Learning based on mathematical problems: the fraction concept

This article shows different aspects of the intervention carried out at the Educational Institution “Álvaro González Santana”, based on previous experiences in which the didactic strategy was identified as a fundamental element in the learning pr...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11473
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9387
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11473
Palabra clave:
education, didactic strategy, teaching, learning, problems.
educación, estrategia didáctica, enseñanza, aprendizaje, problemas.
Rights
License
Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
id REPOUPTC2_6f3022409676b736ef659537359a0566
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11473
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2019-04-282024-07-05T18:24:21Z2024-07-05T18:24:21Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/938710.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9387https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11473This article shows different aspects of the intervention carried out at the Educational Institution “Álvaro González Santana”, based on previous experiences in which the didactic strategy was identified as a fundamental element in the learning process of the fraction. In addition, research results on the implementation of ABP Methodology in the teaching of mathematics were considered; Spins with theories covered in constructivism. In this process, learning arose as an effectof the planning and implementation of problem situations, framed in a qualitative research process that allows math teachers, in seventh grade, to recognize the effects of using the ABP methodology to develop competences like the resolution of problems, and that these are materialized with the development of mathematical thinking involving the fraction and its meanings.El presente artículo muestra diferentes aspectos sobre la intervención realizada en la Institución Educativa Politécnico Álvaro González Santana, con base enexperiencias anteriores en las cuales se identificó la estrategia didáctica como elemento fundamental en el proceso de aprendizaje de la fracción. Además, seconsideraron resultados de investigaciones sobre la implementación del ABP en la enseñanza de las matemáticas; hilados con teorías amparadas en elconstructivismo. En este proceso, el aprendizaje surgió como efecto de la planeación e implementación de situaciones problema, enmarcadas en unproceso de investigación cualitativa que permite a los docentes de matemáticas, en séptimo grado, reconocer los efectos de la utilización de la metodología ABP para desarrollar competencias como la resolución de problemas, y que estas se concreten con el desarrollo del pensamiento matemático involucrando lafracción y sus significados.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9387/7830Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIAhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación y Ciencia; Núm. 21 (2018); 45-582805-6655education, didactic strategy, teaching, learning, problems.educación, estrategia didáctica, enseñanza, aprendizaje, problemas.Learning based on mathematical problems: the fraction conceptAprendizaje basado en problemas en matemáticas: el concepto de fracciónLearning based on mathematical problems: the fraction conceptinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Cristancho Cárdenas, Deisy MarietaCristancho Cárdenas, Leidy Yalima001/11473oai:repositorio.uptc.edu.co:001/114732025-07-18 11:11:38.425metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Learning based on mathematical problems: the fraction concept
dc.title.es-ES.fl_str_mv Aprendizaje basado en problemas en matemáticas: el concepto de fracción
dc.title.fr-FR.fl_str_mv Learning based on mathematical problems: the fraction concept
title Learning based on mathematical problems: the fraction concept
spellingShingle Learning based on mathematical problems: the fraction concept
education, didactic strategy, teaching, learning, problems.
educación, estrategia didáctica, enseñanza, aprendizaje, problemas.
title_short Learning based on mathematical problems: the fraction concept
title_full Learning based on mathematical problems: the fraction concept
title_fullStr Learning based on mathematical problems: the fraction concept
title_full_unstemmed Learning based on mathematical problems: the fraction concept
title_sort Learning based on mathematical problems: the fraction concept
dc.subject.en-US.fl_str_mv education, didactic strategy, teaching, learning, problems.
topic education, didactic strategy, teaching, learning, problems.
educación, estrategia didáctica, enseñanza, aprendizaje, problemas.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv educación, estrategia didáctica, enseñanza, aprendizaje, problemas.
description This article shows different aspects of the intervention carried out at the Educational Institution “Álvaro González Santana”, based on previous experiences in which the didactic strategy was identified as a fundamental element in the learning process of the fraction. In addition, research results on the implementation of ABP Methodology in the teaching of mathematics were considered; Spins with theories covered in constructivism. In this process, learning arose as an effectof the planning and implementation of problem situations, framed in a qualitative research process that allows math teachers, in seventh grade, to recognize the effects of using the ABP methodology to develop competences like the resolution of problems, and that these are materialized with the development of mathematical thinking involving the fraction and its meanings.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:21Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:21Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9387
10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9387
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11473
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9387
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11473
identifier_str_mv 10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9387
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9387/7830
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.es-ES.fl_str_mv Educación y Ciencia; Núm. 21 (2018); 45-58
dc.source.none.fl_str_mv 2805-6655
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633847841456128