Influence of the ICTs in the appropriation of concepts about analogue electronics by the seventh grade students of basic education

To do so, it was necessary to select a control group and an experimental group where it could be possible to design, implement and evaluate a teaching unit on basic electronics. On one hand, a traditional class methodology was used with the first group, on the other hand, the second group followed t...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6566
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10195
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/3137
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10195
Palabra clave:
Information and Communication Technology
analogue electronics
basic education
teaching
learning.
tecnologías de la información y la comunicación
electrónica análoga
educación básica
enseñanza
aprendizaje.
Rights
License
Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
id REPOUPTC2_01df0c42ff9421f5a7db98a859ee48f0
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10195
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2014-08-152024-07-05T18:03:48Z2024-07-05T18:03:48Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/313710.19053/20278306.3137https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10195To do so, it was necessary to select a control group and an experimental group where it could be possible to design, implement and evaluate a teaching unit on basic electronics. On one hand, a traditional class methodology was used with the first group, on the other hand, the second group followed the model proposed by Fundación Colombiana Gabriel Piedrahita Uribe. In order to determine the impact of this study, a quasi-experimental research has been chosen. Its results showed that the use of ICTs in fact improved the internalization of concepts of basic analogic electronics in the target population, increasing 1.4 times the possibility of learning the topic compared to the control group. This association varies in the evaluation of the subtopics, showing that in some participants the acquisition of concepts improved thanks to the use ICTs, and in others, it is shown that their use had no impact on them.Esta investigación tuvo como objeto evaluar la influencia de las tecnologías de la información y la comunicación, TIC, en el proceso de enseñanza - aprendizaje de conceptos básicos de electrónica analógica en grado séptimo del Colegio Andino de Tunja. Para ello se seleccionó un grupo control y uno experimental, en los cuales se diseñó, aplicó y evaluó una unidad didáctica en electrónica básica, en el primer grupo se utilizó la metodología tradicional y en el segundo se siguió el modelo propuesto por la Fundación Colombiana Gabriel Piedrahita Uribe. Para determinar el impacto se optó por un diseño de investigación cuasiexperimental, cuyos resultados muestran que el uso de TIC mejoró la apropiación de conceptos básicos de electrónica, en la población objetivo, incrementando en 1,4 veces la posibilidad de aprender la temática con respecto al grupo control. Sin embargo, la relación varía al considerar el tema desagregado en subtemas, demostrando que en algunos de ellos la aprehensión mejoró con el uso de TIC mientras que en otros la mejora no se puede generalizar. application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/3137/3149Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓNhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf67http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 5 No. 1 (2014): July-December 2014; 20-31Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 5 Núm. 1 (2014): Julio-Diciembre; 20-312389-94172027-8306Information and Communication Technologyanalogue electronicsbasic educationteachinglearning.tecnologías de la información y la comunicaciónelectrónica análogaeducación básicaenseñanzaaprendizaje.Influence of the ICTs in the appropriation of concepts about analogue electronics by the seventh grade students of basic educationInfluencia de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la apropiación de conceptos de electrónica análoga, en estudiantes de grado séptimo de educación básicainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6566http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a150http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Hernández, Arnulfo ParadaSuarez Aguilar, Zagalo Enrique001/10195oai:repositorio.uptc.edu.co:001/101952025-07-18 11:51:10.132metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Influence of the ICTs in the appropriation of concepts about analogue electronics by the seventh grade students of basic education
dc.title.es-ES.fl_str_mv Influencia de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la apropiación de conceptos de electrónica análoga, en estudiantes de grado séptimo de educación básica
title Influence of the ICTs in the appropriation of concepts about analogue electronics by the seventh grade students of basic education
spellingShingle Influence of the ICTs in the appropriation of concepts about analogue electronics by the seventh grade students of basic education
Information and Communication Technology
analogue electronics
basic education
teaching
learning.
tecnologías de la información y la comunicación
electrónica análoga
educación básica
enseñanza
aprendizaje.
title_short Influence of the ICTs in the appropriation of concepts about analogue electronics by the seventh grade students of basic education
title_full Influence of the ICTs in the appropriation of concepts about analogue electronics by the seventh grade students of basic education
title_fullStr Influence of the ICTs in the appropriation of concepts about analogue electronics by the seventh grade students of basic education
title_full_unstemmed Influence of the ICTs in the appropriation of concepts about analogue electronics by the seventh grade students of basic education
title_sort Influence of the ICTs in the appropriation of concepts about analogue electronics by the seventh grade students of basic education
dc.subject.en-US.fl_str_mv Information and Communication Technology
analogue electronics
basic education
teaching
learning.
topic Information and Communication Technology
analogue electronics
basic education
teaching
learning.
tecnologías de la información y la comunicación
electrónica análoga
educación básica
enseñanza
aprendizaje.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv tecnologías de la información y la comunicación
electrónica análoga
educación básica
enseñanza
aprendizaje.
description To do so, it was necessary to select a control group and an experimental group where it could be possible to design, implement and evaluate a teaching unit on basic electronics. On one hand, a traditional class methodology was used with the first group, on the other hand, the second group followed the model proposed by Fundación Colombiana Gabriel Piedrahita Uribe. In order to determine the impact of this study, a quasi-experimental research has been chosen. Its results showed that the use of ICTs in fact improved the internalization of concepts of basic analogic electronics in the target population, increasing 1.4 times the possibility of learning the topic compared to the control group. This association varies in the evaluation of the subtopics, showing that in some participants the acquisition of concepts improved thanks to the use ICTs, and in others, it is shown that their use had no impact on them.
publishDate 2014
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:03:48Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:03:48Z
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6566
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a150
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6566
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/3137
10.19053/20278306.3137
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10195
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/3137
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10195
identifier_str_mv 10.19053/20278306.3137
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/3137/3149
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf67
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
http://purl.org/coar/access_right/c_abf67
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 5 No. 1 (2014): July-December 2014; 20-31
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 5 Núm. 1 (2014): Julio-Diciembre; 20-31
dc.source.none.fl_str_mv 2389-9417
2027-8306
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633802866982912