Aportes De La Investigación-Acción Educativa En La Enseñanza De Las Ciencias Básicas

This article socializes the concept of research which is being developed in the specialization program in Didactics for sciences with emphasis in Mathematics, offered by Universidad Pontificia Bolivariana. Its aim is systematizing the actionresearch experience with a group of teachers, looking forwa...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/9937
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/780
http://hdl.handle.net/10785/9937
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
id RepoRIBUC_2017ec8852c58ad65200f1b9f717b0db
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/9937
network_acronym_str RepoRIBUC
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling Aportes De La Investigación-Acción Educativa En La Enseñanza De Las Ciencias BásicasThis article socializes the concept of research which is being developed in the specialization program in Didactics for sciences with emphasis in Mathematics, offered by Universidad Pontificia Bolivariana. Its aim is systematizing the actionresearch experience with a group of teachers, looking forward the transformation of their pedagogical practice, based on a capacitating model which has its support on the research process. The hypothesis established for the project, is that one of “the teacher as a researcher”. In this perspective, this paper is supported on thetheories proposed by Stenhouse, about this problematic situation.  The project also considers some postulates proposed around education in mathematics, the teacher as a researcher, as well as three  orientations about classroom research: first of all qualitative ethnographic research about school situations, as experiences analyzed from the outside of the teaching practice; a second orientation about curriculum, and the third focused on educational actionresearch, centered on the praxis of those teachers who are still working.El presente artículo socializará la concepción de la investigación que se viene trabajando desde la Especialización en Didáctica de las Ciencias con énfasis en Matemáticas, en la Universidad Pontificia Bolivariana, la cual busca sistematizar una experiencia de investigación-acción con un grupo de maestros, buscando transformar su práctica pedagógica a partir de un modelo de capacitación basado en la investigación. La hipótesis que orienta el trabajo es la del “maestro investigador”. En esta perspectiva, la ponencia se apoya en los planteamientos de Stenhouse sobre esta problemática. También se debaten algunas posiciones que circulan en el campo educativo de la educación matemática sobre el maestro investigador y se exponen tres orientaciones sobre la investigación en el aula: en primer lugar la investigación etnográfica cualitativa de fenómenos escolares como objetos vistos desde fuera de la práctica educativa del maestro, una segunda orientación de la investigación en la escuela es la investigación de contenidos curriculares, y la tercera orientación proviene de la investigación-acción educativa y se concentra en la práctica pedagógica de los docentes en ejercicio.Universidad Católica de Pereira2022-06-01T19:08:54Z2022-06-01T19:08:54Z2019-08-03Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1application/pdfhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/780http://hdl.handle.net/10785/9937Entre ciencia e ingeniería; No 6 (2009); 60-71Entre Ciencia e Ingeniería; Núm. 6 (2009); 60-71Entre ciencia e ingeniería; n. 6 (2009); 60-712539-41691909-8367spahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/780/774Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingenieríahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Ramírez Machado, Elmer Joséoai:repositorio.ucp.edu.co:10785/99372025-01-28T00:01:02Z
dc.title.none.fl_str_mv Aportes De La Investigación-Acción Educativa En La Enseñanza De Las Ciencias Básicas
title Aportes De La Investigación-Acción Educativa En La Enseñanza De Las Ciencias Básicas
spellingShingle Aportes De La Investigación-Acción Educativa En La Enseñanza De Las Ciencias Básicas
title_short Aportes De La Investigación-Acción Educativa En La Enseñanza De Las Ciencias Básicas
title_full Aportes De La Investigación-Acción Educativa En La Enseñanza De Las Ciencias Básicas
title_fullStr Aportes De La Investigación-Acción Educativa En La Enseñanza De Las Ciencias Básicas
title_full_unstemmed Aportes De La Investigación-Acción Educativa En La Enseñanza De Las Ciencias Básicas
title_sort Aportes De La Investigación-Acción Educativa En La Enseñanza De Las Ciencias Básicas
description This article socializes the concept of research which is being developed in the specialization program in Didactics for sciences with emphasis in Mathematics, offered by Universidad Pontificia Bolivariana. Its aim is systematizing the actionresearch experience with a group of teachers, looking forward the transformation of their pedagogical practice, based on a capacitating model which has its support on the research process. The hypothesis established for the project, is that one of “the teacher as a researcher”. In this perspective, this paper is supported on thetheories proposed by Stenhouse, about this problematic situation.  The project also considers some postulates proposed around education in mathematics, the teacher as a researcher, as well as three  orientations about classroom research: first of all qualitative ethnographic research about school situations, as experiences analyzed from the outside of the teaching practice; a second orientation about curriculum, and the third focused on educational actionresearch, centered on the praxis of those teachers who are still working.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-03
2022-06-01T19:08:54Z
2022-06-01T19:08:54Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/780
http://hdl.handle.net/10785/9937
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/780
http://hdl.handle.net/10785/9937
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/780/774
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.none.fl_str_mv Entre ciencia e ingeniería; No 6 (2009); 60-71
Entre Ciencia e Ingeniería; Núm. 6 (2009); 60-71
Entre ciencia e ingeniería; n. 6 (2009); 60-71
2539-4169
1909-8367
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844494744605949952