exico, 2018.[27] S. Smith, Digital signal processing: a practical guide for engineers and scientists. Burlington, MA: Elsevier, 2013.[28] H. Kuttruff, Room acoustics. London, England: Crc Press, 2016.[29] D. Murillo Gomez, ✭✭Interactive auralization based on hybrid simulation methods and plane wave expansion✮✮, PhD thesis, University of Southampton, 2016.[30] M. Vicu˜na Zubiria, ✭✭Dise˜no, grabaci´on y reproducci´on de paisajes sonoros mediante Ambisonics✮✮, Universidad p´ublica de Navarra, 2018.[31] D. Arteaga, Introduction to Ambisonics, Escola Superior Polit`ecnica Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, Spain, 2015.[32] P. Minnaar, J. Plogsties, and F. Christensen, ✭✭Directional resolution of head-related transfer functions required in binaural synthesis✮✮, Journal of the Audio Engineering Society, vol. 53, no. 10, pp. 919–929, 2005.[33] J. Blauert, Spatial hearing: the psychophysics of human sound localization. London, England: MIT press, 1997.[34] J. A. T. Viveros and C. d. e. Musicales, Aplicaci´on de t´ecnica de grabaci´on y mezcla binaural para audio comercial y/o publicitario, 2009.[35] S. Paul, ✭✭Binaural recording technology: A historical review and possible future developments✮✮, Acta acustica united with Acustica, vol. 95, no. 5, pp. 767–788, 2009.Universidad de San Buenaventura - MedellínBiblioteca USB (San Benito) TG-5811tBiblioteca Digital Universidad de San BuenaventuraAuralizaciónRespuesta al ImpulsoB-formatAmbisonicsAcondicionamientoAcústicoAuralizationImpulse responseAmbisonicsAcoustic conditioningAcúcticaSonidoIngeniero de SonidoDesarrollo de un método de integración auralización/render 3D aplicado al diseño acústico de interioresTrabajo de grado - PregradoTrabajo de Gradoinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fPublicationhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001280538virtual::2338-1https://scholar.google.es/citations?hl=es&user=j1ZiKFAAAAAJvirtual::2338-1667ebd90-1cf6-4c2c-bd4a-b09d37030aacvirtual::2338-1667ebd90-1cf6-4c2c-bd4a-b09d37030aacvirtual::2338-1ORIGINALDesarrollo_Metodo_Integracion_Lopez_2020 (1).pdfDesarrollo_Metodo_Integracion_Lopez_2020 (1).pdfapplication/pdf59212046https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/e32be8a3-77d0-4bbe-9db9-de6d84fb651d/download9ef28a3e104e8671081b438dc4178d16MD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82071https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/5233f0ef-6fff-4555-9526-9fc6ccd74bac/download0c7b7184e7583ec671a5d9e43f0939c0MD52TEXTDesarrollo_Metodo_Integracion_Lopez_2020 (1).pdf.txtDesarrollo_Metodo_Integracion_Lopez_2020 (1).pdf.txtExtracted texttext/plain116910https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/004963e0-94eb-4136-a9b1-aabbc064666a/download78d8b5281bf9008e28bb90a767887522MD53THUMBNAILDesarrollo_Metodo_Integracion_Lopez_2020 (1).pdf.jpgDesarrollo_Metodo_Integracion_Lopez_2020 (1).pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6137https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/ecc556cc-11ff-477b-a8a6-ef70575fdb28/download546dedf44b638a38543a0cc96035d1e3MD5410819/8041oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/80412024-12-02 13:28:15.332http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/https://bibliotecadigital.usb.edu.coRepositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombiabdigital@metabiblioteca.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 |