Algunos aspectos de la enseñanza de la historia en la universidad.

Is there a reason to teach history in the superior education? Considering the complexity that accompanies development on the last decades, it is necessary to reframe the urge of the historical studies in college, where they should be assumed a exercises for the development of cognitives abilities, a...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/11018
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2348
http://hdl.handle.net/10785/11018
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2003 Revista páginas
id RepoRIBUC_66373d521070d9045367e5905027d3e8
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/11018
network_acronym_str RepoRIBUC
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling Algunos aspectos de la enseñanza de la historia en la universidad.Is there a reason to teach history in the superior education? Considering the complexity that accompanies development on the last decades, it is necessary to reframe the urge of the historical studies in college, where they should be assumed a exercises for the development of cognitives abilities, as frames of the academic programs that allow the construction of historical marks for reasearch and, fundamentally, like a tool for the ethical and reflective formation that allows the student to contribute to the development of the national conscience. In the following lines we approach some characteristics that make difficult such a pedagogical exercise; a revision of its reason of being for the citizenship formation is also included.¿Tiene alguna razón de ser la enseñanza de la historia en la educación superior? Considerando la complejidad que acompaña el desarrollo de las últimas décadas, es necesario replantear la urgencia de los estudios históricos en la universidad, en donde se deben asumir como ejercicios para el desarrollo de habilidades cognitivas, como contextualizaciones de los programas académicos que permitan la construcción de marcos históricos para la investigación y, fundamentalmente, como una herramienta para la formación ética y reflexiva que le permita al estudiante contribuir al desarrollo de la conciencia nacional. En las siguientes líneas se abordan algunas características que dificultan tal ejercicio pedagógico y se propone una revisión de su razón de ser para la formación de ciudadanía.Universidad Católica de Pereira2022-06-01T19:29:23Z2022-06-01T19:29:23Z2021-02-15Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1application/pdfhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2348http://hdl.handle.net/10785/11018Revista Páginas; Núm. 65 (Abr., 2003); 16-330121-1633spahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2348/2177Derechos de autor 2003 Revista páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Uribe Castro, Germánoai:repositorio.ucp.edu.co:10785/110182025-01-27T19:20:48Z
dc.title.none.fl_str_mv Algunos aspectos de la enseñanza de la historia en la universidad.
title Algunos aspectos de la enseñanza de la historia en la universidad.
spellingShingle Algunos aspectos de la enseñanza de la historia en la universidad.
title_short Algunos aspectos de la enseñanza de la historia en la universidad.
title_full Algunos aspectos de la enseñanza de la historia en la universidad.
title_fullStr Algunos aspectos de la enseñanza de la historia en la universidad.
title_full_unstemmed Algunos aspectos de la enseñanza de la historia en la universidad.
title_sort Algunos aspectos de la enseñanza de la historia en la universidad.
description Is there a reason to teach history in the superior education? Considering the complexity that accompanies development on the last decades, it is necessary to reframe the urge of the historical studies in college, where they should be assumed a exercises for the development of cognitives abilities, as frames of the academic programs that allow the construction of historical marks for reasearch and, fundamentally, like a tool for the ethical and reflective formation that allows the student to contribute to the development of the national conscience. In the following lines we approach some characteristics that make difficult such a pedagogical exercise; a revision of its reason of being for the citizenship formation is also included.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-15
2022-06-01T19:29:23Z
2022-06-01T19:29:23Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2348
http://hdl.handle.net/10785/11018
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2348
http://hdl.handle.net/10785/11018
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2348/2177
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2003 Revista páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2003 Revista páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.none.fl_str_mv Revista Páginas; Núm. 65 (Abr., 2003); 16-33
0121-1633
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844494740302594048