The human computer interaction in the curricula of Colombian higher educative institutions

The article addresses the current state of the inclusion of subjects related to the Human Computer Interaction, HCI, in the curricula of Higher Education Institutions, HEI, of Colombia. The research methodology had an exploratory and descriptive scope, besides having a quantitative cut. The research...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6792
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10265
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/7722
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10265
Palabra clave:
human computer interaction; HCI; higher education institutions; computers engineering; software engineering.
interacción humano computador; IHC; instituciones de educación superior; ingeniería de sistemas; ingeniería de software.
Rights
License
Derechos de autor 2018 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
id REPOUPTC2_9c9c2640332bde1fd377f419fc3c57c1
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10265
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2018-08-152024-07-05T18:03:58Z2024-07-05T18:03:58Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/772210.19053/20278306.v9.n1.2018.7722https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10265The article addresses the current state of the inclusion of subjects related to the Human Computer Interaction, HCI, in the curricula of Higher Education Institutions, HEI, of Colombia. The research methodology had an exploratory and descriptive scope, besides having a quantitative cut. The research contemplated the 497 active HEI as a target population to April 2017. The results highlight that at least 137 HEI offer core programs of Computers Engineering, Telematics and related topics, which according to the National Information System of Superior Education, SNIES, group the institutions that offer training programs in the computing field. The latter ones, only 28.47% offer 42 subjects related to the HCI. In addition, of all the graduates in 2015 from careers of this group, at least 4.36% of them could have knowledge of the discipline. This allows us to conclude that the skills or competences in the field of the HCI, in the professional profiles of Colombian graduates, are minimal in terms of this topic.El artículo aborda el estado actual de la inclusión de asignaturas referentes a la Interacción Humano Computador, IHC, en los currículos de las Instituciones de Educación superior, IES, de Colombia. La metodología de investigación tuvo un alcance exploratorio y descriptivo, además de tener un corte cuantitativo. La investigación contempló como población objeto de estudio a las 497 IES activas a abril de 2017. Los resultados destacan que al menos 137 IES ofrecen programas del núcleo básico de Ingeniería de Sistemas, Telemáticas y afines, que según el Sistema Nacional de Información de la Educación Superior, SNIES, agrupa a las instituciones que ofrecen programas de formación en el ámbito de la computación. De estas últimas, solo el 28.47% ofrecen 42 asignaturas relacionadas con la IHC. Además, de la totalidad de egresados en el año 2015 en carreras de dicho grupo, por lo menos el 4.36% de ellos podrían tener conocimiento de la disciplina. Lo anterior permite concluir que las habilidades o las competencias en el ámbito de la IHC, en los perfiles profesionales de los egresados colombianos, son mínimas en lo que a esta temática se refiere.application/pdfapplication/xmlspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/7722/7233https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/7722/9664Derechos de autor 2018 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓNhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf293http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 9 No. 1 (2018): Julio-Diciembre; 147-162Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 9 Núm. 1 (2018): Julio-Diciembre; 147-1622389-94172027-8306human computer interaction; HCI; higher education institutions; computers engineering; software engineering.interacción humano computador; IHC; instituciones de educación superior; ingeniería de sistemas; ingeniería de software.The human computer interaction in the curricula of Colombian higher educative institutionsLa interacción humano computador en el currículo de las instituciones de educación superior de Colombiainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6792http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a376http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Riascos-Pareja, Carlos AndrésLoaiza-Duque, Álvaro AndrésEstrada-Esponda, Royer David001/10265oai:repositorio.uptc.edu.co:001/102652025-07-18 11:51:36.784metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv The human computer interaction in the curricula of Colombian higher educative institutions
dc.title.es-ES.fl_str_mv La interacción humano computador en el currículo de las instituciones de educación superior de Colombia
title The human computer interaction in the curricula of Colombian higher educative institutions
spellingShingle The human computer interaction in the curricula of Colombian higher educative institutions
human computer interaction; HCI; higher education institutions; computers engineering; software engineering.
interacción humano computador; IHC; instituciones de educación superior; ingeniería de sistemas; ingeniería de software.
title_short The human computer interaction in the curricula of Colombian higher educative institutions
title_full The human computer interaction in the curricula of Colombian higher educative institutions
title_fullStr The human computer interaction in the curricula of Colombian higher educative institutions
title_full_unstemmed The human computer interaction in the curricula of Colombian higher educative institutions
title_sort The human computer interaction in the curricula of Colombian higher educative institutions
dc.subject.en-US.fl_str_mv human computer interaction; HCI; higher education institutions; computers engineering; software engineering.
topic human computer interaction; HCI; higher education institutions; computers engineering; software engineering.
interacción humano computador; IHC; instituciones de educación superior; ingeniería de sistemas; ingeniería de software.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv interacción humano computador; IHC; instituciones de educación superior; ingeniería de sistemas; ingeniería de software.
description The article addresses the current state of the inclusion of subjects related to the Human Computer Interaction, HCI, in the curricula of Higher Education Institutions, HEI, of Colombia. The research methodology had an exploratory and descriptive scope, besides having a quantitative cut. The research contemplated the 497 active HEI as a target population to April 2017. The results highlight that at least 137 HEI offer core programs of Computers Engineering, Telematics and related topics, which according to the National Information System of Superior Education, SNIES, group the institutions that offer training programs in the computing field. The latter ones, only 28.47% offer 42 subjects related to the HCI. In addition, of all the graduates in 2015 from careers of this group, at least 4.36% of them could have knowledge of the discipline. This allows us to conclude that the skills or competences in the field of the HCI, in the professional profiles of Colombian graduates, are minimal in terms of this topic.
publishDate 2018
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:03:58Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:03:58Z
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6792
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a376
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6792
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/7722
10.19053/20278306.v9.n1.2018.7722
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10265
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/7722
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10265
identifier_str_mv 10.19053/20278306.v9.n1.2018.7722
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/7722/7233
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/7722/9664
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2018 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf293
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
http://purl.org/coar/access_right/c_abf293
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 9 No. 1 (2018): Julio-Diciembre; 147-162
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 9 Núm. 1 (2018): Julio-Diciembre; 147-162
dc.source.none.fl_str_mv 2389-9417
2027-8306
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633891517792256