Los imaginarios sociales de violencia en las estéticas narratológicas de las crónicas negras en Pereira.

Epistemological conceptions based on logical empiricism, critical rationalism and critical theory have allowed different explanations of phenomena of reality in their physical, social and metaphysical explanations in contemporary paradigms underlying the ethical and aesthetic. In this sense, the chr...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/15548
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/1020
http://hdl.handle.net/10785/15548
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 Textos y Sentidos
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spelling Los imaginarios sociales de violencia en las estéticas narratológicas de las crónicas negras en Pereira.Epistemological conceptions based on logical empiricism, critical rationalism and critical theory have allowed different explanations of phenomena of reality in their physical, social and metaphysical explanations in contemporary paradigms underlying the ethical and aesthetic. In this sense, the chronicles are monuments that from the narratological aesthetics of living chroniclers in Pereira get an approach to the social imaginary of violence represented in tales and facts in the history of this city. A history that has made visible through metaphors, fabrications, symbols, tragedies and dreams from the pen of omniscient narrators, who made and make from the reality an opportunity for designing aesthetically experiences, rituals and myths of Pereirans through chronicles that recreate the spirit of the city such as: “Kisses like bullets” and “Do not shoot, I’m only the chronicler”.Concepciones epistemológicas fundamentadas en el empirismo lógico, el racionalismo crítico y la teoría crítica han permitido diferentes explicaciones de la realidad en sus fenómenos físicos, sociales y metafísicos que la contemporaneidad en sus explicaciones sustentan los paradigmas éticos y estéticos. En este sentido, las crónicas se constituyen en monumentos que desde las estéticas narratológicas de los cronistas vivos de Pereira permiten un acercamiento a los imaginarios sociales que de violencia se representan en los relatos y los hechos en la historia de la ciudad, visibilizada a través de metáforas, fabulaciones, símbolos, tragedias y sueños de quienes como narradores omniscientes hicieron y hacen de la realidad una oportunidad para la concepción estética de vivencias, rituales y ficciones de los pereiranos a través de las crónicas. “Besos como balas” y “No disparen, soy sólo el cronista”, que recrean el espíritu de la ciudad.Universidad Católica de Pereira2023-08-30T00:51:04Z2023-08-30T00:51:04Z2019-08-17Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1application/pdfhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/1020http://hdl.handle.net/10785/15548Textos y Sentidos; Núm. 1 (2010); 95-1062215-88202215-8812spahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/1020/1001Derechos de autor 2019 Textos y Sentidoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Olmedo Castaño, Jesúsoai:repositorio.ucp.edu.co:10785/155482025-01-27T23:58:21Z
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