USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION

This paper aims an approximation towards history of new Technologies of Information and Communication (NICT) inclusion into Colombia’s Goverment speech since the beginning of 80’s. Their objective was to determinate a way to implement information technology in the official channels for both archives...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_7149
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/14583
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14583
Palabra clave:
History of Latin American Education Journal
NICT
new information technologies and communication
government policies
education
modernization
globalization.
Social Sciences
Revista Historia de la Educación Latinoamericana
NTIC
nuevas tecnologías de la información y la comunicación
políticas oficiales
educación
modernización
globalización.
Ciencias sociales
Rights
License
Copyright (c) 2012 Journal History of Latin American Education
id REPOUPTC2_7dfd845a5f5e457856ba8b1eee97a309
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/14583
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
dc.title.es-ES.fl_str_mv Use of information and communication technollogies and its oficial begining in colombian education
title USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
spellingShingle USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
History of Latin American Education Journal
NICT
new information technologies and communication
government policies
education
modernization
globalization.
Social Sciences
Revista Historia de la Educación Latinoamericana
NTIC
nuevas tecnologías de la información y la comunicación
políticas oficiales
educación
modernización
globalización.
Ciencias sociales
title_short USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
title_full USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
title_fullStr USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
title_full_unstemmed USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
title_sort USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATION
dc.subject.en-US.fl_str_mv History of Latin American Education Journal
NICT
new information technologies and communication
government policies
education
modernization
globalization.
Social Sciences
topic History of Latin American Education Journal
NICT
new information technologies and communication
government policies
education
modernization
globalization.
Social Sciences
Revista Historia de la Educación Latinoamericana
NTIC
nuevas tecnologías de la información y la comunicación
políticas oficiales
educación
modernización
globalización.
Ciencias sociales
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Revista Historia de la Educación Latinoamericana
NTIC
nuevas tecnologías de la información y la comunicación
políticas oficiales
educación
modernización
globalización.
Ciencias sociales
description This paper aims an approximation towards history of new Technologies of Information and Communication (NICT) inclusion into Colombia’s Goverment speech since the beginning of 80’s. Their objective was to determinate a way to implement information technology in the official channels for both archives and speech for state’s modernization policy this was concerning to social, economic and academical development during a neo liberal context that tended towards globalization. Research was based on main document sources that expressed motives and interests that originated a mainly theorical and speech introduction of technological development following a neo liberal state that was heading towards globalization. There was a remarkable result on this decade’s official policy that was determinated by a special presure for modernising Se encontró que la política oficial de estos comienzos estuvo determinada por la presión para la modernización del aparato estatal y la urgencia por la integración al mundo interconectado de inicios globalizantes, a través de la creación de diferentes entidades e instituciones administrativas oficiales encargadas de la introducción de las nuevas tecnologías de la información para la capacitación del recurso humano, especialmente en educación.
publishDate 2013
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:14:13Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:14:13Z
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-09
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7149
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a733
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7149
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984
10.19053/01227238.1984
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14583
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14583
identifier_str_mv 10.19053/01227238.1984
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984/1979
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984/2127
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Journal History of Latin American Education
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf650
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Journal History of Latin American Education
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf650
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 14 No. 19 (2012): Jose Silvio Pomenta
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 14 Núm. 19 (2012): Jose Silvio Pomenta
dc.source.none.fl_str_mv 2256-5248
0122-7238
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633902794178560
spelling 2013-07-092024-07-05T19:14:13Z2024-07-05T19:14:13Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/198410.19053/01227238.1984https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14583This paper aims an approximation towards history of new Technologies of Information and Communication (NICT) inclusion into Colombia’s Goverment speech since the beginning of 80’s. Their objective was to determinate a way to implement information technology in the official channels for both archives and speech for state’s modernization policy this was concerning to social, economic and academical development during a neo liberal context that tended towards globalization. Research was based on main document sources that expressed motives and interests that originated a mainly theorical and speech introduction of technological development following a neo liberal state that was heading towards globalization. There was a remarkable result on this decade’s official policy that was determinated by a special presure for modernising Se encontró que la política oficial de estos comienzos estuvo determinada por la presión para la modernización del aparato estatal y la urgencia por la integración al mundo interconectado de inicios globalizantes, a través de la creación de diferentes entidades e instituciones administrativas oficiales encargadas de la introducción de las nuevas tecnologías de la información para la capacitación del recurso humano, especialmente en educación.Este estudio intenta una aproximación a la historia reciente de la introducción discursiva de las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación (NTIC) por parte del gobierno colombiano de inicio de los años ochenta. Su objetivo fue determinar dentro de los mecanismos oficiales de implementación de la tecnología informática los recursos documentales y discursivos para la política de modernización del estado como parte de la preocupación por el desarrollo social, económico y educativo en el contexto de un mundo de tendencia neoliberal globalizante. Se investigaron las principales instancias documentales que expresaban las motivaciones e intereses que dieron origen formal a la introducción principalmente teórica y discursiva de los desarrollos tecnológicos del mundo en proceso de globalización neoliberal en el sistema estatal colombiano. Se encontró que la política oficial de estos comienzos estuvo determinada por la presión para la modernización del aparato estatal y la urgencia por la integración al mundo interconectado de inicios globalizantes, a través de la creación de diferentes entidades e instituciones administrativas oficiales encargadas de la introducción de las nuevas tecnologías de la información para la capacitación del recurso humano, especialmente en educación. application/pdfapplication/pdfspaspaSociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984/1979https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1984/2127Copyright (c) 2012 Journal History of Latin American Educationhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf650http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 14 No. 19 (2012): Jose Silvio PomentaRevista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 14 Núm. 19 (2012): Jose Silvio Pomenta2256-52480122-7238History of Latin American Education JournalNICTnew information technologies and communicationgovernment policieseducationmodernizationglobalization.Social SciencesRevista Historia de la Educación LatinoamericanaNTICnuevas tecnologías de la información y la comunicaciónpolíticas oficialeseducaciónmodernizaciónglobalización.Ciencias socialesUSE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLLOGIES AND ITS OFICIAL BEGINING IN COLOMBIAN EDUCATIONUse of information and communication technollogies and its oficial begining in colombian educationinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_7149http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a733http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Benavides B., Jorge E.001/14583oai:repositorio.uptc.edu.co:001/145832025-07-18 12:01:08.241https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co