Cyberbullying and gender: New benchmarks in the occupation of virtual spaces [Ciberbullying y género: Nuevos referentes en la ocupación de los espacios virtuales]

Research on the topic of cyberbullying often ignores the gender aspects involved as it is approached as a problem of peer bullying. However, cyberbullying reproduces the same gender stereotypes which are present in physical spaces: it often involves the threat of spreading content aimed at undermini...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.udem.edu.co:11407/6130
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11407/6130
Palabra clave:
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id REPOUDEM2_3de340cf17be1d9152d97f309df4e124
oai_identifier_str oai:repository.udem.edu.co:11407/6130
network_acronym_str REPOUDEM2
network_name_str Repositorio UDEM
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Cyberbullying and gender: New benchmarks in the occupation of virtual spaces [Ciberbullying y género: Nuevos referentes en la ocupación de los espacios virtuales]
title Cyberbullying and gender: New benchmarks in the occupation of virtual spaces [Ciberbullying y género: Nuevos referentes en la ocupación de los espacios virtuales]
spellingShingle Cyberbullying and gender: New benchmarks in the occupation of virtual spaces [Ciberbullying y género: Nuevos referentes en la ocupación de los espacios virtuales]
title_short Cyberbullying and gender: New benchmarks in the occupation of virtual spaces [Ciberbullying y género: Nuevos referentes en la ocupación de los espacios virtuales]
title_full Cyberbullying and gender: New benchmarks in the occupation of virtual spaces [Ciberbullying y género: Nuevos referentes en la ocupación de los espacios virtuales]
title_fullStr Cyberbullying and gender: New benchmarks in the occupation of virtual spaces [Ciberbullying y género: Nuevos referentes en la ocupación de los espacios virtuales]
title_full_unstemmed Cyberbullying and gender: New benchmarks in the occupation of virtual spaces [Ciberbullying y género: Nuevos referentes en la ocupación de los espacios virtuales]
title_sort Cyberbullying and gender: New benchmarks in the occupation of virtual spaces [Ciberbullying y género: Nuevos referentes en la ocupación de los espacios virtuales]
description Research on the topic of cyberbullying often ignores the gender aspects involved as it is approached as a problem of peer bullying. However, cyberbullying reproduces the same gender stereotypes which are present in physical spaces: it often involves the threat of spreading content aimed at undermining young women´s reputation and jeopardizes their present and future personal and professional relationships. In the face of these aggressions, the message that is transmitted to adolescent girls in the media is not one of empowerment but of fear. The burden of protecting oneself and adopting precautions is subverted in them, just like in physical spaces. It is essential to socialize adolescents without fear of discrediting, marginalization, humiliation and, in short, gender violence. © 2018 Universidad Complutense de Madrid. All Rights Reserved.
publishDate 2018
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-02-05T14:59:52Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-02-05T14:59:52Z
dc.date.none.fl_str_mv 2018
dc.type.eng.fl_str_mv Article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 11341629
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11407/6130
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5209/ESMP.62250
identifier_str_mv 11341629
10.5209/ESMP.62250
url http://hdl.handle.net/11407/6130
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85061962229&doi=10.5209%2fESMP.62250&partnerID=40&md5=ef46d194231000adf3c0d182449de25f
dc.relation.citationvolume.none.fl_str_mv 24
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv 1845
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 1859
dc.relation.references.none.fl_str_mv Adoni, H., Mane, S., Media and the social construction of reality. Toward an integration of theory and research (1984) Communication Research, 11 (3), pp. 323-340. , http://dx.doi.org/10.1177/009365084011003001
