Lectura y nuevas tecnologías: una relación constructiva y dinámica

In front of the apparent dominium of the audiovisual culture and the avalanche of technological advances that have meant a radica change in the history of knowledge, it has surged a great dehate: Can reeling he replaced by the glohal look to weh pages and digitalized information? The present article...

Full description

Autores:
Barrera Avellaneda, Luz Carmen
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2002
Institución:
Universidad de la Sabana
Repositorio:
Repositorio Universidad de la Sabana
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14332
Acceso en línea:
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/395
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/395/534
http://hdl.handle.net/10818/14332
Palabra clave:
Lectura
Nuevas tecnologías de la información,
Interne
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id REPOUSABA2_6f5cc44ee965f76b023848dbfa5739e4
oai_identifier_str oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14332
network_acronym_str REPOUSABA2
network_name_str Repositorio Universidad de la Sabana
repository_id_str
dc.title.es_CO.fl_str_mv Lectura y nuevas tecnologías: una relación constructiva y dinámica
title Lectura y nuevas tecnologías: una relación constructiva y dinámica
spellingShingle Lectura y nuevas tecnologías: una relación constructiva y dinámica
Lectura
Nuevas tecnologías de la información,
Interne
title_short Lectura y nuevas tecnologías: una relación constructiva y dinámica
title_full Lectura y nuevas tecnologías: una relación constructiva y dinámica
title_fullStr Lectura y nuevas tecnologías: una relación constructiva y dinámica
title_full_unstemmed Lectura y nuevas tecnologías: una relación constructiva y dinámica
title_sort Lectura y nuevas tecnologías: una relación constructiva y dinámica
dc.creator.fl_str_mv Barrera Avellaneda, Luz Carmen
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Barrera Avellaneda, Luz Carmen
dc.subject.none.fl_str_mv Lectura
Nuevas tecnologías de la información,
Interne
topic Lectura
Nuevas tecnologías de la información,
Interne
description In front of the apparent dominium of the audiovisual culture and the avalanche of technological advances that have meant a radica change in the history of knowledge, it has surged a great dehate: Can reeling he replaced by the glohal look to weh pages and digitalized information? The present article is pointed to demonstrate that today, more than in any other age, acquires special importance the domination of lecture skill, hecause neither the internet with its millions of indiscirminate information nor the een more growing apparition of books i CD-ROM, can make possihle to set aside the act of reading. Therefore, those demand from the user more development on the acknowledgement process, whose chapters suppose the really comprehensive reading and the dominium of ahilities to reference, transfer and value, capacities without whom, getting close to new technologies hecomes an act of mechanical skill that, instead of meaning an advance in men's development can constitute in an evolutive hackward motion.
publishDate 2002
dc.date.created.none.fl_str_mv 2002
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2002
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2015-02-02T09:34:45Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2015-02-02T09:34:45Z
dc.type.es_CO.fl_str_mv article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.hasVersion.es_CO.fl_str_mv publishedVersion
dc.identifier.other.es_CO.fl_str_mv http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/395
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/395/534
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10818/14332
url http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/395
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/395/534
http://hdl.handle.net/10818/14332
dc.language.iso.es_CO.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Palabra Clave; Vol 6 (2002): Medios de comunicación y campañas políticas 2002-2006
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de la Sabana
publisher.none.fl_str_mv Universidad de la Sabana
dc.source.es_CO.fl_str_mv Universidad de La Sabana
Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana
institution Universidad de la Sabana
repository.name.fl_str_mv Intellectum Universidad de la Sabana
repository.mail.fl_str_mv contactointellectum@unisabana.edu.co
_version_ 1811952248771575808
spelling Barrera Avellaneda, Luz Carmen2015-02-02T09:34:45Z2015-02-02T09:34:45Z20022002http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/395http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/395/534http://hdl.handle.net/10818/14332In front of the apparent dominium of the audiovisual culture and the avalanche of technological advances that have meant a radica change in the history of knowledge, it has surged a great dehate: Can reeling he replaced by the glohal look to weh pages and digitalized information? The present article is pointed to demonstrate that today, more than in any other age, acquires special importance the domination of lecture skill, hecause neither the internet with its millions of indiscirminate information nor the een more growing apparition of books i CD-ROM, can make possihle to set aside the act of reading. Therefore, those demand from the user more development on the acknowledgement process, whose chapters suppose the really comprehensive reading and the dominium of ahilities to reference, transfer and value, capacities without whom, getting close to new technologies hecomes an act of mechanical skill that, instead of meaning an advance in men's development can constitute in an evolutive hackward motion.Frente al aparente dominio de la cultura audiovisual y la avalancha de avances tecnológicos que han significado un cambio radical en la historia del conocimiento, se ha suscitado un gran debate: ¿Puede la lectura, con todo lo que esta palabra significa, ser remplazada por la mirada global a las páginas electrónicas y la información digitalizada? El presente artículo está dirigido a demostrar que hoy, más que en cualquier otra época, adquiere especial importancia el dominio de la destreza lectora, pues ni la internet con sus millones de información indiscriminada ni la cada vez más creciente aparición de libros en CD Rom, tanto especializados como de carácter literario, posibilitan el prescindir del acto de leer. Por el contrario, exigen del usuario más desarrollo del proceso de conocimiento, cuyas etapas suponen la lectura verdaderamente comprensiva y el dominio de competencias para referenciar, contextualizar, analizar, sintetizar, relacionar, aplicar, transferir y valorar, capacidades sin las cuales el acercamiento a las nuevas tecnologías se convierte en un acto de destreza mecánica que en vez de significar un avance en el desarrollo del hombre puede constituirse en un retroceso evolutivo.spaUniversidad de la SabanaPalabra Clave; Vol 6 (2002): Medios de comunicación y campañas políticas 2002-2006This journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana. A presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Universidad de La SabanaRepositorio Institucional de la Universidad de La SabanaLecturaNuevas tecnologías de la información,InterneLectura y nuevas tecnologías: una relación constructiva y dinámicaarticlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110818/14332oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/143322017-11-29 14:36:45.137Intellectum Universidad de la Sabanacontactointellectum@unisabana.edu.co