Algunas Experiencias Que Han Contribuido A Mejorar El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje De Las Matemáticas

This article presents classroom experiences which have been implemented in some math courses that are taught at Universidad Tecnológica de Pereira, whose theoretical approach is the Learning Developer. For this work some methodological practices have been considered: Students´ background when they t...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/9949
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/795
http://hdl.handle.net/10785/9949
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
id RepoRIBUC2_85e9c94dc5ef33a752709e0c0119cf7f
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/9949
network_acronym_str RepoRIBUC2
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling 2022-06-01T19:08:56Z2022-06-01T19:08:56Z2019-08-03https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/795http://hdl.handle.net/10785/9949This article presents classroom experiences which have been implemented in some math courses that are taught at Universidad Tecnológica de Pereira, whose theoretical approach is the Learning Developer. For this work some methodological practices have been considered: Students´ background when they take any subject, these are valuable experiences at the time of introducing a new knowledge. The relation between mathematics and daily life. The importance of mathematics as a theoretical support in scientific and technological developments and their historical evolution and human cultural creation that has allowed the emergence and progress in different mathematical areas and knowledge. These experiences are the result of the research project: “Methodological Practices to improve the Linear Algebra Teaching and Learning, involving new Information and Communication Technologies”.En este artículo se presentan experiencias de aula, las cuales se han venido implementando en algunos cursos de matemáticas que se orientan en la Universidad Tecnológica de Pereira, cuyo fundamento teórico es el aprendizaje desarrollador. Dentro de las prácticas consideradas están: los conocimientos previos que tienen los estudiantes en el momento de cursar una asignatura, éstas son experiencias acumuladas, valiosas en el momento de desarrollar el nuevo conocimiento, la relación de las matemáticas con el entorno y la vida cotidiana, su importancia como soporte teórico en desarrollos científicos y tecnológicos y su devenir histórico como creación cultural humana que ha permitido el surgimiento y progreso de diferentes áreas de las matemáticas y del saber. Estas experiencias corresponden a resultados obtenidos en el proyecto de investigación “Estudios metodológicos para contribuir a mejorar el proceso de Enseñanza-Aprendizaje del Álgebra Lineal, incorporando las nuevas Tecnologías de la Información y las Comunicaciones”.application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/795/791Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingenieríahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Entre ciencia e ingeniería; No 6 (2009); 112-128Entre Ciencia e Ingeniería; Núm. 6 (2009); 112-128Entre ciencia e ingeniería; n. 6 (2009); 112-1282539-41691909-8367Algunas Experiencias Que Han Contribuido A Mejorar El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje De Las MatemáticasArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionUzuriaga López, Vivian LibethMartínez Acosta, AlejandroPublication10785/9949oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/99492025-01-27 19:00:55.536https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingenieríametadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com
dc.title.spa.fl_str_mv Algunas Experiencias Que Han Contribuido A Mejorar El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje De Las Matemáticas
title Algunas Experiencias Que Han Contribuido A Mejorar El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje De Las Matemáticas
spellingShingle Algunas Experiencias Que Han Contribuido A Mejorar El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje De Las Matemáticas
title_short Algunas Experiencias Que Han Contribuido A Mejorar El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje De Las Matemáticas
title_full Algunas Experiencias Que Han Contribuido A Mejorar El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje De Las Matemáticas
title_fullStr Algunas Experiencias Que Han Contribuido A Mejorar El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje De Las Matemáticas
title_full_unstemmed Algunas Experiencias Que Han Contribuido A Mejorar El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje De Las Matemáticas
title_sort Algunas Experiencias Que Han Contribuido A Mejorar El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje De Las Matemáticas
description This article presents classroom experiences which have been implemented in some math courses that are taught at Universidad Tecnológica de Pereira, whose theoretical approach is the Learning Developer. For this work some methodological practices have been considered: Students´ background when they take any subject, these are valuable experiences at the time of introducing a new knowledge. The relation between mathematics and daily life. The importance of mathematics as a theoretical support in scientific and technological developments and their historical evolution and human cultural creation that has allowed the emergence and progress in different mathematical areas and knowledge. These experiences are the result of the research project: “Methodological Practices to improve the Linear Algebra Teaching and Learning, involving new Information and Communication Technologies”.
publishDate 2019
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019-08-03
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-06-01T19:08:56Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-06-01T19:08:56Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/795
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10785/9949
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/795
http://hdl.handle.net/10785/9949
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/795/791
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.eng.fl_str_mv Entre ciencia e ingeniería; No 6 (2009); 112-128
dc.source.spa.fl_str_mv Entre Ciencia e Ingeniería; Núm. 6 (2009); 112-128
dc.source.por.fl_str_mv Entre ciencia e ingeniería; n. 6 (2009); 112-128
dc.source.none.fl_str_mv 2539-4169
1909-8367
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1831929576421326848