Alonso Ruido, P., Rodríguez Castro, Y., Lameiras Fernández, M., Martínez Román, R., Las motivaciones hacia el Sexting de los y las adolescentes gallegos/as (2015) Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, (13). , https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2280, y Extr.. Amnistía Internacional (2017): Encuesta sobre violencia de género en redes
Ardener, S., (1993) Women and Space. Ground Rules and Social Maps., , ed, Oxford, UK. Berg
Berger, P.L., Luckmann, T., (1967) The Social Construction of Reality, , New York, Anchor Books
Bernárdez Rodal, A., Representaciones de lo femenino en la publicidad. Muñecas y mujeres: Entre la materia artificial y la carne (2009) Cuadernos De Información Y Comunicación, 14, pp. 269-284
Bolukbasi, T., Chang, K.-W., Zou, J., Saligrama, V., Kalai, A., Man is to computer programmer as woman is to homemaker? Debiasing word embeddings (2016) Advances in Neural Information Processing Systems, pp. 4349-4357
Brandes, S.B., Levin, D., Like My Status (2014) Feminist Media Studies, 14 (5), pp. 743-758
Byerly, C.M., Ross, K., (2006) Women and Media: A Critical Introduction, , Malden, MA, Blackwell Pub
Castells, M., (1997) La Era De La Información: Economía, Sociedad Y Cultura. Volumen I. La Sociedad, , red. Madrid, Alianza editorial
Castells, M., (2012) Redes De Indignación Y Esperanza, , Madrid, Alianza Editorial
Catalina García, B., De Ayala López, L., Cruz, M., García Jiménez, A., Los riesgos de los adolescentes en Internet: Los menores como actores y víctimas de los peligros de Internet (2014) Revista Latina De Comunicación Social, 69, pp. 462-485
Acoso sexual en el espacio público: La ciudad en deuda con los derechos de las mujeres (2015) Observatorio De Igualdad De Género De América Latina Y El Caribe, , https://www.cepal.org/es/notas/acoso-sexual-espacio-publico-la-ciudad-deuda-derechos-mujeres, CEPAL Comisión Económica para América Latina y El Caribe En
Chapin, J., Coleman, G., The cycle of cyberbullying: Some experience required (2017) The Social Science Journal, 54, pp. 314-318. , http://dx.doi.org/10.1037/pac0000282
Comas D'Argemir, D., Construyendo imaginarios, identidades, comunidades: El papel de los medios de comunicación (2008) Retos Teóricos Y Nuevas Prácticas, pp. 179-208. , En Bullen, Margaret y Díez Mintegui, Carmen coord: San Sebastián, Ankulegi
Dadvar, M., De Jong, F., Ordelman, R., Trieschnigg, D., Improved cyberbullying detection using gender information (2012) Human Media Interaction Group, pp. 1-3. , University of Twente, Enschede Netherlands
(2014) El Ciberacoso Como Forma De Ejercer La Violencia De Género En La Juventud: Un Riesgo En La Sociedad De La Información Y Del Conocimiento, , Delegación del Gobierno para la Violencia de Género Madrid, Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad de España, Centro de Publicaciones
Despentes, V., (2007) Edicions Grasser Y Frasquelles, , Teoría King Kong. 1ª edición (español). Epub
Dilmaç, B., Psychological needs as a predictor of cyber bullying: A preliminary report on college students (2009) Educational Sciences: Theory and Practice, 9 (3), pp. 1307-1325
Domínguez Ruvalcaba, H., Atisbos de subjetividad de los victimarios en el cine y el ciberespacio en México (2015) IZTAPALAPA Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, 79, pp. 93-110
Felmlee, D., Faris, R., Toxic ties: Networks of friendship, dating, and cyber victimization (2016) Social Psychology Quarterly, 79 (3), pp. 243-262. , https://doi.org/10.1177/0190272516656585
Ferrando, F., Is the post-human a post-woman? Cyborgs, robots, artificial intelligence and the futures of gender: A case study (2014) European Journal of Futures Research, 2, p. 43. , https://doi.org/10.1007/s4030
Finkelhor, D., Mitchell, K.J., Wolak, J., (2006) Online Victimization: A Report on The Nation´S Youth. 5 Years Later, , Washington, D.C. National Center for Missing and Exploited Children. Report 07-05-025
