The san peregrino landslide, in the autopista del cafe

The “Autopista del Café” in the stretch comprehended between the cities of Manizales and Pereira showssome unstable geological sites who has demanded great money expenses for stabilization. One of them iscalled “San Peregrino”, located at abscissa K7+630 of the roadway Manizales-Pereira. The road in...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6594
Fecha de publicación:
2010
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/12203
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/3401
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/12203
Palabra clave:
water divide
instability
fold
caissons
divisoria de aguas
inestabilidad
pliegue
caissons
Rights
License
Derechos de autor 2010 Ingeniería Investigación y Desarrollo
id REPOUPTC2_750e9c458796635ae5217750354ede6c
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/12203
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2010-12-022024-07-05T18:47:46Z2024-07-05T18:47:46Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/3401https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/12203The “Autopista del Café” in the stretch comprehended between the cities of Manizales and Pereira showssome unstable geological sites who has demanded great money expenses for stabilization. One of them iscalled “San Peregrino”, located at abscissa K7+630 of the roadway Manizales-Pereira. The road in this sector pass along a ridge water divide about 20 meters wide on top, an manifests severe geological stability problems toward both sides of ridge.. The water divide is constituted by thick beds of black shales which are interstratified with thin beds of chert of centimetric dimensions, disposed in the form of a fold with its axis oriented along the water divide. The zone is affected by the Fundamental Romeral Fault causing high fracturation grade in cherts beds, gravity folds in the shales and complex superimposed folds in all the sequence, characteristhics that together with high flow of underground water, have caused stability problems in the area with the consequent demand of a high inversion in stabilization works. The implemented stabilization works until now, are superficial and subterranean drainage, and several aligned caissons to protect the highway floor.La “Autopista del Café” en el tramo comprendido entre las ciudades de Manizales y Pereira presenta varios sitios de inestabilidad geológica que han demandado grandes cantidades de dinero para lograr su estabilización. Uno de estos sitios se denomina San Peregrino, y se localiza en el km 7+630 de la vía Manizales – Pereira. En este sitio la autopista está a lo largo de una divisoria de aguas de 20 m de ancho, donde se presentan problemas de inestabilidad geológica severos en ambos lados de la divisoria. La divisoria está constituida por gruesos paquetes de shales carbonosos interestratificados con delgadas capas de chert de dimensiones centimétricas, dispuestas formando un pliegue con eje a lo largo de la divisoria. La zona está afectada por el trazo dela Falla Fundamentalde Romeral, lo que ha producido alto grado de fracturación en los cherts,  plegamientos de gravedad en los shales y pliegues complejos superpuestos en toda la secuencia, características que junto con el alto flujo de agua subterránea, han desestabilizado el sitio hasta el punto de requerir una gran inversión en obras de estabilización. Las obras de estabilización implementadas hasta ahora, son drenaje superficial y subterráneo, y una batería de caissons para proteger la banca de la vía.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTChttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/3401/3043Derechos de autor 2010 Ingeniería Investigación y Desarrollohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf95http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Ingeniería Investigación y Desarrollo; Vol. 10 No. 2: julio-diciembre de 2010; 66-84Ingeniería Investigación y Desarrollo; Vol. 10 Núm. 2: julio-diciembre de 2010; 66-842422-43241900-771Xwater divideinstabilityfoldcaissonsdivisoria de aguasinestabilidadplieguecaissonsThe san peregrino landslide, in the autopista del cafeEl deslizamiento de San Peregrino, en la autopista del caféinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6594http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a178http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Estrada-Trujillo, Walter LeoninJaramillo-Correa, FabioNaranjo-Henao, José Luis001/12203oai:repositorio.uptc.edu.co:001/122032025-07-18 11:25:29.533metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv The san peregrino landslide, in the autopista del cafe
dc.title.es-ES.fl_str_mv El deslizamiento de San Peregrino, en la autopista del café
title The san peregrino landslide, in the autopista del cafe
spellingShingle The san peregrino landslide, in the autopista del cafe
water divide
instability
fold
caissons
divisoria de aguas
inestabilidad
pliegue
caissons
title_short The san peregrino landslide, in the autopista del cafe
title_full The san peregrino landslide, in the autopista del cafe
title_fullStr The san peregrino landslide, in the autopista del cafe
title_full_unstemmed The san peregrino landslide, in the autopista del cafe
title_sort The san peregrino landslide, in the autopista del cafe
dc.subject.en-US.fl_str_mv water divide
instability
fold
caissons
topic water divide
instability
fold
caissons
divisoria de aguas
inestabilidad
pliegue
caissons
dc.subject.es-ES.fl_str_mv divisoria de aguas
inestabilidad
pliegue
caissons
description The “Autopista del Café” in the stretch comprehended between the cities of Manizales and Pereira showssome unstable geological sites who has demanded great money expenses for stabilization. One of them iscalled “San Peregrino”, located at abscissa K7+630 of the roadway Manizales-Pereira. The road in this sector pass along a ridge water divide about 20 meters wide on top, an manifests severe geological stability problems toward both sides of ridge.. The water divide is constituted by thick beds of black shales which are interstratified with thin beds of chert of centimetric dimensions, disposed in the form of a fold with its axis oriented along the water divide. The zone is affected by the Fundamental Romeral Fault causing high fracturation grade in cherts beds, gravity folds in the shales and complex superimposed folds in all the sequence, characteristhics that together with high flow of underground water, have caused stability problems in the area with the consequent demand of a high inversion in stabilization works. The implemented stabilization works until now, are superficial and subterranean drainage, and several aligned caissons to protect the highway floor.
publishDate 2010
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:47:46Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:47:46Z
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6594
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a178
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6594
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/3401
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/12203
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/3401
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/12203
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/3401/3043
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2010 Ingeniería Investigación y Desarrollo
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf95
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2010 Ingeniería Investigación y Desarrollo
http://purl.org/coar/access_right/c_abf95
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC
dc.source.en-US.fl_str_mv Ingeniería Investigación y Desarrollo; Vol. 10 No. 2: julio-diciembre de 2010; 66-84
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ingeniería Investigación y Desarrollo; Vol. 10 Núm. 2: julio-diciembre de 2010; 66-84
dc.source.none.fl_str_mv 2422-4324
1900-771X
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633819426095104