Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad

hen an evaluation about national education is done, multiple elements become visible and our historical perplexity view of the problem is reflected. This also makes evident the lack of contextualization of an education that is not specifically adapted for the Colombian needs. This does not deny the...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10890
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2208
http://hdl.handle.net/10785/10890
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2007 Revista Páginas
id RepoRIBUC2_4c1c4795e7bbeb757fe7ca18f07006d6
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10890
network_acronym_str RepoRIBUC2
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad
title Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad
spellingShingle Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad
title_short Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad
title_full Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad
title_fullStr Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad
title_full_unstemmed Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad
title_sort Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidad
description hen an evaluation about national education is done, multiple elements become visible and our historical perplexity view of the problem is reflected. This also makes evident the lack of contextualization of an education that is not specifically adapted for the Colombian needs. This does not deny the fact that a lot of efforts to consolidate a better quality of education have been made for the actors of the process. It is also important to out line that the reflections around this issue have been centred on the achievement of didactics and the teaching of the disciplines and not precisely on the essence of this phenomenon: The comprehension of implications and interrelations that are related to the act of education, not only from the teacher-student perspective but also from them and the context. This document follows some reflections from Professor Edgar Morin and how education, conceived as didactics and teaching of science, does not achieve the transformation of education practices and the metamorphosis of society, because there is no change in the concept of the person and the world he lives in. The article states the importance of a multiple factor education that recognizes not only the dynamics of the discipline’s knowledge, but also the multiple interactions that the human being has with the world and with his personal education and construction process: Autonomous Formation.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-02-11
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-06-01T19:29:08Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-06-01T19:29:08Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2208
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10785/10890
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2208
http://hdl.handle.net/10785/10890
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2208/2048
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2007 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2007 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.spa.fl_str_mv Revista Páginas; Núm. 77 (Mar., 2007); 155-168
dc.source.none.fl_str_mv 0121-1633
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1831929525444804608
spelling 2022-06-01T19:29:08Z2022-06-01T19:29:08Z2021-02-11https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2208http://hdl.handle.net/10785/10890hen an evaluation about national education is done, multiple elements become visible and our historical perplexity view of the problem is reflected. This also makes evident the lack of contextualization of an education that is not specifically adapted for the Colombian needs. This does not deny the fact that a lot of efforts to consolidate a better quality of education have been made for the actors of the process. It is also important to out line that the reflections around this issue have been centred on the achievement of didactics and the teaching of the disciplines and not precisely on the essence of this phenomenon: The comprehension of implications and interrelations that are related to the act of education, not only from the teacher-student perspective but also from them and the context. This document follows some reflections from Professor Edgar Morin and how education, conceived as didactics and teaching of science, does not achieve the transformation of education practices and the metamorphosis of society, because there is no change in the concept of the person and the world he lives in. The article states the importance of a multiple factor education that recognizes not only the dynamics of the discipline’s knowledge, but also the multiple interactions that the human being has with the world and with his personal education and construction process: Autonomous Formation.Cuando se introduce hoy día una reflexión juiciosa sobre el problema educativo nacional, saltan a la vista múltiples elementos que reflejan la perplejidad histórica de la problemática, pero también la falta de “tacto” para contextualizar una educación propia para los colombianos. Esto no niega que se hayan hecho esfuerzos -incluso de buena voluntad para consolidar una educación de mejor calidad para los actores del proceso-, empero, las reflexiones en torno al problema han girado principalmente en torno a la consecución e implementación de didácticas o reflexiones sobre la enseñabilidad de las disciplinas y no precisamente sobre la esencia misma del fenómeno: la comprensión de las interrelaciones que el acto educativo implica, no sólo bajo la mirada de las relaciones educador-educando, sino de éstos con el contexto. En este documento, se trata de presentar -siguiendo especialmente algunas reflexiones del profesor Edgar Morin- cómo la educación concebida como didácticas o enseñaza de las ciencias no abarca sustancialmente el camino para la transformación de la praxis educativa, la enseñanza y por ende la sociedad, toda vez que en ellas no hay implicada necesariamente por parte de la educación, un cambio en la concepción del hombre y del mundo en el que co-habita. Se plantea la importancia de una educación multifactorial que tenga en cuenta no sólo la dinámica de la relación frente al conocimiento disciplinar, sino las múltiples interrelaciones que el ser humano tiene con el mundo y el proceso mismo de autoconstrucción educativa: de su Auto-Formaciónapplication/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2208/2048Derechos de autor 2007 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Páginas; Núm. 77 (Mar., 2007); 155-1680121-1633Formación hoy: una búsqueda por la comprensión de y en la complejidadArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMuñoz Montaño, Jorge LuisMuñoz Montaño, Juan CarlosPublication10785/10890oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/108902025-01-27 14:20:15.927https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2007 Revista Páginasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com