Fredrickson, B.L., Roberts, T.-A., Objectification theory: Towards understanding women's lived experiences and mental health risks (1997) Psychology of Women Quarterly, 21 (2), pp. 173-206. , https://doi.org/10.1111/j.14716402.1997.tb00108.x
Gamson, W.A., Croteau, D., Hoynes, W., Sasson, T., Media images and the social construction of reality (1992) Annual Review of Sociology, 18, pp. 373-393. , https://doi.org/10.1146/annurev.so.18.080192.002105
García Reina, L., Juventud y medios de comunicación. La televisión y los jóvenes: Aproximación estructural a la programación y los mensajes (2004) Ámbitos, 11-12, pp. 115-129
García-Gómez, A., Regulating girlhood: Evaluative language, discourses of gender socialization and relational aggression (2011) European Journal of Women’S Studies, 18 (3), pp. 243-264. , https://doi.org/10.1177/1350506811405817
García-Ordaz, M., Carrasco-Carrasco, R., Martínez-López, F.J., Should we program robotic emotions from the gender perspective? (2013) International Journal of Robotics Applications and Technologies, 1 (1), pp. 1-13
Ging, D., O'Higgins Norman, J., Cyberbullying, conflict management or just messing? Teenage girls’ understandings and experiences of gender, friendship, and conflict on Facebook in an Irish second-level school (2016) Feminist Media Studies, 16 (5), pp. 805-821. , https://doi.org/10.1080/14680777.2015.1137959
Vasco, G., La desigualdad de género y el sexismo en las redes sociales Una aproximación cualitativa al uso que hacen de las redes sociales las y los jóvenes de la CAPV (2013) Colección Gazteak Bilduma 07, , Departamento de Educación, Política y Cultura
Görzig, A., Who bullies and who is bullied online?: A study of 9-16 year old internet users in 25 European countries (2011) EU Kids Online Network, , LSE
Gradinger, P., Strohmeier, D., Spiel, C., Traditional bullying and cyberbullying: Identification of risk groups for adjustment problems (2009) Zeitschrift Für Psychologie/Journal of Psychology, 217 (4), pp. 205-213. , https://doi.org/10.1027/0044-3409.217.4.205
Hawkins, R.P., Pingree, S., (1982) Television Influence on Constructions of Social Reality: Ten Years of Scientific Progress and Implications for The 80'S, , National Institute of Mental Health
Juárez Rodríguez, J., (2017) Sororidad. Mujeres Deconstruyendo Los Códigos Y Lenguajes Patriarcales Existentes Tras Los Feminicidios De Ciudad Juárez, , México. Universidad de Medellín
Loscertales, F., Núñez, T., La imagen de las mujeres en la era de la comunicación (2009) Revista Científica De Información Y Comunicación, 6, pp. 427-462
Martínez Rodrigo, E., Marta Lazo, C., (2011) Jóvenes Interactivos. Nuevos Modos De Comunicarse., , y A Coruña, Ed. Netbiblo
(2017) Connected Kids Trends Watch 2017, , MediaCom
Bermúdez, M., Fernando, D., Vásquez Arias, M., Cotidianidades transmitidas en el ciberespacio. El fenóneno del Lifecasting (2011) Revista Co-Herencia, 8 (15), pp. 269-294. , y Julio Diciembre
Navarro, R., Gender issues and cyberbullying in children and adolescents: From gender differences to gender identity measures (2016) Cyberbullying Across The Globe, Gender Differences in Cyberbullying, , En Navarro, Raúl et al. eds: Springer International Publishing. Switzerland
Olweus, D., (1993) Bullying at School: What We Know and What We Can Do, , Cambridge, MA. Blackwell Publishers, Inc
Ortega, R., (2010) Agresividad Injustificada, Bullying Y Violencia Escolar, , Coord, Madrid, Alianza Editorial
Ortiz Escalante, S., Espacio público, género e (in)seguridad (2014) Jornadas Urbanismo Y Género, pp. 48-67. , En Cortés Zaborras, Carmen coord: Ciudades en Construcción. Perséfone. Ediciones electrónicas de la AEHM/UMA
Postman, N., (2001) Divertirse Hasta Morir: El Discurso Público En La Era Del «Show Business, , Barcelona, Ediciones de la Tempestad. 2ª edición
Raskauskas, J., Stoltz, A.D., Involvement in traditional and electronic bullying among adolescents (2007) Developmental Psychology, 43, pp. 564-575. , http://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0012-1649.43.3.564
Ringrose, J., Just be friends»: Exposing the limits of educational bully discourses for understanding teen girls´heterisexualized frienships and conflicts (2008) British Journal of Sociology of Education, 29 (5), pp. 509-522. , https://doi.org/10.1080/01425690802263668
