El lenguaje: Fuerza creadora y dinamizadora de los procesos de la comunicación

¿Which is the creative force of the language latent in each one of the processes that surround today’s man? The linguistic as a discipline of the humanistic sciences, has made possible the study of the development process of the nations through their languages as the innate capacity of expression an...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14673
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2307
http://hdl.handle.net/10785/14673
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2004 Revista Páginas
id RepoRIBUC_e763991662b2dd2a24459a6d46c520bc
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14673
network_acronym_str RepoRIBUC
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling El lenguaje: Fuerza creadora y dinamizadora de los procesos de la comunicación¿Which is the creative force of the language latent in each one of the processes that surround today’s man? The linguistic as a discipline of the humanistic sciences, has made possible the study of the development process of the nations through their languages as the innate capacity of expression and communication. This way it is a purpose of the article to analyze the rol of the language as a creative force of the same process of communication and it’s relation languagecommunication, that as an object of investigation and study phenomenon is motive of reflection of the disciplines that study it with real depth and scientific rigor. “Correr el velo” to demonstrate formulas is a difficult task, however, the man as a historical being capable of seizing the reality through the use of the language in the interaction with each other and as an innate capacity to discover the world. Therefore, the study of the communication “a la luz” to the light of the language, takes the linguists and theorist of the communication to use the word to make more conscious the processes of the knowledge and the communication.¿Cuál es la fuerza creadora del lenguaje latente en cada uno de los procesos de la comunicación que rodean al hombre de hoy?. La lingüística como disciplina de las ciencias humanísticas, ha posibilitado el estudio del proceso de desarrollo de los pueblos a través de su lenguaje como capacidad innata de expresión y comunicación. En este sentido, es propósito del artículo analizar el rol del lenguaje como fuerza creadora del mismo proceso de la comunicación, en su relación lenguaje-comunicación, que como objeto de investigación y fenómeno de estudio es motivo de reflexión de disciplinas que la estudian con verdadera profundidad y rigor científico. Correr el velo para demostrar fórmulas es tarea difícil, sin embargo, el hombre como ser histórico es capaz de aprehender la realidad mediante el uso del lenguaje en la interacción con el otro y como capacidad innata para descubrir el mundo. Por lo tanto, el estudio de la comunicación a la luz del lenguaje, induce a los lingüistas y teóricos de la comunicación a emplear la palabra para hacer más conscientes los procesos del conocimiento y de la comunicación.Universidad Católica de Pereira2023-08-30T00:30:02Z2023-08-30T00:30:02Z2021-02-15Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1application/pdfhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2307http://hdl.handle.net/10785/14673Revista Páginas; Núm. 69 (Sept. 2004); 42-540121-1633spahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2307/2137Derechos de autor 2004 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Castaño López, Jesús Olmedooai:repositorio.ucp.edu.co:10785/146732025-01-27T17:33:51Z
dc.title.none.fl_str_mv El lenguaje: Fuerza creadora y dinamizadora de los procesos de la comunicación
title El lenguaje: Fuerza creadora y dinamizadora de los procesos de la comunicación
spellingShingle El lenguaje: Fuerza creadora y dinamizadora de los procesos de la comunicación
title_short El lenguaje: Fuerza creadora y dinamizadora de los procesos de la comunicación
title_full El lenguaje: Fuerza creadora y dinamizadora de los procesos de la comunicación
title_fullStr El lenguaje: Fuerza creadora y dinamizadora de los procesos de la comunicación
title_full_unstemmed El lenguaje: Fuerza creadora y dinamizadora de los procesos de la comunicación
title_sort El lenguaje: Fuerza creadora y dinamizadora de los procesos de la comunicación
description ¿Which is the creative force of the language latent in each one of the processes that surround today’s man? The linguistic as a discipline of the humanistic sciences, has made possible the study of the development process of the nations through their languages as the innate capacity of expression and communication. This way it is a purpose of the article to analyze the rol of the language as a creative force of the same process of communication and it’s relation languagecommunication, that as an object of investigation and study phenomenon is motive of reflection of the disciplines that study it with real depth and scientific rigor. “Correr el velo” to demonstrate formulas is a difficult task, however, the man as a historical being capable of seizing the reality through the use of the language in the interaction with each other and as an innate capacity to discover the world. Therefore, the study of the communication “a la luz” to the light of the language, takes the linguists and theorist of the communication to use the word to make more conscious the processes of the knowledge and the communication.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-15
2023-08-30T00:30:02Z
2023-08-30T00:30:02Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2307
http://hdl.handle.net/10785/14673
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2307
http://hdl.handle.net/10785/14673
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2307/2137
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2004 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2004 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.none.fl_str_mv Revista Páginas; Núm. 69 (Sept. 2004); 42-54
0121-1633
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844494483899547648