Reflection of the Critical Theory, Revolutionary Pedagogy and Liberating Education

The research makes an analysis of critical theory from Horkheimer, the revolutionary pedagogy proposed by Peter McLaren and liberating education in the perspective of Paulo Freire, contributes to breaking down the meaning of education in the twentieth century and its projection in the XXI century. O...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/15803
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/9084
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15803
Palabra clave:
critical theory
revolutionary pedagogy
liberating education
educational theory
human rights
teoría crítica
pedagogía revolucionaria
educación liberadora
teoría de la educación
derechos humanos
Rights
License
Derechos de autor 2017 Derecho y Realidad
id REPOUPTC2_5fc170635837153ecd355f3c5ec4c90e
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/15803
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2017-06-292024-07-08T14:28:36Z2024-07-08T14:28:36Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/908410.19053/16923936.v15.n29.2017.9084https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15803The research makes an analysis of critical theory from Horkheimer, the revolutionary pedagogy proposed by Peter McLaren and liberating education in the perspective of Paulo Freire, contributes to breaking down the meaning of education in the twentieth century and its projection in the XXI century. Objective: To identify the main factors of incidence in education and pedagogy based on Horkheimer, Peter McLaren and Paulo Freire. Method: The study responds to a qualitative approach and responds to a documentary review in relation to the factors related to the historical epoch, such as the contributions of the Frankfurt School, the violent but also peaceful revolution in different areas of world society and that has permeated all environments. Results: There is a historical and geographical journey through Europe, North America and South America of the three authors and, there are elements in common in favor of pedagogy and education, where man appears as the center of the educational process in search of a a healthy revolution of the mind and an education that frees it from the bondage of ignorance.  La investigación realiza un análisis de la teoría crítica desde de Horkheimer, la pedagogía revolucionaria propuesta por Peter McLaren y la educación liberadora en la perspectiva de Paulo Freire, contribuye a desglosar el sentido de la educación en el siglo XX y su proyección en el siglo XXI. Objetivo: Identificar los principales factores de incidencia en la educación y la pedagogía con base en Horkheimer, Peter McLaren y Paulo Freire. Método: El estudio responde a un enfoque cualitativo y que responde a una revisión documental en relación a los factores afines a la época histórica, como los aportes de la Escuela de Frankfurt, la revolución violenta pero también pacífica en diferentes ámbitos de la sociedad mundial y que ha permeado todos los ambientes. Resultados: Se realiza un recorrido histórico y geográfico por Europa, Norteamérica y Suramérica de los tres autores y, se encuentran elementos en común a favor de la pedagogía y la educación, en donde el hombre aparece como el centro del proceso educativo en búsqueda de una revolución sana de la mente y de una educación que lo libere de la esclavitud de la ignorancia.  application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/9084/7603Derechos de autor 2017 Derecho y Realidadhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Derecho y Realidad; Vol. 15 No. 29 (2017): Enero - JunioDerecho y Realidad; Vol. 15 Núm. 29 (2017): Enero - JunioDerecho y Realidad; v. 15 n. 29 (2017): Enero - Junio2619-56071692-393610.19053/16923936.v15.n29.2017critical theoryrevolutionary pedagogyliberating educationeducational theoryhuman rightsteoría críticapedagogía revolucionariaeducación liberadorateoría de la educaciónderechos humanosReflection of the Critical Theory, Revolutionary Pedagogy and Liberating EducationReflexión de la teoría crítica, la pedagogía revolucionaria y la educación liberadorainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Cifuentes Medina, José EribertoMoreno Pinzón, Israel AlfonsoCamargo Silva, Aura Lucía001/15803oai:repositorio.uptc.edu.co:001/158032025-07-18 11:09:15.422metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Reflection of the Critical Theory, Revolutionary Pedagogy and Liberating Education
dc.title.es-ES.fl_str_mv Reflexión de la teoría crítica, la pedagogía revolucionaria y la educación liberadora
title Reflection of the Critical Theory, Revolutionary Pedagogy and Liberating Education
spellingShingle Reflection of the Critical Theory, Revolutionary Pedagogy and Liberating Education
critical theory
revolutionary pedagogy
liberating education
educational theory
human rights
teoría crítica
pedagogía revolucionaria
educación liberadora
teoría de la educación
derechos humanos
title_short Reflection of the Critical Theory, Revolutionary Pedagogy and Liberating Education
title_full Reflection of the Critical Theory, Revolutionary Pedagogy and Liberating Education
title_fullStr Reflection of the Critical Theory, Revolutionary Pedagogy and Liberating Education
title_full_unstemmed Reflection of the Critical Theory, Revolutionary Pedagogy and Liberating Education
title_sort Reflection of the Critical Theory, Revolutionary Pedagogy and Liberating Education
dc.subject.en-US.fl_str_mv critical theory
revolutionary pedagogy
liberating education
educational theory
human rights
topic critical theory
revolutionary pedagogy
liberating education
educational theory
human rights
teoría crítica
pedagogía revolucionaria
educación liberadora
teoría de la educación
derechos humanos
dc.subject.es-ES.fl_str_mv teoría crítica
pedagogía revolucionaria
educación liberadora
teoría de la educación
derechos humanos
description The research makes an analysis of critical theory from Horkheimer, the revolutionary pedagogy proposed by Peter McLaren and liberating education in the perspective of Paulo Freire, contributes to breaking down the meaning of education in the twentieth century and its projection in the XXI century. Objective: To identify the main factors of incidence in education and pedagogy based on Horkheimer, Peter McLaren and Paulo Freire. Method: The study responds to a qualitative approach and responds to a documentary review in relation to the factors related to the historical epoch, such as the contributions of the Frankfurt School, the violent but also peaceful revolution in different areas of world society and that has permeated all environments. Results: There is a historical and geographical journey through Europe, North America and South America of the three authors and, there are elements in common in favor of pedagogy and education, where man appears as the center of the educational process in search of a a healthy revolution of the mind and an education that frees it from the bondage of ignorance.  
publishDate 2017
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:28:36Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:28:36Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/9084
10.19053/16923936.v15.n29.2017.9084
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15803
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/9084
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15803
identifier_str_mv 10.19053/16923936.v15.n29.2017.9084
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/9084/7603
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Derecho y Realidad
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Derecho y Realidad
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Derecho y Realidad; Vol. 15 No. 29 (2017): Enero - Junio
dc.source.es-ES.fl_str_mv Derecho y Realidad; Vol. 15 Núm. 29 (2017): Enero - Junio
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Derecho y Realidad; v. 15 n. 29 (2017): Enero - Junio
dc.source.none.fl_str_mv 2619-5607
1692-3936
10.19053/16923936.v15.n29.2017
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633866234527744