Percepciones didácticas acerca de la investigación en el aula y el aprendizaje por problemas
Pedagogy as science or discipline of education is not apart from the worries and challenges that superior education considers at the moment, according to the intentions about quality processes and efficiency that are pronounced permanently. In this sense the university has directed its efforts to th...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Católica de Pereira
- Repositorio:
- Repositorio Institucional - RIBUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10889
- Acceso en línea:
- https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2207
http://hdl.handle.net/10785/10889
- Palabra clave:
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos de autor 2007 Revista Páginas
| id |
RepoRIBUC_437d44a68e909a3533cdf255380b2072 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10889 |
| network_acronym_str |
RepoRIBUC |
| network_name_str |
Repositorio Institucional - RIBUC |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Percepciones didácticas acerca de la investigación en el aula y el aprendizaje por problemasPedagogy as science or discipline of education is not apart from the worries and challenges that superior education considers at the moment, according to the intentions about quality processes and efficiency that are pronounced permanently. In this sense the university has directed its efforts to the reflection and study of the curriculum, the pedagogy and the didactics, as alternatives in the improvement of the teaching and learning process. Too many answers to the problem have been proposed, nevertheless traditional pedagogies continue anchored in the university scenes, in spite of the efforts of those who think about the academy and the education. It is for that reason that we see the necessity to present some didactic perceptions that would make possible an approach to classroom research and especially to the theory of learning by problems. In this sense some considerations under the title of “didactic perceptions” are proposed, so that the judicious examination of procedures and techniques used in the class classroom will permit the revision of the pedagogical task in the university. In the research context as pedagogical option some situations will be recreated which will lead to think deeply about educational acts that will improve the pedagogical moments in the classroom.La pedagogía como ciencia o como disciplina de la educación no es extraña a las preocupaciones y retos que la educación superior se plantea actualmente, según los propósitos que acerca de los procesos de calidad y eficiencia se manifiestan permanentemente. En este sentido la universidad ha dirigido sus esfuerzos a la reflexión y estudio de los currículos, la pedagogía y la didáctica, como alternativas en el mejoramiento de los procesos de enseñanza y aprendizaje. Múltiples han sido las respuestas a las problemáticas planteadas, sin embargo las pedagogías tradicionales siguen ancladas en los escenarios universitarios, a pesar de los esfuerzos de quienes piensan la academia y la educación. De allí la necesidad de plantear algunas percepciones didácticas que posibilitarían un acercamiento a la investigación en el aula y en especial al aprendizaje por problemas. En este sentido se plantean algunas consideraciones que bajo el título de “percepciones didácticas” llevarán al examen juicioso de procedimientos y técnicas empleadas en el aula de clase que permiten la revisión del quehacer pedagógico de la universidad. En el contexto de la investigación como opción pedagógica se recrearán algunas situaciones que conducirán a replantear actos docentes que llevarán a mejorar los momentos pedagógicos en el aula de clase.Universidad Católica de Pereira2022-06-01T19:29:08Z2022-06-01T19:29:08Z2021-02-11Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1application/pdfhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2207http://hdl.handle.net/10785/10889Revista Páginas; Núm. 77 (Mar., 2007); 133-1540121-1633spahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2207/2047Derechos de autor 2007 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Castaño López, Jesús OlmedoPérez Cardona, Carmen Adrianaoai:repositorio.ucp.edu.co:10785/108892025-01-27T19:20:27Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Percepciones didácticas acerca de la investigación en el aula y el aprendizaje por problemas |
| title |
Percepciones didácticas acerca de la investigación en el aula y el aprendizaje por problemas |
| spellingShingle |
Percepciones didácticas acerca de la investigación en el aula y el aprendizaje por problemas |
| title_short |
Percepciones didácticas acerca de la investigación en el aula y el aprendizaje por problemas |
| title_full |
Percepciones didácticas acerca de la investigación en el aula y el aprendizaje por problemas |
| title_fullStr |
Percepciones didácticas acerca de la investigación en el aula y el aprendizaje por problemas |
| title_full_unstemmed |
Percepciones didácticas acerca de la investigación en el aula y el aprendizaje por problemas |
| title_sort |
Percepciones didácticas acerca de la investigación en el aula y el aprendizaje por problemas |
| description |
Pedagogy as science or discipline of education is not apart from the worries and challenges that superior education considers at the moment, according to the intentions about quality processes and efficiency that are pronounced permanently. In this sense the university has directed its efforts to the reflection and study of the curriculum, the pedagogy and the didactics, as alternatives in the improvement of the teaching and learning process. Too many answers to the problem have been proposed, nevertheless traditional pedagogies continue anchored in the university scenes, in spite of the efforts of those who think about the academy and the education. It is for that reason that we see the necessity to present some didactic perceptions that would make possible an approach to classroom research and especially to the theory of learning by problems. In this sense some considerations under the title of “didactic perceptions” are proposed, so that the judicious examination of procedures and techniques used in the class classroom will permit the revision of the pedagogical task in the university. In the research context as pedagogical option some situations will be recreated which will lead to think deeply about educational acts that will improve the pedagogical moments in the classroom. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-11 2022-06-01T19:29:08Z 2022-06-01T19:29:08Z |
| dc.type.none.fl_str_mv |
Artículo de revista http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2207 http://hdl.handle.net/10785/10889 |
| url |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2207 http://hdl.handle.net/10785/10889 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2207/2047 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2007 Revista Páginas https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2007 Revista Páginas https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica de Pereira |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica de Pereira |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Páginas; Núm. 77 (Mar., 2007); 133-154 0121-1633 |
| institution |
Universidad Católica de Pereira |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1844494672259448833 |
