Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad.

This text attempts to contribute to the already raised discussion around the relation knowledgeeducation-society, considering that education can be understood within an intellectual field but also a political one. This essay shows that education is the place of dialogic enunciation of men and instit...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14709
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2344
http://hdl.handle.net/10785/14709
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2003 Revista Páginas
id RepoRIBUC2_6039cf7a6de7835ddbe3597929fa204f
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14709
network_acronym_str RepoRIBUC2
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling 2023-08-30T00:30:06Z2023-08-30T00:30:06Z2021-02-15https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2344http://hdl.handle.net/10785/14709This text attempts to contribute to the already raised discussion around the relation knowledgeeducation-society, considering that education can be understood within an intellectual field but also a political one. This essay shows that education is the place of dialogic enunciation of men and institutions and not only a fixed social structure. From this point of view, education contains experience, reflection, critic, positions and declarations that allow the connection of knowledge and society. Education permeates society with knowledge, but in turn it must be permeated by its context, only thus, education will be able to create real conscience of community among the members of that society through the enunciation of thoughts, feelings, interests and the dialogue that all this generate.Este texto intenta contribuir a la discusión ya planteada en torno a la relación conocimiento-educación sociedad, considerando que la educación no sólo puede ser entendida dentro de un campo intelectual sino también político. Muestra que la educación es el lugar de enunciabilidad dialogal de hombres e instituciones y no sólo una estructura social fija. Bajo este miramiento la educación contiene la experiencia, la reflexión, la crítica, las posiciones y declaraciones que permiten la articulación del conocimiento y la sociedad. La educación permea con el conocimiento la sociedad, pero también debe dejarse permear por su contexto, sólo así, la educación podrá crear conciencia real de comunidad (léase común-unidad) entre los miembros de esa sociedad a través de esta enunciabilidad de pensamientos, sentimientos e intereses y la construcción dialogal que ellos generan.application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2344/2174Derechos de autor 2003 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Páginas; Núm. 65 (Abr., 2003); 5-150121-1633Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMuñoz Montaño, Jorge luisPublication10785/14709oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/147092025-01-27 12:54:33.027https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2003 Revista Páginasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com
dc.title.spa.fl_str_mv Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad.
title Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad.
spellingShingle Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad.
title_short Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad.
title_full Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad.
title_fullStr Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad.
title_full_unstemmed Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad.
title_sort Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad.
description This text attempts to contribute to the already raised discussion around the relation knowledgeeducation-society, considering that education can be understood within an intellectual field but also a political one. This essay shows that education is the place of dialogic enunciation of men and institutions and not only a fixed social structure. From this point of view, education contains experience, reflection, critic, positions and declarations that allow the connection of knowledge and society. Education permeates society with knowledge, but in turn it must be permeated by its context, only thus, education will be able to create real conscience of community among the members of that society through the enunciation of thoughts, feelings, interests and the dialogue that all this generate.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-02-15
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-30T00:30:06Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-30T00:30:06Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2344
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10785/14709
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2344
http://hdl.handle.net/10785/14709
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2344/2174
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2003 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2003 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.spa.fl_str_mv Revista Páginas; Núm. 65 (Abr., 2003); 5-15
dc.source.none.fl_str_mv 0121-1633
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1834112750974926849