Niveles de salud mental positiva en profesionales de la salud en Covid-19 /

The world population has faced a difficult situation as a result of the COVID-19 pandemic, a disease that has left multiple consequences on mental health. The objective of this research was to determine the levels of positive mental health in health professionals in the context of COVID-19. A quanti...

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Autores:
Acosta Bayona, Adriana
Simanca Carrascal, Luz
Navarro Obeid, Jorge
Arroyo Alvis, Katy
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2024
Institución:
Corporación Universitaria del Caribe - CECAR
Repositorio:
Repositorio Digital CECAR
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
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Palabra clave:
Salud mental positiva
COVID-19
Profesionales de la salud
Salud mental
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openAccess
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Derechos Reservados - Corporación Universitaria del Caribe - CECAR
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description The world population has faced a difficult situation as a result of the COVID-19 pandemic, a disease that has left multiple consequences on mental health. The objective of this research was to determine the levels of positive mental health in health professionals in the context of COVID-19. A quantitative, descriptive approach was used, taking a sample of 45 health professionals and applying Lluch's (1999) positive mental health questionnaire (SMP). The results showed that those evaluated presented a medium level of positive mental health, and with respect to the factors evaluated, the personal satisfaction factor was placed at a high level, Prosocial attitude at a medium level, self-control at a low level, autonomy at a medium level, problem solving and self-actualization at a low level, and interpersonal relationship skills at a medium level.
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spelling Acosta Bayona, AdrianaSimanca Carrascal, LuzNavarro Obeid, JorgeArroyo Alvis, KatyCorporación Universitaria del Caribe - CECARDimensiones Humanas (DH)2025-08-08T20:01:53Z20242695-9755https://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10643The world population has faced a difficult situation as a result of the COVID-19 pandemic, a disease that has left multiple consequences on mental health. The objective of this research was to determine the levels of positive mental health in health professionals in the context of COVID-19. A quantitative, descriptive approach was used, taking a sample of 45 health professionals and applying Lluch's (1999) positive mental health questionnaire (SMP). The results showed that those evaluated presented a medium level of positive mental health, and with respect to the factors evaluated, the personal satisfaction factor was placed at a high level, Prosocial attitude at a medium level, self-control at a low level, autonomy at a medium level, problem solving and self-actualization at a low level, and interpersonal relationship skills at a medium level.La población mundial se ha enfrentado a una difícil situación producto de la pandemia por el COVID-19, enfermedad que ha dejado múltiples consecuencias sobre la salud mental. El objetivo de esta investigación fue determinar los niveles de salud mental positiva en profesionales de la salud en contexto de COVID-19. Se utilizó un enfoque cuantitativo, de tipo descriptivo tomando una muestra de 45 profesionales de la salud aplicando el cuestionario de salud mental positiva (SMP) de Lluch (1999). Como resultados se obtuvo que los evaluados presentaron un nivel medio de salud mental positiva, y con respecto a los factores evaluados, se obtiene que el factor satisfacción personal se sitúa en un nivel alto, actitud Prosocial en un nivel medio; autocontrol se ubicó en un nivel bajo; autonomía en un nivel medio, resolución de problemas y autoactualización en nivel bajo y habilidades de relación interpersonal en un nivel medio.Deporte, actividad física y saludDesarrollo cognitivo, salud mental y neuropsicologíaGestión ciudadana y del estado en el desarrollo organizacional, social y comunitarioVulnerabilidad social y grupos poblacionales13 páginasapplication/pdfspaDerechos Reservados - Corporación Universitaria del Caribe - CECARhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://doi.org/10.62701/revsocial.v12.5391Niveles de salud mental positiva en profesionales de la salud en Covid-19 /Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/resource_type/c_18wsTextinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/IFIinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Colombia29217Volumen 12Social ReviewAguirre, R. 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