Las bandas, la memoria y la identidad en el Bajío guanajuatense mexicano
This article presents an analysis about the music produced by wind bands located in the Bajío Guanajuatense in México. The ethnomusicology introduces the idea that “making music” is a cooperative action which involves sensibility, appropriation and knowledge or cultural capital transmission, in orde...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Católica de Pereira
- Repositorio:
- Repositorio Institucional - RIBUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/11847
- Acceso en línea:
- https://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/1017
http://hdl.handle.net/10785/11847
- Palabra clave:
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos de autor 2019 Textos y Sentidos
id |
RepoRIBUC2_1558a2bfcc49c83dd79d54072a853f4e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/11847 |
network_acronym_str |
RepoRIBUC2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional - RIBUC |
repository_id_str |
|
spelling |
2022-06-01T19:58:34Z2022-06-01T19:58:34Z2019-08-17https://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/1017http://hdl.handle.net/10785/11847This article presents an analysis about the music produced by wind bands located in the Bajío Guanajuatense in México. The ethnomusicology introduces the idea that “making music” is a cooperative action which involves sensibility, appropriation and knowledge or cultural capital transmission, in order to understand music as cultural practices where the audiences, musicians, instruments, and even technological instruments compose the writing music, it means, the music is also a cultural speech that has a complete relation and explanation in concrete sociohistoric processes associated to other social processes such as identity, memory and socio cultural changes.Este artículo analiza las músicas de las bandas de viento en el Bajío Guanajuatense en México. Desde la etnomusicología, parte de la idea de que “Hacer música” es un acto colectivo que involucra sensibilidad, apropiación y transmisión de conocimiento o de capital cultural de manera tal que las músicas puedan entenderse como prácticas culturales donde las audiencias, ejecutantes, instrumentos y hasta elementos tecnológicos forman parte del musicar; es decir, las músicas son también un discurso cultural que tiene absoluta relación y explicación en procesos socio- históricos concretos asociados a otros procesos sociales como la identidad, la memoria y el cambio sociocultural.application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/1017/996Derechos de autor 2019 Textos y Sentidoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Textos y Sentidos; Núm. 1 (2010); 65-812215-88202215-8812Las bandas, la memoria y la identidad en el Bajío guanajuatense mexicanoArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMontoya, Luis OmarPublication10785/11847oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/118472025-01-27 19:01:06.454https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2019 Textos y Sentidosmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Las bandas, la memoria y la identidad en el Bajío guanajuatense mexicano |
title |
Las bandas, la memoria y la identidad en el Bajío guanajuatense mexicano |
spellingShingle |
Las bandas, la memoria y la identidad en el Bajío guanajuatense mexicano |
title_short |
Las bandas, la memoria y la identidad en el Bajío guanajuatense mexicano |
title_full |
Las bandas, la memoria y la identidad en el Bajío guanajuatense mexicano |
title_fullStr |
Las bandas, la memoria y la identidad en el Bajío guanajuatense mexicano |
title_full_unstemmed |
Las bandas, la memoria y la identidad en el Bajío guanajuatense mexicano |
title_sort |
Las bandas, la memoria y la identidad en el Bajío guanajuatense mexicano |
description |
This article presents an analysis about the music produced by wind bands located in the Bajío Guanajuatense in México. The ethnomusicology introduces the idea that “making music” is a cooperative action which involves sensibility, appropriation and knowledge or cultural capital transmission, in order to understand music as cultural practices where the audiences, musicians, instruments, and even technological instruments compose the writing music, it means, the music is also a cultural speech that has a complete relation and explanation in concrete sociohistoric processes associated to other social processes such as identity, memory and socio cultural changes. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2019-08-17 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-06-01T19:58:34Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-06-01T19:58:34Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/1017 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10785/11847 |
url |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/1017 http://hdl.handle.net/10785/11847 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/1017/996 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Textos y Sentidos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Textos y Sentidos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Pereira |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Textos y Sentidos; Núm. 1 (2010); 65-81 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2215-8820 2215-8812 |
institution |
Universidad Católica de Pereira |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1831929602783576064 |