Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills
AbstractThinking is a human process which sometimes is unclear, superficial andillogical. Critical thinking plays an important role in creating social changes as it enables people to distinguish a fact from an opinionand interpret situations or texts taking into account: concepts, values, inferences...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/15982
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15982
- Palabra clave:
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
REPOUPTC2_cb88ec488aa9030e7d7cdd9833d7714e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/15982 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2014-06-132024-07-08T14:32:22Z2024-07-08T14:32:22Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/257310.19053/2011835X.2573https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15982AbstractThinking is a human process which sometimes is unclear, superficial andillogical. Critical thinking plays an important role in creating social changes as it enables people to distinguish a fact from an opinionand interpret situations or texts taking into account: concepts, values, inferences, and previous knowledge, among other aspects.This article presents the results of a qualitative research project which was focused on critical thinking skills development and English language level improvement through the implementation of a didactic unit. It was conducted at an NGO with displaced children of elementary English language level. Constructs related to Critical Thinking and a synthetized data analysis will be presented. Key words: Critical thinking, inference, analysis, interpretation, skill, didactic unit. ResumenPensar es un proceso humano que, en ocasiones, no es claro, es superficial e ilógico. El pensamiento crítico desempeñaun papel importante en la generación de cambios social, ya que éste permite a las personas distinguir entre un hecho y una opinión, e interpretar situaciones o textos teniendo en cuenta conceptos, valores,inferencias y conocimientos previos, entre otros aspectos. Este artículo presenta los resultados de una investigación cualitativa que se centró en el desarrollo de habilidades del pensamiento crítico y el mejoramientodel nivel del idioma inglés a través de la implementación de una unidad didáctica. Este estudio se desarrolló en una ONG con niños desplazados quienes manejaban un nivel básico del idioma inglés. Algunos tructos teóricos relacionados con pensamiento crítico y una breve síntesis del análisis de datos serán presentados. Palabras claves: pensamiento crítico,inferencia, análisis, interpretación, habilidad, unidad didáctica.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573/2397Enletawa Journal; No. 5 (2012)Enletawa Journal; Núm. 5 (2012)2463-19652011-835XDidactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skillsinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Medina, Nancy Emilce CarvajalPoveda, Fabian MauricioSandoval, Angie Carolina Rojas001/15982oai:repositorio.uptc.edu.co:001/159822025-07-18 11:15:16.861metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
title |
Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
spellingShingle |
Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
title_short |
Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
title_full |
Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
title_fullStr |
Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
title_full_unstemmed |
Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
title_sort |
Didactic Unit Designed Using Critical Thinking: A Way To Improve Your Skills |
description |
AbstractThinking is a human process which sometimes is unclear, superficial andillogical. Critical thinking plays an important role in creating social changes as it enables people to distinguish a fact from an opinionand interpret situations or texts taking into account: concepts, values, inferences, and previous knowledge, among other aspects.This article presents the results of a qualitative research project which was focused on critical thinking skills development and English language level improvement through the implementation of a didactic unit. It was conducted at an NGO with displaced children of elementary English language level. Constructs related to Critical Thinking and a synthetized data analysis will be presented. Key words: Critical thinking, inference, analysis, interpretation, skill, didactic unit. ResumenPensar es un proceso humano que, en ocasiones, no es claro, es superficial e ilógico. El pensamiento crítico desempeñaun papel importante en la generación de cambios social, ya que éste permite a las personas distinguir entre un hecho y una opinión, e interpretar situaciones o textos teniendo en cuenta conceptos, valores,inferencias y conocimientos previos, entre otros aspectos. Este artículo presenta los resultados de una investigación cualitativa que se centró en el desarrollo de habilidades del pensamiento crítico y el mejoramientodel nivel del idioma inglés a través de la implementación de una unidad didáctica. Este estudio se desarrolló en una ONG con niños desplazados quienes manejaban un nivel básico del idioma inglés. Algunos tructos teóricos relacionados con pensamiento crítico y una breve síntesis del análisis de datos serán presentados. Palabras claves: pensamiento crítico,inferencia, análisis, interpretación, habilidad, unidad didáctica. |
publishDate |
2014 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:32:22Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:32:22Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573 10.19053/2011835X.2573 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15982 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15982 |
identifier_str_mv |
10.19053/2011835X.2573 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/2573/2397 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.en-US.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Enletawa Journal; No. 5 (2012) |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Enletawa Journal; Núm. 5 (2012) |
dc.source.none.fl_str_mv |
2463-1965 2011-835X |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633781841985536 |