Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills

AbstractThinking is a human process which sometimes is unclear, superficial andillogical. Critical thinking plays an important role in creating social changes as it enables people to distinguish a fact from an opinionand interpret situations or texts taking into account: concepts, values, inferences...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/15982
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15982
Palabra clave:
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id REPOUPTC2_cb88ec488aa9030e7d7cdd9833d7714e
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/15982
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2014-06-132024-07-08T14:32:22Z2024-07-08T14:32:22Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/257310.19053/2011835X.2573https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15982AbstractThinking is a human process which sometimes is unclear, superficial andillogical. Critical thinking plays an important role in creating social changes as it enables people to distinguish a fact from an opinionand interpret situations or texts taking into account: concepts, values, inferences, and previous knowledge, among other aspects.This article presents the results of a qualitative research project which was focused on critical thinking skills development and English language level improvement through the implementation of a didactic unit. It was conducted at an NGO with displaced children of elementary English language level. Constructs related to Critical Thinking and a synthetized data analysis will be presented. Key words: Critical thinking, inference, analysis, interpretation, skill, didactic unit. ResumenPensar es un proceso humano que, en ocasiones, no es claro, es superficial e ilógico. El pensamiento crítico desempeñaun papel importante en la generación de cambios social, ya que éste permite a las personas distinguir entre un hecho y una opinión, e interpretar situaciones o textos teniendo en cuenta conceptos, valores,inferencias y conocimientos previos, entre otros aspectos. Este artículo presenta los resultados de una investigación cualitativa que se centró en el desarrollo de habilidades del pensamiento crítico y el mejoramientodel nivel del idioma inglés a través de la implementación de una unidad didáctica. Este estudio se desarrolló en una ONG con niños desplazados quienes manejaban un nivel básico del idioma inglés. Algunos  tructos teóricos relacionados con pensamiento crítico y una breve síntesis del análisis de datos serán presentados. Palabras claves: pensamiento crítico,inferencia, análisis, interpretación, habilidad, unidad didáctica.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573/2397Enletawa Journal; No. 5 (2012)Enletawa Journal; Núm. 5 (2012)2463-19652011-835XDidactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skillsinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Medina, Nancy Emilce CarvajalPoveda, Fabian MauricioSandoval, Angie Carolina Rojas001/15982oai:repositorio.uptc.edu.co:001/159822025-07-18 11:15:16.861metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills
title Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills
spellingShingle Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills
title_short Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills
title_full Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills
title_fullStr Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills
title_full_unstemmed Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills
title_sort Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills
description AbstractThinking is a human process which sometimes is unclear, superficial andillogical. Critical thinking plays an important role in creating social changes as it enables people to distinguish a fact from an opinionand interpret situations or texts taking into account: concepts, values, inferences, and previous knowledge, among other aspects.This article presents the results of a qualitative research project which was focused on critical thinking skills development and English language level improvement through the implementation of a didactic unit. It was conducted at an NGO with displaced children of elementary English language level. Constructs related to Critical Thinking and a synthetized data analysis will be presented. Key words: Critical thinking, inference, analysis, interpretation, skill, didactic unit. ResumenPensar es un proceso humano que, en ocasiones, no es claro, es superficial e ilógico. El pensamiento crítico desempeñaun papel importante en la generación de cambios social, ya que éste permite a las personas distinguir entre un hecho y una opinión, e interpretar situaciones o textos teniendo en cuenta conceptos, valores,inferencias y conocimientos previos, entre otros aspectos. Este artículo presenta los resultados de una investigación cualitativa que se centró en el desarrollo de habilidades del pensamiento crítico y el mejoramientodel nivel del idioma inglés a través de la implementación de una unidad didáctica. Este estudio se desarrolló en una ONG con niños desplazados quienes manejaban un nivel básico del idioma inglés. Algunos  tructos teóricos relacionados con pensamiento crítico y una breve síntesis del análisis de datos serán presentados. Palabras claves: pensamiento crítico,inferencia, análisis, interpretación, habilidad, unidad didáctica.
publishDate 2014
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:32:22Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:32:22Z
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573
10.19053/2011835X.2573
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15982
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15982
identifier_str_mv 10.19053/2011835X.2573
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573/2397
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Enletawa Journal; No. 5 (2012)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Enletawa Journal; Núm. 5 (2012)
dc.source.none.fl_str_mv 2463-1965
2011-835X
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633781841985536