Apuntes para una aproximación diacrónica de las competencias y su interpretación en el contexto educativo. Parte II.

From Durkheim vision we understood education as a process of transmission of the culture and this was achieved by means of teaching sciences, the arts and the jobs. Today the education is guided to an integral formation of the students, to the development of its competitions and actings and to the u...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10902
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2222
http://hdl.handle.net/10785/10902
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2006 Revista Páginas
id RepoRIBUC_496e08feebcc55cb85ab44c33519f3ca
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10902
network_acronym_str RepoRIBUC
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling Apuntes para una aproximación diacrónica de las competencias y su interpretación en el contexto educativo. Parte II.From Durkheim vision we understood education as a process of transmission of the culture and this was achieved by means of teaching sciences, the arts and the jobs. Today the education is guided to an integral formation of the students, to the development of its competitions and actings and to the use of these in an effective, efficient and effective way in certain contexts on which it is necessary to produce transformations. Today, the new vision of the education related to the formation of an integral subject, is supported on the development of the competitions and in the evaluation through competitions. These notions will evoke relevant sense and suitability becoming the axial purpose of the educational processes, as long as a plead for the formation of citizens with autonomy and self-concept, with the identity of creating their own and permanent education, with ethical attitudes and cognitive aptitudes to be applied flexible and appropriately in scene, in front of any situation of the world in a life, in the field of the academy, the work and the daily basis.Desde la visión de Durkheim entendíamos por educación el proceso de transmisión de la cultura y ésta se lograba mediante la enseñanza de las ciencias, las artes y los oficios. Hoy la educación se orienta a la formación integral de los educandos, al desarrollo de sus competencias y desempeños y al uso de éstas de forma eficaz, eficiente y efectiva en contextos determinados sobre los cuales es necesario producir transformaciones. Hoy, la nueva visión de la educación con relación a la formación de un sujeto integral se apoya decididamente en el desarrollo de las competencias y en la evaluación por competencias. Estas nociones evocarán un sentido de pertinencia e idoneidad y se convierten en el propósito axial de los procesos educativos, en tanto pretexto para la formación de ciudadanos con autonomía y autoconcepto, con la identidad de crear su propia y permanente educación, con actitudes éticas y aptitudes cognitivas para aplicar flexible y oportunamente en escena, frente a cualquier situación del mundo de la vida, en el terreno de la academia, el trabajo y la cotidianidad.Universidad Católica de Pereira2022-06-01T19:29:10Z2022-06-01T19:29:10Z2021-02-12Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1application/pdfhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2222http://hdl.handle.net/10785/10902Revista Páginas; Núm. 76 (Sept., 2006); 107-1310121-1633spahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2222/2062Derechos de autor 2006 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Gil Ospina, Armandooai:repositorio.ucp.edu.co:10785/109022025-01-27T19:20:13Z
dc.title.none.fl_str_mv Apuntes para una aproximación diacrónica de las competencias y su interpretación en el contexto educativo. Parte II.
title Apuntes para una aproximación diacrónica de las competencias y su interpretación en el contexto educativo. Parte II.
spellingShingle Apuntes para una aproximación diacrónica de las competencias y su interpretación en el contexto educativo. Parte II.
title_short Apuntes para una aproximación diacrónica de las competencias y su interpretación en el contexto educativo. Parte II.
title_full Apuntes para una aproximación diacrónica de las competencias y su interpretación en el contexto educativo. Parte II.
title_fullStr Apuntes para una aproximación diacrónica de las competencias y su interpretación en el contexto educativo. Parte II.
title_full_unstemmed Apuntes para una aproximación diacrónica de las competencias y su interpretación en el contexto educativo. Parte II.
title_sort Apuntes para una aproximación diacrónica de las competencias y su interpretación en el contexto educativo. Parte II.
description From Durkheim vision we understood education as a process of transmission of the culture and this was achieved by means of teaching sciences, the arts and the jobs. Today the education is guided to an integral formation of the students, to the development of its competitions and actings and to the use of these in an effective, efficient and effective way in certain contexts on which it is necessary to produce transformations. Today, the new vision of the education related to the formation of an integral subject, is supported on the development of the competitions and in the evaluation through competitions. These notions will evoke relevant sense and suitability becoming the axial purpose of the educational processes, as long as a plead for the formation of citizens with autonomy and self-concept, with the identity of creating their own and permanent education, with ethical attitudes and cognitive aptitudes to be applied flexible and appropriately in scene, in front of any situation of the world in a life, in the field of the academy, the work and the daily basis.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-12
2022-06-01T19:29:10Z
2022-06-01T19:29:10Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2222
http://hdl.handle.net/10785/10902
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2222
http://hdl.handle.net/10785/10902
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2222/2062
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2006 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2006 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.none.fl_str_mv Revista Páginas; Núm. 76 (Sept., 2006); 107-131
0121-1633
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844494746724073472