Rodó-de-Zárate, M., Estivill i Castany, J., (2016) ¿La Calle Es Mía? Poder, Miedo Y Estrategias De Empoderamiento De Mujeres Jóvenes En Un Espacio Público Hostil, , y Emakunde, Instituto Vasco de la Mujer
Salmivalli, C., Kaukiainen, A., Voeten, M., Anti-bullying intervention: Implementation and outcome (2005) British Journal of Educational Psychology, 75 (3), pp. 453-463. , https://doi.org/10.1348/000709905X26011
Slonje, R., Smith, P.K., Cyberbullying: Another main type of bullying? (2008) Scandinavian Journal of Psychology, 49, pp. 147-154. , https://doi.org/10.1111/j.14679450.2007.00611.x
Smith, P.K., Ciberacoso: Naturaleza y extensión de un nuevo tipo de acoso dentro y fuera de la escuela (2006) Congreso Educación, pp. 1-17. , Palma de Mallorca, España
Smith, P.K., Brain, P., Bullying in school: Lessons from two decades of research (2000) Aggressive Behavior, 26, pp. 1-9. , https://doi.org/10.1002/(SICI)10982337(2000)26:1<1
Tajahuerce Ángel, I., Mateos Casado, C., Simulaciones sexo-genéricas, bebés reborn y muñecas eróticas hiperrealistas (2016) Revista De Ciencias Humanas Y Sociales, 81, pp. 189-212
Tajahuerce Ángel, I., Mateos Casado, C., Melero Suso, R., Análisis feminista de las propuestas poshumanas de la tecnología patriarcal (2017) Chasqui, Revista Latinoamericana De Comunicación, 135, pp. 123-141. , http://dx.doi.org/10.16921/chasqui.v0i135.3193
Trautmann, A., Maltrato entre pares o "bullying". Una visión actual (2008) Revista Chilena De Pediatría, 79 (1), pp. 13-20. , http://dx.doi.org/10.4067/S0370-41062008000100002
Urdangarin Aranbarri, G., Cosificación de las adolescentes en las Redes Sociales Digitales (2015) TFM En Máster En Estudios Feministas Y De Género, , Bilbao, Universidad del País Vasco
Ybarra, M.L., Mitchell, K.J., Youth engaging in online harassment: Associations with caregiver-child relationships, Internet use, and personal characteristics (2004) Journal of Adolescence, 27, pp. 319-336. , https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2004.03.007
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Complutense de Madrid
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Comunicación y Relaciones Corporativas
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad Complutense de Madrid
dc.source.none.fl_str_mv Estudios Sobre el Mensaje Periodistico
institution Universidad de Medellín
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Medellin
repository.mail.fl_str_mv repositorio@udem.edu.co
_version_ 1814159239211384832
spelling 20182021-02-05T14:59:52Z2021-02-05T14:59:52Z11341629http://hdl.handle.net/11407/613010.5209/ESMP.62250Research on the topic of cyberbullying often ignores the gender aspects involved as it is approached as a problem of peer bullying. However, cyberbullying reproduces the same gender stereotypes which are present in physical spaces: it often involves the threat of spreading content aimed at undermining young women´s reputation and jeopardizes their present and future personal and professional relationships. In the face of these aggressions, the message that is transmitted to adolescent girls in the media is not one of empowerment but of fear. The burden of protecting oneself and adopting precautions is subverted in them, just like in physical spaces. It is essential to socialize adolescents without fear of discrediting, marginalization, humiliation and, in short, gender violence. © 2018 Universidad Complutense de Madrid. All Rights Reserved.spaUniversidad Complutense de MadridComunicación y Relaciones CorporativasFacultad de Comunicaciónhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85061962229&doi=10.5209%2fESMP.62250&partnerID=40&md5=ef46d194231000adf3c0d182449de25f24218451859Adoni, H., Mane, S., Media and the social construction of reality. Toward an integration of theory and research (1984) Communication Research, 11 (3), pp. 323-340. , http://dx.doi.org/10.1177/009365084011003001Alonso Ruido, P., Rodríguez Castro, Y., Lameiras Fernández, M., Martínez Román, R., Las