Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima

Páginas 39-62.

Autores:
Tipo de recurso:
article
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/1764
Acceso en línea:
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/1764
Palabra clave:
Sociolingüística
Identidad social
Español - Pronombre
Sociolingüística - Investigaciones - Tolima (Colombia)
Rights
openAccess
License
Copyright (c) 2017 Cuadernos de Lingüística Hispánica
id REPOUPTC_2b9a56938f432a50a40f7edfa71ea66f
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/1764
network_acronym_str REPOUPTC
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima
title Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima
spellingShingle Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima
Zwisler, Joshua James
Sociolingüística
Identidad social
Español - Pronombre
Sociolingüística - Investigaciones - Tolima (Colombia)
title_short Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima
title_full Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima
title_fullStr Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima
title_full_unstemmed Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima
title_sort Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima
dc.creator.none.fl_str_mv Zwisler, Joshua James
author Zwisler, Joshua James
author_facet Zwisler, Joshua James
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Sociolingüística
Identidad social
Español - Pronombre
Sociolingüística - Investigaciones - Tolima (Colombia)
topic Sociolingüística
Identidad social
Español - Pronombre
Sociolingüística - Investigaciones - Tolima (Colombia)
description Páginas 39-62.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-18T21:49:50Z
2017-07-18T21:49:50Z
2017-02-16
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/draft
Text
https://purl.org/redcol/resource_type/ART
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce
format article
status_str draft
dc.identifier.none.fl_str_mv Zwisler, J.J. (2017). Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29), 39-62. DOI: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5846 . v
0121-053X
En Línea: 2346-1829
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/1764
10.19053/0121053X.n29.2017.5846
identifier_str_mv Zwisler, J.J. (2017). Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29), 39-62. DOI: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5846 . v
0121-053X
En Línea: 2346-1829
10.19053/0121053X.n29.2017.5846
url https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/1764
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Becker, H. (1996). The Epistemology of Qualitative Research. In Jessor et al. (eds.). Ethnography and Human Development: Context and Meaning in Social Inquiry (pp. 53-72). Chicago: Chicago University Press.
Brown, R., & Gilman, A. (1960). The pronouns of power and solidarity. In T. A. Sebeok (ed.). Style in Language (pp. 253-276). Cambridge: MIT press.
Camargo Pongutá, D. (2013). Gender Positioning in the Development of EFL activities. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (22), 147-166. Retrieved from http://revistas.uptc.edu.co/revistas/ index.php/linguistica_hispanica/article/view/2160/2124
Cameron, D. (1997) Performing gender identity: Young men’s talk and the construction of heterosexual masculinity. In S. Johnston & U. Meinhof (eds.). Language and Masculinity (pp. 47-64). Oxford: Blackwell.
Cameron, D., & Kulick, D. (2003). Language and Sexuality. NY: Cambridge University Press.
Castillo, J., & Marín, R. (2009). El tuteo como forma de tratamiento pronominal en la comunidad homosexual: un estudio sobre actitudes lingüísticas. In the memoir of Congreso Internacional de Lingüística Aplicada.
Cohen, G. (2000). Identity, Belief, and Bias. In J. Hanson (ed.). Ideology, Psychology, and Law (pp. 385-404). NY: Oxford University Press
Curiosity Media Inc. (2010). Span¡shd!ct. Retrieved from http://www.spanishdict.com/ answers/169511/to-t-or-not-to-t
Donaldson, M. (1993). What Is Hegemonic Masculinity? Theory and Society, 22(5), 643-657.
Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics. N.Y.: Oxford University Press.
Du Bois, J. (2006). Transcription Symbols by Delicacy: Levels 1-4. Retrieved from http://www. linguistics.ucsb.edu/projects/transcription/A02bsymbols.pdf.
Eckert, P. (1995). Constructing meaning, constructing selves: Snapshots of language, gender and class from Belten High. In K. Hall & M. Buchholtz (eds.). Gender articulated: Arrangements of language and the socially constructed self (pp. 469-507). London and New York: Routledge.
Editorial Larousse. (2006). Diccionario Americano de Dudas Lengua Española. Ciudad de México: Editorial Larousse.
Florez, L. et al. (1982). Atlas lingüístico-etnográfico de Colombia. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
Fontana, A., & Frey, J.H. (2005). The Interview: From neutral stance to political involvement. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (eds.). Handbook of Qualitative Research (3rd Ed.) (pp. 695-727). SAGE Publications: Thousand Oaks.
