El cuento de leer, una estrategia innovadora en las prácticas de los docentes.
The present article shows the results of a research whose purpose was to promote the use of literary tale as innovative pedagogic strategy in the four cycles of basic education, through a preocess of collective construction involving 25 teachers, school directives and the counsellor. The research wa...
- Autores:
-
Arias Arenas, Carolina
Pulido Prieto, Martha Lucia
Cepeda Bernal, Adriana
William Acosta Ruiz
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2009
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13848
- Acceso en línea:
- https://revistas.upn.edu.co/index.php/NYN/article/view/10122
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13848
- Palabra clave:
- Cuentos
Estrategias de lectura
Ciclos
Prácticas docentes
Construcción colectiva
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_f77d8f8005c6fb8234ed809eae387912 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13848 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
spelling |
Arias Arenas, CarolinaPulido Prieto, Martha LuciaCepeda Bernal, AdrianaWilliam Acosta Ruiz2021-08-02T16:32:46Z2021-08-02T16:32:46Z2009-01-01https://revistas.upn.edu.co/index.php/NYN/article/view/101222619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/13848The present article shows the results of a research whose purpose was to promote the use of literary tale as innovative pedagogic strategy in the four cycles of basic education, through a preocess of collective construction involving 25 teachers, school directives and the counsellor. The research was developed at Colegio Distrital San Isisdro Sur Oriental, this school belongs to San Cristobal locality in Bogotá, Colombia. The project developed whit a qualitative focus and it used the participative-action research method, the techniques applied were self managend by questionnaires and two workshops. Based on the information btined it was concluded that most of the teachers recofnize the relevance of reading short stories in the classroom, applying different activities of shared reading before, during and after reading, The paper reports findings that give new elements to the curricular discussion of taching and learing based on cyclesEste artículo presenta los resultados de la investigación, cuyo propósito fue promover el uso del cuento literario como estrategia pedagógivca innovadora, en los cuatro ciclos de educación básica del Colegio Distrital San Isidro Sur Oriental, ubicado en la localidad de San Cristóbal en la ciudad de Bogotá, a través de un proceso de construcción colectiva que involucró a veinticinco docentes, tres directivos y a la orientadora. Este proyecto se desarrolló desde el enfoque cualitativo, mediante el método de investigación acción participación. Las técnicas utilizadas consisten en la aplicación de un cuestionario auto administrativo y dos meses de trabajo. Con base en la información obtenida, se concluyó que la mayoria de los docentes reconocen la importancia de leer cuentos en el aula. A través del uso de actividades de lectura compartida antes, durante y después de la lectura. Se reportan hallazgos relevantes, que aportan elementos a la discusión curricular de la enseñanza y aprendizaje por ciclos.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:32:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:46Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/10122application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.upn.edu.co/index.php/NYN/article/view/10122/7256https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 3 Núm. 26 (2009): ene-jun; 25-35CuentosEstrategias de lecturaCiclosPrácticas docentesConstrucción colectivaEl cuento de leer, una estrategia innovadora en las prácticas de los docentes.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13848oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/138482024-05-31 09:40:06.392Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
El cuento de leer, una estrategia innovadora en las prácticas de los docentes. |
title |
El cuento de leer, una estrategia innovadora en las prácticas de los docentes. |
spellingShingle |
El cuento de leer, una estrategia innovadora en las prácticas de los docentes. Cuentos Estrategias de lectura Ciclos Prácticas docentes Construcción colectiva |
title_short |
El cuento de leer, una estrategia innovadora en las prácticas de los docentes. |
title_full |
El cuento de leer, una estrategia innovadora en las prácticas de los docentes. |
title_fullStr |
El cuento de leer, una estrategia innovadora en las prácticas de los docentes. |
title_full_unstemmed |
El cuento de leer, una estrategia innovadora en las prácticas de los docentes. |
title_sort |
El cuento de leer, una estrategia innovadora en las prácticas de los docentes. |
dc.creator.fl_str_mv |
Arias Arenas, Carolina Pulido Prieto, Martha Lucia Cepeda Bernal, Adriana William Acosta Ruiz |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Arias Arenas, Carolina Pulido Prieto, Martha Lucia Cepeda Bernal, Adriana William Acosta Ruiz |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Cuentos Estrategias de lectura Ciclos Prácticas docentes Construcción colectiva |
topic |
Cuentos Estrategias de lectura Ciclos Prácticas docentes Construcción colectiva |
description |
The present article shows the results of a research whose purpose was to promote the use of literary tale as innovative pedagogic strategy in the four cycles of basic education, through a preocess of collective construction involving 25 teachers, school directives and the counsellor. The research was developed at Colegio Distrital San Isisdro Sur Oriental, this school belongs to San Cristobal locality in Bogotá, Colombia. The project developed whit a qualitative focus and it used the participative-action research method, the techniques applied were self managend by questionnaires and two workshops. Based on the information btined it was concluded that most of the teachers recofnize the relevance of reading short stories in the classroom, applying different activities of shared reading before, during and after reading, The paper reports findings that give new elements to the curricular discussion of taching and learing based on cycles |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2009-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:46Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:46Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upn.edu.co/index.php/NYN/article/view/10122 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13848 |
url |
https://revistas.upn.edu.co/index.php/NYN/article/view/10122 http://hdl.handle.net/20.500.12209/13848 |
identifier_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upn.edu.co/index.php/NYN/article/view/10122/7256 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 3 Núm. 26 (2009): ene-jun; 25-35 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814445158146506752 |