Filosofía y mística: Hacia una crítica de la razón mística.

This current article intends to show a philosophycal and mystical relation, by determining the mystic possible conditions. So forth, besides its prologue and epilogue, itself gets through an historical entry over this relation meaningful momentums: Agustin, Dionisius, Areopagita, Thomas de Aquino an...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14592
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2217
http://hdl.handle.net/10785/14592
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2006 Revista Páginas
id RepoRIBUC_6259604ea7b486d96398e28cc293245b
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14592
network_acronym_str RepoRIBUC
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling Filosofía y mística: Hacia una crítica de la razón mística.This current article intends to show a philosophycal and mystical relation, by determining the mystic possible conditions. So forth, besides its prologue and epilogue, itself gets through an historical entry over this relation meaningful momentums: Agustin, Dionisius, Areopagita, Thomas de Aquino and Borges. Then, it turns the relation God-ManReverberation key concepts out. Afterwards, it goes beyond the deepest metaphore like a divine one, and finishes by having a speech towards Efesus, Heraclitus: there are some Gods. Bottomness thesis is the mystic as a epimeleia heautou i.e. self-care, other´s care, thing’s and God himself.El artículo intenta mostrar la relación filosofía y mística, determinando las condiciones de posibilidad de la mística. Para ello, además de su prólogo y epílogo, hace una incursión histórica por momentos significativos de esta relación: Agustín, Dionisio Areopagita, Tomás de Aquino y Borges. Luego dilucida los conceptos claves de la relación: Dioshombre-mundo-reverberación. Penetra después en los vericuetos de la metáfora como poesía de lo divino y termina dialogando con el iluminado de Éfeso, Heráclito: aquí hay dioses. La tesis de fondo es la mística como epimeleia heautou o cuidado de sí, de los otros, de las cosas y de Dios.Universidad Católica de Pereira2023-08-30T00:29:51Z2023-08-30T00:29:51Z2021-02-12Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1application/pdfhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2217http://hdl.handle.net/10785/14592Revista Páginas; Núm. 76 (Sept., 2006); 5-380121-1633spahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2217/2057Derechos de autor 2006 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Soto Posada, Gonzalooai:repositorio.ucp.edu.co:10785/145922025-01-27T18:02:44Z
dc.title.none.fl_str_mv Filosofía y mística: Hacia una crítica de la razón mística.
title Filosofía y mística: Hacia una crítica de la razón mística.
spellingShingle Filosofía y mística: Hacia una crítica de la razón mística.
title_short Filosofía y mística: Hacia una crítica de la razón mística.
title_full Filosofía y mística: Hacia una crítica de la razón mística.
title_fullStr Filosofía y mística: Hacia una crítica de la razón mística.
title_full_unstemmed Filosofía y mística: Hacia una crítica de la razón mística.
title_sort Filosofía y mística: Hacia una crítica de la razón mística.
description This current article intends to show a philosophycal and mystical relation, by determining the mystic possible conditions. So forth, besides its prologue and epilogue, itself gets through an historical entry over this relation meaningful momentums: Agustin, Dionisius, Areopagita, Thomas de Aquino and Borges. Then, it turns the relation God-ManReverberation key concepts out. Afterwards, it goes beyond the deepest metaphore like a divine one, and finishes by having a speech towards Efesus, Heraclitus: there are some Gods. Bottomness thesis is the mystic as a epimeleia heautou i.e. self-care, other´s care, thing’s and God himself.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-12
2023-08-30T00:29:51Z
2023-08-30T00:29:51Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2217
http://hdl.handle.net/10785/14592
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2217
http://hdl.handle.net/10785/14592
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2217/2057
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2006 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2006 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.none.fl_str_mv Revista Páginas; Núm. 76 (Sept., 2006); 5-38
0121-1633
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844494178385395712