Gumperz, J. (1992). Rethinking Linguistic Relativity. Current Anthropology, 32(5), 613-623.
Hall, J. (2011). Teaching and Researching Language and Culture. N.Y.: Routledge.
Hughson, J. (2009). Diversity and changing values in address: Spanish address pronoun usage in an intercultural immigrant context. New York: Peter Lang.
Jaspal, R. (2009). Language and social identity: A psychosocial approach. Psych-Talk, 17-20.
Kiesling, S. (2007). Men, Masculinities and Language. Language and Linguistics Compass, 1(6), 653-673.
Kulick, D. (2000). Gay and Lesbian Language. Annual Review of Anthropology, 29, 243.
LaMarre, N. (2007). Compulsory Heterosexuality and the Gendering of Sexual Identity: A Contemporary Analysis. The New York Sociologist, 2, 16-26.
Marín Esquival, R. (2012). El pronombre tú en los grupos homosexual y heterosexual heredianos. Revista Comunicación, 21(2), 31-40.
Mestre de Caro, P. (2011). Alternancia de pronombres en el habla de Bogotá. Enunciación, 16(2)
Michnowicz, J., & Place, S. (2010). Perceptions of Second Person Singular Pronoun Use in San Salvador, El Salvador. Studies in Hispanic and Lusophone Linguistics, 3(2), 353-377.
Mostelier, C. (2007). En torno al tuteo en Costa Rica: acercamiento al fenómeno del tratamiento pronominal en la comunicación oral de los hablantes heredianos. (Tesis). Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica.
Navarro Gala, R. (2000). Una propuesta teórico-práctica para la enseñanza de formas de tratamiento de segunda persona en las clases de ELE. In Martin et al. (eds.). ¿Qué Español Enseñar? Norma y Variación Lingüísticas en la Enseñanza del Español a Extranjeros (pp. 551- 558). Zaragoza: C.C. Cervantes.
Ochs, E. (1996). Linguistic resources for socializing humanity. In J. Gumperz & S. Levinson Rethinking (eds.). Linguistic relativity (pp. 407-438). Cambridge University Press
Pavlenko, A., & Blackledge, A. (eds.) (2004). Negotiation of Identities in Multilingual Contexts. Clevedon, UK: Multilingual Matters.
Quintanilla Aguilar, J. (2009). Actitudes de los hablantes de San Salvador hacia el tuteo y el voseo. Hispania, 92, 361-373.
Rajogopalan, K. (2001). The Politics of Language and the Concept of Linguistic Identity. Cauce, 24, 17-28.
Schandillia, A. (2015). Tú o Vos? The Culture Dilemma? Retrieved from http://www.alwaysspanish. com/2013/02/tu-or-vos-culture-dilemma.html.
Schwartz, P. (2007). The Social Construction of Heterosexuality. In M. Kimmel (ed.). The Sexual Self: The Construction of Sexual Scripts (pp. 80-92). Nashville: Vanderbilt University Press.
Simon, B. (2004). Identity in modern society. A social psychological perspective. Oxford: Blackwell.
Solano, Y. (1985). Formas de tratamiento diádico en el ambiente escolar en San Ramón. (Tesis). Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica.
Soler-Espiauba, D. (1994). ¿Tú o usted? ¿Cuándo y por qué? Decodificación al uso del estudiante de español como lengua extranjera. ASELE, 5, 199-208.
Tajfel, H. (1978). Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. London, England: Academic Press.
Warren, J. (2006). Address Pronouns in French: Variation within and outside the workplace. Australian Review of Applied Linguistics, 29(2).
