The dramatic game. a strategy to improve oral expression

This article reviews the results of a research carried out at “San Rafael” Educational Institution in the municipality of Rondón (Boyacá) in the Granada Oriente and Páramo branches; through reflective work, based on a diagnosis made through&n...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11474
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9390
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11474
Palabra clave:
Expression, verbal fluency, communicative ability, dramatic play, Orality.
Expresión, fluidez verbal, habilidad comunicativa, juego dramático, Oralidad.
Rights
License
Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
id REPOUPTC2_51bd3f1db927cf5ea3d5e2e89532d763
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11474
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2019-04-282024-07-05T18:24:21Z2024-07-05T18:24:21Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/939010.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9390https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11474This article reviews the results of a research carried out at “San Rafael” Educational Institution in the municipality of Rondón (Boyacá) in the Granada Oriente and Páramo branches; through reflective work, based on a diagnosis made through the application of interviews and direct observation, evidencing a lackof command of verbal and gestural language used in communicative processes. This action type research, with a qualitative approach, with the objective of evaluating the changes presented in the oral expression with the implementation of the dramatic game as a didactic strategy in the second-grade students; structured in three phases: first; identify the problem and design of workshops; second; application of workshops; third; Analysis and evaluation of results. The proposed methodology; shows results in terms of voice tone, vocabulary increase and body expressions in communicative situations. Evidence significant progress in the oral expression of the population under study.Este artículo reseña los resultados de una investigación desarrollada en la Institución Educativa Técnica Agropecuaria San Rafael del municipio de Rondón (Boyacá) en las sedes Granada Oriente y Páramo; mediante un trabajo reflexivo, a partir de un diagnóstico realizado mediante la aplicación de entrevistas y observación directa, evidenciando escaso dominio del lenguaje verbal y gestual utilizado en procesos comunicativos. Esta investigación es de tipo acción, conenfoque de corte cualitativo, teniendo como objetivo evaluar los cambios presentados en la expresión oral con la implementación del juego dramáticocomo estrategia didáctica en los estudiantes de grado segundo; estructuradas en tres fases: primera; identificar el problema y diseño de talleres; segunda; aplicación de talleres; tercera; análisis y evaluación de resultados. La metodología planteada; muestra resultados en cuanto al tono de voz, incremento del vocabulario y expresiones corporales en situaciones comunicativas. Evidencia un progreso significativo en la expresión oral de la población objeto de estudio.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9390/7833Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIAhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación y Ciencia; Núm. 21 (2018); 61-792805-6655Expression, verbal fluency, communicative ability, dramatic play, Orality.Expresión, fluidez verbal, habilidad comunicativa, juego dramático, Oralidad.The dramatic game. a strategy to improve oral expressionEl Juego Dramático. Una Estrategia para Mejorar La Expresión OralThe dramatic game. a strategy to improve oral expressioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Soler Guerrero, Gloria IsabelLópez Vargas, Leidy YanetDuarte Acero, Jorge Enrique001/11474oai:repositorio.uptc.edu.co:001/114742025-07-18 11:11:49.66metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv The dramatic game. a strategy to improve oral expression
dc.title.es-ES.fl_str_mv El Juego Dramático. Una Estrategia para Mejorar La Expresión Oral
dc.title.fr-FR.fl_str_mv The dramatic game. a strategy to improve oral expression
title The dramatic game. a strategy to improve oral expression
spellingShingle The dramatic game. a strategy to improve oral expression
Expression, verbal fluency, communicative ability, dramatic play, Orality.
Expresión, fluidez verbal, habilidad comunicativa, juego dramático, Oralidad.
title_short The dramatic game. a strategy to improve oral expression
title_full The dramatic game. a strategy to improve oral expression
title_fullStr The dramatic game. a strategy to improve oral expression
title_full_unstemmed The dramatic game. a strategy to improve oral expression
title_sort The dramatic game. a strategy to improve oral expression
dc.subject.en-US.fl_str_mv Expression, verbal fluency, communicative ability, dramatic play, Orality.
topic Expression, verbal fluency, communicative ability, dramatic play, Orality.
Expresión, fluidez verbal, habilidad comunicativa, juego dramático, Oralidad.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Expresión, fluidez verbal, habilidad comunicativa, juego dramático, Oralidad.
description This article reviews the results of a research carried out at “San Rafael” Educational Institution in the municipality of Rondón (Boyacá) in the Granada Oriente and Páramo branches; through reflective work, based on a diagnosis made through the application of interviews and direct observation, evidencing a lackof command of verbal and gestural language used in communicative processes. This action type research, with a qualitative approach, with the objective of evaluating the changes presented in the oral expression with the implementation of the dramatic game as a didactic strategy in the second-grade students; structured in three phases: first; identify the problem and design of workshops; second; application of workshops; third; Analysis and evaluation of results. The proposed methodology; shows results in terms of voice tone, vocabulary increase and body expressions in communicative situations. Evidence significant progress in the oral expression of the population under study.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:21Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:21Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9390
10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9390
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11474
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9390
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11474
identifier_str_mv 10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9390
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9390/7833
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.es-ES.fl_str_mv Educación y Ciencia; Núm. 21 (2018); 61-79
dc.source.none.fl_str_mv 2805-6655
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633896005697536