La música, aporte innovador para la educación básica

The present paper is focused on some activities developed by the musical program of the “Licenciatura en Educación Básica” which belongs to the Faculty of Distance Learning at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia regarding the methodology, cross curricular subjects and outreach activitie...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6663
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16367
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9152
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16367
Palabra clave:
Educación musical
Movimiento
Ritmo
B-learning
Constructivismo
Musical education
Movement
Rythm
B-learning
Constructivism
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf164
id REPOUPTC2_3a9cd7a8bf5e06c6c80afc0f93b4b565
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16367
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2019-04-052024-07-08T14:38:42Z2024-07-08T14:38:42Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9152https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16367The present paper is focused on some activities developed by the musical program of the “Licenciatura en Educación Básica” which belongs to the Faculty of Distance Learning at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia regarding the methodology, cross curricular subjects and outreach activities. This program offers students the possibility to study musical education in which knowledge and musical aspects are proposed for future teachers with the aim to strength their competences and skills needed in the classroom. The program also suggests a research project inside the curriculum that includes previous background related other disciplines of knowledge, supporting the solution of struggles that rise in the classroom. Likewise, the students who make part of the Faculty may belong to different musical groups that later on are projected to the community itself.El presente escrito hace referencia a las actividades que adelanta el área de música del programa de Licenciatura en Educación Básica de la Facultad de Estudios a Distancia de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, la metodolo- gía, su transversalidad y las actividades de extensión. El programa cuenta con la asignatura de Fundamentos y Didáctica de la Educación musical donde se le ofrece a los futuros docentes conocimientos necesarios en pedagogía musical para que puedan desarrollar las competencias y habilidades necesarias en el aula de clase. La licenciatura, además tiene dentro de su Plan de Estudios la asignatura Proyecto Pedagógico Investigativo de Integración de Áreas: La música como una posibilidad integradora de áreas, que articula los saberes musicales y sus pedagogías con las demás asignaturas del saber, ayudando a la solución de problemas en el aula de clase. Así mismo, los estudiantes de la Facultad pueden vincularse en los diferentes grupos vocales e instrumentales que luego son proyectados a la comunidad.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9152/7636FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 2 No. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74Rastros y Rostros del Saber; Vol. 2 Núm. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 2 No 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 2 N. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 2 n. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-742539-3324Educación musicalMovimientoRitmoB-learningConstructivismoMusical educationMovementRythmB-learningConstructivismLa música, aporte innovador para la educación básicainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6663http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a247http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf164http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Rojas Callejas, Ángel Darío001/16367oai:repositorio.uptc.edu.co:001/163672025-07-18 11:45:36.567metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv La música, aporte innovador para la educación básica
title La música, aporte innovador para la educación básica
spellingShingle La música, aporte innovador para la educación básica
Educación musical
Movimiento
Ritmo
B-learning
Constructivismo
Musical education
Movement
Rythm
B-learning
Constructivism
title_short La música, aporte innovador para la educación básica
title_full La música, aporte innovador para la educación básica
title_fullStr La música, aporte innovador para la educación básica
title_full_unstemmed La música, aporte innovador para la educación básica
title_sort La música, aporte innovador para la educación básica
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Educación musical
Movimiento
Ritmo
B-learning
Constructivismo
topic Educación musical
Movimiento
Ritmo
B-learning
Constructivismo
Musical education
Movement
Rythm
B-learning
Constructivism
dc.subject.en-US.fl_str_mv Musical education
Movement
Rythm
B-learning
Constructivism
description The present paper is focused on some activities developed by the musical program of the “Licenciatura en Educación Básica” which belongs to the Faculty of Distance Learning at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia regarding the methodology, cross curricular subjects and outreach activities. This program offers students the possibility to study musical education in which knowledge and musical aspects are proposed for future teachers with the aim to strength their competences and skills needed in the classroom. The program also suggests a research project inside the curriculum that includes previous background related other disciplines of knowledge, supporting the solution of struggles that rise in the classroom. Likewise, the students who make part of the Faculty may belong to different musical groups that later on are projected to the community itself.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:38:42Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:38:42Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6663
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a247
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6663
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9152
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16367
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9152
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16367
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9152/7636
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf164
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf164
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 2 No. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74
dc.source.es-ES.fl_str_mv Rastros y Rostros del Saber; Vol. 2 Núm. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74
dc.source.fr-FR.fl_str_mv FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 2 No 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74
dc.source.it-IT.fl_str_mv VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 2 N. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74
dc.source.pt-BR.fl_str_mv CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 2 n. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 66-74
dc.source.none.fl_str_mv 2539-3324
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633900981190656