Revista Cuadernos de Lingüística Hispánica;Núm. 29 (enero- junio)2017
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Cuadernos de Lingüística Hispánica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Cuadernos de Lingüística Hispánica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
publisher.none.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.none.fl_str_mv http://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/5846
reponame:RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
instname:Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
instacron:Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
instname_str Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
instacron_str Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
reponame_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
collection RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
_version_ 1841545975478353920
spelling Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in TolimaZwisler, Joshua JamesSociolingüísticaIdentidad socialEspañol - PronombreSociolingüística - Investigaciones - Tolima (Colombia)Páginas 39-62.ABSTRACT: This article examines the relationship between the use of the pronoun tú among working-class men and the perceived homosexuality of its use. In Colombia, the use of tú and ustedamong men is often a carefully considered linguistic choice, one that is tied to sexual identity and gender. While statistical studies have been done looking at this trend, prior research had not examined the reasoning behind this choice. In modern sociolinguistics and sociology, heterosexuality is not seen as a fixed aspect of a person’s being, but as a social identity that is managed through discourse. Embarking from Social Identity Theory, this research used a series of 20 extensive ethnographic interviews in Tolima, Colombia to explore the connection between heterosexuality and pronoun selection. After analysis using grounded theory, the article examines the idea that it is not homosexuality but heterosexuality that is constructed through careful pronoun use and that heterosexuality is actually a delicate construction. In this context, the article concludes that the sociolinguistic function of tú and usted is to serve as contextualization cues for the social distance required for men’s heterosexual social identity.Este artículo examina la relación entre el uso del pronombre tú entre hombres de la clase trabajadora y la homosexualidad percibida de su uso. En Colombia, el uso de tú y usted entre hombres es una elección lingüística cuidadosamente considerada –es una elección que viene vinculada con la identidad sexual y género–. Mientras sí hay estudios estadísticos acerca de este fenómeno, la investigación anterior no ha examinado el razonamiento que existe tras esta elección de pronombres. En la sociolingüística y sociología moderna, la heterosexualidad no es vista como un aspecto fijo del ser de la persona como una identidad social que se maneja a través del discurso. Embarcando desde la Teoría de Identidad Social, esta investigación usó una serie de 20 extensas encuestas etnográficas en el Tolima, Colombia, para explorar la conexión que hay entre la heterosexualidad y la elección del pronombre. Después de analizar los datos usando el muestreo teórico, este trabajo expone la idea de que no es la homosexualidad sino la heterosexualidad la que es construida por el uso cuidadoso de pronombres y que esta última es una construcción delicada. En este contexto, el artículo concluye que la función sociolingüística de tú y usted constituye señales de contextualización para la distancia social requerida de la identidad heterosexual social de los hombres.Bibliografía y webgrafía: páginas 58-61.Artículo revisado por pares.Artículo de investigación.Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia2017-07-18T21:49:50Z2017-07-18T21:49:50Z2017-02-16Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/draftTexthttps://purl.org/redcol/resource_type/ARThttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcceapplication/pdfapplication/pdfZwisler, J.J. (2017). Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29), 39-62. DOI: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5846 . v0121-053XEn Línea: 2346-1829https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/176410.19053/0121053X.n29.2017.5846http://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/5846reponame:RiUPTC: Repositorio Institucional UPTCinstname:Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiainstacron:Universidad Pedagógica y Tecnológica de ColombiaengBecker, H. (1996). The Epistemology of Qualitative Research. In Jessor et al. (eds.). Ethnography and Human Development: Context and Meaning in Social Inquiry (pp. 53-72). Chicago: Chicago University Press.Brown, R., & Gilman, A. (1960). The pronouns of power and solidarity. In T. A. Sebeok (ed.). Style in Language (pp. 253-276). Cambridge: MIT press.Camargo Pongutá, D. (2013). Gender Positioning in the Development of EFL activities. