DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL

This article is a reflection based on information from research undertaken from a socio-historical perspective with analytical, interpretive and critical methodology; it is about the multifaceted personality of the Cuban intellectual Dulce María Borrero. The essential purpose is to provide her intel...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_7014
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/14600
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2283
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14600
Palabra clave:
History of Latin American Education Journal
primary
public school
new school
rural school teachers
identity.
Social Sciences
Revista Historia de la Educación Latinoamericana
educación primaria
escuela pública
escuela nueva
escuela rural
magisterio
identidad.
Ciencias Sociales
Rights
License
Copyright (c) 2013 Journal History of Latin American Education
id REPOUPTC2_1e6e7931a158c55785005e0dcbaac748
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/14600
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2013-06-282024-07-05T19:14:20Z2024-07-05T19:14:20Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/228310.19053/01227238.2283https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14600This article is a reflection based on information from research undertaken from a socio-historical perspective with analytical, interpretive and critical methodology; it is about the multifaceted personality of the Cuban intellectual Dulce María Borrero. The essential purpose is to provide her intellectual profile in the context and emphasize her contributions to the Republican education of the first half of twentieth century in Cuba, mainly at the primary level, in close interaction with the Cuban socio-educational process of her time.Este artículo constituye una reflexión basada en informaciones procedentes de una investigación asumida desde una perspectiva sociohistórica, con metodología analítica, interpretativa y crítica sobre la personalidad polifacética de la intelectual cubana Dulce María Borrero. Tiene como propósito esencial ofrecer su perfil intelectual contextualizado y enfatizar en sus contribuciones a la educación republicana de la primera mitad del siglo XX en Cuba, básicamente en el nivel primario, en estrecha interacción con el proceso socioeducativo cubano de su tiempo. application/pdfspaspaSociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2283/2231Copyright (c) 2013 Journal History of Latin American Educationhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf515http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 15 No. 20 (2013): Dulce Maria Borrero; 19-44Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 15 Núm. 20 (2013): Dulce Maria Borrero; 19-442256-52480122-7238History of Latin American Education Journalprimarypublic schoolnew schoolrural school teachersidentity.Social SciencesRevista Historia de la Educación Latinoamericanaeducación primariaescuela públicaescuela nuevaescuela ruralmagisterioidentidad.Ciencias SocialesDULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUALDulce María Borrero:Una Intelectual pluralinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_7014http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a598http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Ricardo, Yolanda001/14600oai:repositorio.uptc.edu.co:001/146002025-07-18 12:01:01.794https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
dc.title.es-ES.fl_str_mv Dulce María Borrero:Una Intelectual plural
title DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
spellingShingle DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
History of Latin American Education Journal
primary
public school
new school
rural school teachers
identity.
Social Sciences
Revista Historia de la Educación Latinoamericana
educación primaria
escuela pública
escuela nueva
escuela rural
magisterio
identidad.
Ciencias Sociales
title_short DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
title_full DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
title_fullStr DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
title_full_unstemmed DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
title_sort DULCE MARÍA BORRERO: A DIVERSE INTELLECTUAL
dc.subject.en-US.fl_str_mv History of Latin American Education Journal
primary
public school
new school
rural school teachers
identity.
Social Sciences
topic History of Latin American Education Journal
primary
public school
new school
rural school teachers
identity.
Social Sciences
Revista Historia de la Educación Latinoamericana
educación primaria
escuela pública
escuela nueva
escuela rural
magisterio
identidad.
Ciencias Sociales
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Revista Historia de la Educación Latinoamericana
educación primaria
escuela pública
escuela nueva
escuela rural
magisterio
identidad.
Ciencias Sociales
description This article is a reflection based on information from research undertaken from a socio-historical perspective with analytical, interpretive and critical methodology; it is about the multifaceted personality of the Cuban intellectual Dulce María Borrero. The essential purpose is to provide her intellectual profile in the context and emphasize her contributions to the Republican education of the first half of twentieth century in Cuba, mainly at the primary level, in close interaction with the Cuban socio-educational process of her time.
publishDate 2013
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:14:20Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:14:20Z
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7014
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a598
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7014
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2283
10.19053/01227238.2283
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14600
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2283
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14600
identifier_str_mv 10.19053/01227238.2283
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2283/2231
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2013 Journal History of Latin American Education
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf515
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2013 Journal History of Latin American Education
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf515
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 15 No. 20 (2013): Dulce Maria Borrero; 19-44
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Vol. 15 Núm. 20 (2013): Dulce Maria Borrero; 19-44
dc.source.none.fl_str_mv 2256-5248
0122-7238
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633876682539008