Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad
hen an evaluation about national education is done, multiple elements become visible and our historical perplexity view of the problem is reflected. This also makes evident the lack of contextualization of an education that is not specifically adapted for the Colombian needs. This does not deny the...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Católica de Pereira
- Repositorio:
- Repositorio Institucional - RIBUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10890
- Acceso en línea:
- https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2208
http://hdl.handle.net/10785/10890
- Palabra clave:
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos de autor 2007 Revista Páginas
id |
RepoRIBUC2_4c1c4795e7bbeb757fe7ca18f07006d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10890 |
network_acronym_str |
RepoRIBUC2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional - RIBUC |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad |
title |
Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad |
spellingShingle |
Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad |
title_short |
Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad |
title_full |
Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad |
title_fullStr |
Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad |
title_full_unstemmed |
Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad |
title_sort |
Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad |
description |
hen an evaluation about national education is done, multiple elements become visible and our historical perplexity view of the problem is reflected. This also makes evident the lack of contextualization of an education that is not specifically adapted for the Colombian needs. This does not deny the fact that a lot of efforts to consolidate a better quality of education have been made for the actors of the process. It is also important to out line that the reflections around this issue have been centred on the achievement of didactics and the teaching of the disciplines and not precisely on the essence of this phenomenon: The comprehension of implications and interrelations that are related to the act of education, not only from the teacher-student perspective but also from them and the context. This document follows some reflections from Professor Edgar Morin and how education, conceived as didactics and teaching of science, does not achieve the transformation of education practices and the metamorphosis of society, because there is no change in the concept of the person and the world he lives in. The article states the importance of a multiple factor education that recognizes not only the dynamics of the discipline’s knowledge, but also the multiple interactions that the human being has with the world and with his personal education and construction process: Autonomous Formation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-02-11 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-06-01T19:29:08Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-06-01T19:29:08Z |
dc.type.none.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2208 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10785/10890 |
url |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2208 http://hdl.handle.net/10785/10890 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2208/2048 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2007 Revista Páginas https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2007 Revista Páginas https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Pereira |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Revista Páginas; Núm. 77 (Mar., 2007); 155-168 |
dc.source.none.fl_str_mv |
0121-1633 |
institution |
Universidad Católica de Pereira |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1831929525444804608 |
spelling |
2022-06-01T19:29:08Z2022-06-01T19:29:08Z2021-02-11https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2208http://hdl.handle.net/10785/10890hen an evaluation about national education is done, multiple elements become visible and our historical perplexity view of the problem is reflected. This also makes evident the lack of contextualization of an education that is not specifically adapted for the Colombian needs. This does not deny the fact that a lot of efforts to consolidate a better quality of education have been made for the actors of the process. It is also important to out line that the reflections around this issue have been centred on the achievement of didactics and the teaching of the disciplines and not precisely on the essence of this phenomenon: The comprehension of implications and interrelations that are related to the act of education, not only from the teacher-student perspective but also from them and the context. This document follows some reflections from Professor Edgar Morin and how education, conceived as didactics and teaching of science, does not achieve the transformation of education practices and the metamorphosis of society, because there is no change in the concept of the person and the world he lives in. The article states the importance of a multiple factor education that recognizes not only the dynamics of the discipline’s knowledge, but also the multiple interactions that the human being has with the world and with his personal education and construction process: Autonomous Formation.Cuando se introduce hoy día una reflexión juiciosa sobre el problema educativo nacional, saltan a la vista múltiples elementos que reflejan la perplejidad histórica de la problemática, pero también la falta de “tacto” para contextualizar una educación propia para los colombianos. Esto no niega que se hayan hecho esfuerzos -incluso de buena voluntad para consolidar una educación de mejor calidad para los actores del proceso-, empero, las reflexiones en torno al problema han girado principalmente en torno a la consecución e implementación de didácticas o reflexiones sobre la enseñabilidad de las disciplinas y no precisamente sobre la esencia misma del fenómeno: la comprensión de las interrelaciones que el acto educativo implica, no sólo bajo la mirada de las relaciones educador-educando, sino de éstos con el contexto. En este documento, se trata de presentar -siguiendo especialmente algunas reflexiones del profesor Edgar Morin- cómo la educación concebida como didácticas o enseñaza de las ciencias no abarca sustancialmente el camino para la transformación de la praxis educativa, la enseñanza y por ende la sociedad, toda vez que en ellas no hay implicada necesariamente por parte de la educación, un cambio en la concepción del hombre y del mundo en el que co-habita. Se plantea la importancia de una educación multifactorial que tenga en cuenta no sólo la dinámica de la relación frente al conocimiento disciplinar, sino las múltiples interrelaciones que el ser humano tiene con el mundo y el proceso mismo de autoconstrucción educativa: de su Auto-Formaciónapplication/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2208/2048Derechos de autor 2007 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Páginas; Núm. 77 (Mar., 2007); 155-1680121-1633Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidadArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMuñoz Montaño, Jorge LuisMuñoz Montaño, Juan CarlosPublication10785/10890oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/108902025-01-27 14:20:15.927https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2007 Revista Páginasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com |