Taking Stock of Research about Initial English Language Teacher Education in Colombia

This article presents a literature review based on research related to pre-service English language teachers (PELT) in Colombia that have been published in specialized Colombian journals during 2010-2020. The result was a corpus of 41 articles, of which I analyzed who wrote them, the research design...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
eng
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16150
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/14105
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16150
Palabra clave:
English as a foreign language
initial English language teacher education
pre-service English language teachers
Inglés como lengua extranjera
formación inicial de profesores de inglés
revisión de literatura
profesores de inglés en formación
Rights
License
Copyright (c) 2022 Enletawa Journal
id REPOUPTC2_6fa4997643e87f1607abba0c163c6417
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16150
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2022-03-152024-07-08T14:32:40Z2024-07-08T14:32:40Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1410510.19053/2011835X.14105https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16150This article presents a literature review based on research related to pre-service English language teachers (PELT) in Colombia that have been published in specialized Colombian journals during 2010-2020. The result was a corpus of 41 articles, of which I analyzed who wrote them, the research design used in each one, and the main topics covered in the research or pedagogical experiences. The results show a growing interest in research on PELTs from different epistemologies and research areas. Furthermore, researchers are increasingly conducting their research from narrative research under a critical or decolonial position. Finally, although many of the central themes revolve around teachers’ linguistic competencies and abilities in training, other issues have increased in recent years, such as teacher identity from different angles, critical pedagogies, and reflection of teaching processes.Este artículo presenta una revisión de la literatura basada en investigaciones relacionadas con profesores de inglés en formación en Colombia y publicada en revistas especializadas colombianas durante 2010-2020. El resultado fue un corpus de 41 artículos, de los cuales se analizó quién los redactó, el diseño de investigación utilizado en cada uno de ellos y los principales temas tratados en la investigación o experiencias pedagógicas. Los resultados muestran que existe un creciente interés por la investigación sobre los profesores de inglés en formación desde diferentes posturas epistemológicas yáreas de investigación. Además, es evidente que los investigadores están llevando a cabo cada vez más su investigación desde la investigación narrativa bajo una posición crítica o descolonial. Finalmente, si bien muchos de los temas centrales giran en torno a las competencias y habilidades lingüísticas de los docentes en formación, en los últimos años se han ido incrementando otras cuestiones, como la identidad del docente desde diferentes ángulos, las pedagogías críticas y la reflexión de los procesos de enseñanza.application/pdfengspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/14105/11501Copyright (c) 2022 Enletawa Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Enletawa Journal; Vol. 14 No. 2 (2021): Enletawa Journal; 51-80Enletawa Journal; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Enletawa Journal; 51-802463-19652011-835XEnglish as a foreign languageinitial English language teacher educationpre-service English language teachersInglés como lengua extranjeraformación inicial de profesores de inglésrevisión de literaturaprofesores de inglés en formaciónTaking Stock of Research about Initial English Language Teacher Education in ColombiaBalance de la investigación sobre la formación inicial del profesorado de inglés en Colombiainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Castañeda Trujillo, Jairo Enrique001/16150oai:repositorio.uptc.edu.co:001/161502025-07-18 11:15:16.875metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Taking Stock of Research about Initial English Language Teacher Education in Colombia
dc.title.es-ES.fl_str_mv Balance de la investigación sobre la formación inicial del profesorado de inglés en Colombia
title Taking Stock of Research about Initial English Language Teacher Education in Colombia
spellingShingle Taking Stock of Research about Initial English Language Teacher Education in Colombia
English as a foreign language
initial English language teacher education
pre-service English language teachers
Inglés como lengua extranjera
formación inicial de profesores de inglés
revisión de literatura
profesores de inglés en formación
title_short Taking Stock of Research about Initial English Language Teacher Education in Colombia
title_full Taking Stock of Research about Initial English Language Teacher Education in Colombia
title_fullStr Taking Stock of Research about Initial English Language Teacher Education in Colombia
title_full_unstemmed Taking Stock of Research about Initial English Language Teacher Education in Colombia
title_sort Taking Stock of Research about Initial English Language Teacher Education in Colombia
dc.subject.en-US.fl_str_mv English as a foreign language
initial English language teacher education
pre-service English language teachers
topic English as a foreign language
initial English language teacher education
pre-service English language teachers
Inglés como lengua extranjera
formación inicial de profesores de inglés
revisión de literatura
profesores de inglés en formación
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Inglés como lengua extranjera
formación inicial de profesores de inglés
revisión de literatura
profesores de inglés en formación
description This article presents a literature review based on research related to pre-service English language teachers (PELT) in Colombia that have been published in specialized Colombian journals during 2010-2020. The result was a corpus of 41 articles, of which I analyzed who wrote them, the research design used in each one, and the main topics covered in the research or pedagogical experiences. The results show a growing interest in research on PELTs from different epistemologies and research areas. Furthermore, researchers are increasingly conducting their research from narrative research under a critical or decolonial position. Finally, although many of the central themes revolve around teachers’ linguistic competencies and abilities in training, other issues have increased in recent years, such as teacher identity from different angles, critical pedagogies, and reflection of teaching processes.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:32:40Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:32:40Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/14105
10.19053/2011835X.14105
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16150
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/14105
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16150
identifier_str_mv 10.19053/2011835X.14105
dc.language.none.fl_str_mv eng
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/14105/11501
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Enletawa Journal
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Enletawa Journal
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Enletawa Journal; Vol. 14 No. 2 (2021): Enletawa Journal; 51-80
dc.source.es-ES.fl_str_mv Enletawa Journal; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Enletawa Journal; 51-80
dc.source.none.fl_str_mv 2463-1965
2011-835X
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633793927872512