Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch

The research wonders from the critical theory of the human rights about the attributed meaning to the human dignity based on university students. The qualitative phase sought to understand the meanings attributed to dignity by University students from the UPTC in Duitama, through the development of...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6618
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10191
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2962
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10191
Palabra clave:
human dignity
university
human rights
respect.
dignidad humana
universidad
derechos humanos
respeto
Rights
License
Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
id REPOUPTC2_749f88b3f542056e5ddd51d1b68f4b81
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10191
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2014-02-152024-07-05T18:03:48Z2024-07-05T18:03:48Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/296210.19053/20278306.2962https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10191The research wonders from the critical theory of the human rights about the attributed meaning to the human dignity based on university students. The qualitative phase sought to understand the meanings attributed to dignity by University students from the UPTC in Duitama, through the development of 7 focus groups, involving 56 students analyzed for meaning units: dignity, university living as you like, living well, living without humiliation. For participants, human dignity means to know, to exercise human right, to enjoy human right, increase their value as human beings, while enjoying guarantees for the exercise of their human rights, meanwhile, the University as an institution means a setting that fosters human dignity, whenever human beings are the center of their function. The development of this research contributes to the overall education of the participants, when listen, socialize and discuss the different meanings attributed to human dignity in relation to the University.La investigación se pregunta desde la teoría crítica de los derechos humanos por el significado atribuido a la dignidad humana, por parte de estudiantes universitarios. La investigación se realizó como un estudio transversal descriptivo mixto con dos fases: fase cuantitativa que caracterizó a los estudiantes universitarios de la UPTC sede Duitama con una muestra de 330 participantes, en edades promedio de 21 años. La fase cualitativa buscó comprender los significados atribuidos a la dignidad por los estudiantes universitarios de la sede Duitama, mediante el desarrollo de 7 grupos focales, con la participación de 56 estudiantes analizados por unidades de sentido: dignidad, universidad, vivir como quiera, vivir bien, vivir sin humillaciones. Para los participantes, la dignidad humana significa conocer, ejercer, gozar, ampliar su valor como seres humanos, al mismo tiempo que disfrutar de garantías para el ejercicio de sus derechos humanos. Por su parte, la universidad como institución significa un escenario que propicia la dignidad humana, siempre y cuando sean los seres humanos el centro de su función. El desarrollo de esta investigación contribuyó a la formación integral de los participantes al escuchar, discutir y socializar los diferentes significados atribuidos a la dignidad humana en relación con la universidad.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2962/2675Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓNhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf119http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 No. 2 (2014): January-June; 124-137Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 Núm. 2 (2014): Enero-Junio; 124-1372389-94172027-8306human dignityuniversityhuman rightsrespect.dignidad humanauniversidadderechos humanosrespetoPerception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branchPercepción del concepto de dignidad humana en los estudiantes de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Sede Duitamainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6618http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a202http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Condiza Plazas, William Ernesto001/10191oai:repositorio.uptc.edu.co:001/101912025-07-18 11:51:29.204metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch
dc.title.es-ES.fl_str_mv Percepción del concepto de dignidad humana en los estudiantes de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Sede Duitama
title Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch
spellingShingle Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch
human dignity
university
human rights
respect.
dignidad humana
universidad
derechos humanos
respeto
title_short Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch
title_full Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch
title_fullStr Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch
title_full_unstemmed Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch
title_sort Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch
dc.subject.en-US.fl_str_mv human dignity
university
human rights
respect.
topic human dignity
university
human rights
respect.
dignidad humana
universidad
derechos humanos
respeto
dc.subject.es-ES.fl_str_mv dignidad humana
universidad
derechos humanos
respeto
description The research wonders from the critical theory of the human rights about the attributed meaning to the human dignity based on university students. The qualitative phase sought to understand the meanings attributed to dignity by University students from the UPTC in Duitama, through the development of 7 focus groups, involving 56 students analyzed for meaning units: dignity, university living as you like, living well, living without humiliation. For participants, human dignity means to know, to exercise human right, to enjoy human right, increase their value as human beings, while enjoying guarantees for the exercise of their human rights, meanwhile, the University as an institution means a setting that fosters human dignity, whenever human beings are the center of their function. The development of this research contributes to the overall education of the participants, when listen, socialize and discuss the different meanings attributed to human dignity in relation to the University.
publishDate 2014
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:03:48Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:03:48Z
dc.date.none.fl_str_mv 2014-02-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6618
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a202
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6618
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2962
10.19053/20278306.2962
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10191
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2962
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10191
identifier_str_mv 10.19053/20278306.2962
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2962/2675
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf119
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
http://purl.org/coar/access_right/c_abf119
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 No. 2 (2014): January-June; 124-137
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 Núm. 2 (2014): Enero-Junio; 124-137
dc.source.none.fl_str_mv 2389-9417
2027-8306
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633820599451648