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (22), 147-166. Retrieved from http://revistas.uptc.edu.co/revistas/ index.php/linguistica_hispanica/article/view/2160/2124Cameron, D. (1997) Performing gender identity: Young men’s talk and the construction of heterosexual masculinity. In S. Johnston & U. Meinhof (eds.). Language and Masculinity (pp. 47-64). Oxford: Blackwell.Cameron, D., & Kulick, D. (2003). Language and Sexuality. NY: Cambridge University Press.Castillo, J., & Marín, R. (2009). El tuteo como forma de tratamiento pronominal en la comunidad homosexual: un estudio sobre actitudes lingüísticas. In the memoir of Congreso Internacional de Lingüística Aplicada.Cohen, G. (2000). Identity, Belief, and Bias. In J. Hanson (ed.). Ideology, Psychology, and Law (pp. 385-404). NY: Oxford University PressCuriosity Media Inc. (2010). Span¡shd!ct. Retrieved from http://www.spanishdict.com/ answers/169511/to-t-or-not-to-tDonaldson, M. (1993). What Is Hegemonic Masculinity? Theory and Society, 22(5), 643-657.Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics. N.Y.: Oxford University Press.Du Bois, J. (2006). Transcription Symbols by Delicacy: Levels 1-4. Retrieved from http://www. linguistics.ucsb.edu/projects/transcription/A02bsymbols.pdf.Eckert, P. (1995). Constructing meaning, constructing selves: Snapshots of language, gender and class from Belten High. In K. Hall & M. Buchholtz (eds.). Gender articulated: Arrangements of language and the socially constructed self (pp. 469-507). London and New York: Routledge.Editorial Larousse. (2006). Diccionario Americano de Dudas Lengua Española. Ciudad de México: Editorial Larousse.Florez, L. et al. (1982). Atlas lingüístico-etnográfico de Colombia. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.Fontana, A., & Frey, J.H. (2005). The Interview: From neutral stance to political involvement. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (eds.). Handbook of Qualitative Research (3rd Ed.) (pp. 695-727). SAGE Publications: Thousand Oaks.Gumperz, J. (1992). Rethinking Linguistic Relativity. Current Anthropology, 32(5), 613-623.Hall, J. (2011). Teaching and Researching Language and Culture. N.Y.: Routledge.Hughson, J. (2009). Diversity and changing values in address: Spanish address pronoun usage in an intercultural immigrant context. New York: Peter Lang.Jaspal, R. (2009). Language and social identity: A psychosocial approach. Psych-Talk, 17-20.Kiesling, S. (2007). Men, Masculinities and Language. Language and Linguistics Compass, 1(6), 653-673.Kulick, D. (2000). Gay and Lesbian Language. Annual Review of Anthropology, 29, 243.LaMarre, N. (2007). Compulsory Heterosexuality and the Gendering of Sexual Identity: A Contemporary Analysis. The New York Sociologist, 2, 16-26.Marín Esquival, R. (2012). El pronombre tú en los grupos homosexual y heterosexual heredianos. Revista Comunicación, 21(2), 31-40.Mestre de Caro, P. (2011). Alternancia de pronombres en el habla de Bogotá. Enunciación, 16(2)Michnowicz, J., & Place, S. (2010). Perceptions of Second Person Singular Pronoun Use in San Salvador, El Salvador. Studies in Hispanic and Lusophone Linguistics, 3(2), 353-377.Mostelier, C. (2007). En torno al tuteo en Costa Rica: acercamiento al fenómeno del tratamiento pronominal en la comunicación oral de los hablantes heredianos. (Tesis). Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica.Navarro Gala, R. (2000). Una propuesta teórico-práctica para la enseñanza de formas de tratamiento de segunda persona en las clases de ELE. In Martin et al. (eds.). ¿Qué Español Enseñar? Norma y Variación Lingüísticas en la Enseñanza del Español a Extranjeros (pp. 551- 558). Zaragoza: C.C. Cervantes.Ochs, E. (1996). Linguistic resources for socializing humanity. In J. Gumperz & S. Levinson Rethinking (eds.). Linguistic relativity (pp. 407-438). Cambridge University PressPavlenko, A., & Blackledge, A. (eds.) (2004). Negotiation of Identities in Multilingual Contexts. Clevedon, UK: Multilingual Matters.Quintanilla Aguilar, J. (2009). Actitudes de los hablantes de San Salvador hacia el tuteo y el voseo. Hispania, 92, 361-373.Rajogopalan, K. (2001). The Politics of Language and the Concept of Linguistic Identity. Cauce, 24, 17-28.Schandillia, A. (2015). Tú o Vos? The Culture Dilemma? Retrieved from http://www.alwaysspanish. com/2013/02/tu-or-vos-culture-dilemma.html.Schwartz, P. (2007). The Social Construction of Heterosexuality. In M. Kimmel (ed.). The Sexual Self: The Construction of Sexual Scripts (pp. 80-92). Nashville: Vanderbilt University Press.Simon, B. (2004). Identity in modern society. A social psychological perspective. Oxford: Blackwell.Solano, Y. (1985). Formas de tratamiento diádico en el ambiente escolar en San Ramón. (Tesis). Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica.Soler-Espiauba, D. (1994). ¿Tú o usted? ¿Cuándo y por qué? Decodificación al uso del estudiante de español como lengua extranjera. ASELE, 5, 199-208.Tajfel, H. (1978). Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. London, England: Academic Press.Warren, J. (2006). Address Pronouns in French: Variation within and outside the workplace. Australian Review of Applied Linguistics, 29(2).Revista Cuadernos de Lingüística Hispánica;Núm. 29 (enero- junio)2017Copyright (c) 2017 Cuadernos de Lingüística Hispánicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf22021-02-10T11:31:46Z