Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad.
This text attempts to contribute to the already raised discussion around the relation knowledgeeducation-society, considering that education can be understood within an intellectual field but also a political one. This essay shows that education is the place of dialogic enunciation of men and instit...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Católica de Pereira
- Repositorio:
- Repositorio Institucional - RIBUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14709
- Acceso en línea:
- https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2344
http://hdl.handle.net/10785/14709
- Palabra clave:
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos de autor 2003 Revista Páginas
id |
RepoRIBUC2_6039cf7a6de7835ddbe3597929fa204f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14709 |
network_acronym_str |
RepoRIBUC2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional - RIBUC |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-08-30T00:30:06Z2023-08-30T00:30:06Z2021-02-15https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2344http://hdl.handle.net/10785/14709This text attempts to contribute to the already raised discussion around the relation knowledgeeducation-society, considering that education can be understood within an intellectual field but also a political one. This essay shows that education is the place of dialogic enunciation of men and institutions and not only a fixed social structure. From this point of view, education contains experience, reflection, critic, positions and declarations that allow the connection of knowledge and society. Education permeates society with knowledge, but in turn it must be permeated by its context, only thus, education will be able to create real conscience of community among the members of that society through the enunciation of thoughts, feelings, interests and the dialogue that all this generate.Este texto intenta contribuir a la discusión ya planteada en torno a la relación conocimiento-educación sociedad, considerando que la educación no sólo puede ser entendida dentro de un campo intelectual sino también político. Muestra que la educación es el lugar de enunciabilidad dialogal de hombres e instituciones y no sólo una estructura social fija. Bajo este miramiento la educación contiene la experiencia, la reflexión, la crítica, las posiciones y declaraciones que permiten la articulación del conocimiento y la sociedad. La educación permea con el conocimiento la sociedad, pero también debe dejarse permear por su contexto, sólo así, la educación podrá crear conciencia real de comunidad (léase común-unidad) entre los miembros de esa sociedad a través de esta enunciabilidad de pensamientos, sentimientos e intereses y la construcción dialogal que ellos generan.application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2344/2174Derechos de autor 2003 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Páginas; Núm. 65 (Abr., 2003); 5-150121-1633Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMuñoz Montaño, Jorge luisPublication10785/14709oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/147092025-01-27 12:54:33.027https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2003 Revista Páginasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad. |
title |
Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad. |
spellingShingle |
Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad. |
title_short |
Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad. |
title_full |
Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad. |
title_fullStr |
Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad. |
title_full_unstemmed |
Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad. |
title_sort |
Consideraciones en torno a la relación: Conocimiento-educación-sociedad. |
description |
This text attempts to contribute to the already raised discussion around the relation knowledgeeducation-society, considering that education can be understood within an intellectual field but also a political one. This essay shows that education is the place of dialogic enunciation of men and institutions and not only a fixed social structure. From this point of view, education contains experience, reflection, critic, positions and declarations that allow the connection of knowledge and society. Education permeates society with knowledge, but in turn it must be permeated by its context, only thus, education will be able to create real conscience of community among the members of that society through the enunciation of thoughts, feelings, interests and the dialogue that all this generate. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-02-15 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2023-08-30T00:30:06Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2023-08-30T00:30:06Z |
dc.type.none.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2344 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10785/14709 |
url |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2344 http://hdl.handle.net/10785/14709 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2344/2174 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2003 Revista Páginas https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2003 Revista Páginas https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Pereira |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Revista Páginas; Núm. 65 (Abr., 2003); 5-15 |
dc.source.none.fl_str_mv |
0121-1633 |
institution |
Universidad Católica de Pereira |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1834112750974926849 |