motivaciones hacia el Sexting de los y las adolescentes gallegos/as (2015) Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, (13). , https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2280, y Extr.. Amnistía Internacional (2017): Encuesta sobre violencia de género en redesArdener, S., (1993) Women and Space. Ground Rules and Social Maps., , ed, Oxford, UK. BergBerger, P.L., Luckmann, T., (1967) The Social Construction of Reality, , New York, Anchor BooksBernárdez Rodal, A., Representaciones de lo femenino en la publicidad. Muñecas y mujeres: Entre la materia artificial y la carne (2009) Cuadernos De Información Y Comunicación, 14, pp. 269-284Bolukbasi, T., Chang, K.-W., Zou, J., Saligrama, V., Kalai, A., Man is to computer programmer as woman is to homemaker? Debiasing word embeddings (2016) Advances in Neural Information Processing Systems, pp. 4349-4357Brandes, S.B., Levin, D., Like My Status (2014) Feminist Media Studies, 14 (5), pp. 743-758Byerly, C.M., Ross, K., (2006) Women and Media: A Critical Introduction, , Malden, MA, Blackwell PubCastells, M., (1997) La Era De La Información: Economía, Sociedad Y Cultura. Volumen I. La Sociedad, , red. Madrid, Alianza editorialCastells, M., (2012) Redes De Indignación Y Esperanza, , Madrid, Alianza EditorialCatalina García, B., De Ayala López, L., Cruz, M., García Jiménez, A., Los riesgos de los adolescentes en Internet: Los menores como actores y víctimas de los peligros de Internet (2014) Revista Latina De Comunicación Social, 69, pp. 462-485Acoso sexual en el espacio público: La ciudad en deuda con los derechos de las mujeres (2015) Observatorio De Igualdad De Género De América Latina Y El Caribe, , https://www.cepal.org/es/notas/acoso-sexual-espacio-publico-la-ciudad-deuda-derechos-mujeres, CEPAL Comisión Económica para América Latina y El Caribe EnChapin, J., Coleman, G., The cycle of cyberbullying: Some experience required (2017) The Social Science Journal, 54, pp. 314-318. , http://dx.doi.org/10.1037/pac0000282Comas D'Argemir, D., Construyendo imaginarios, identidades, comunidades: El papel de los medios de comunicación (2008) Retos Teóricos Y Nuevas Prácticas, pp. 179-208. , En Bullen, Margaret y Díez Mintegui, Carmen coord: San Sebastián, AnkulegiDadvar, M., De Jong, F., Ordelman, R., Trieschnigg, D., Improved cyberbullying detection using gender information (2012) Human Media Interaction Group, pp. 1-3. , University of Twente, Enschede Netherlands(2014) El Ciberacoso Como Forma De Ejercer La Violencia De Género En La Juventud: Un Riesgo En La Sociedad De La Información Y Del Conocimiento, , Delegación del Gobierno para la Violencia de Género Madrid, Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad de España, Centro de PublicacionesDespentes, V., (2007) Edicions Grasser Y Frasquelles, , Teoría King Kong. 1ª edición (español). EpubDilmaç, B., Psychological needs as a predictor of cyber bullying: A preliminary report on college students (2009) Educational Sciences: Theory and Practice, 9 (3), pp. 1307-1325Domínguez Ruvalcaba, H., Atisbos de subjetividad de los victimarios en el cine y el ciberespacio en México (2015) IZTAPALAPA Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, 79, pp. 93-110Felmlee, D., Faris, R., Toxic ties: Networks of friendship, dating, and cyber victimization (2016) Social Psychology Quarterly, 79 (3), pp. 243-262. , https://doi.org/10.1177/0190272516656585Ferrando, F., Is the post-human a post-woman? Cyborgs, robots, artificial intelligence and the futures of gender: A case study (2014) European Journal of Futures Research, 2, p. 43. , https://doi.org/10.1007/s4030Finkelhor, D., Mitchell, K.J., Wolak, J., (2006) Online Victimization: A Report on The Nation´S Youth. 5 Years Later, , Washington, D.C. National Center for Missing and Exploited Children. Report 07-05-025Fredrickson, B.L., Roberts, T.-A., Objectification theory: Towards understanding women's lived experiences and mental health risks (1997) Psychology of Women Quarterly, 21 (2), pp. 173-206. , https://doi.org/10.1111/j.14716402.1997.tb00108.xGamson, W.A., Croteau, D., Hoynes, W., Sasson, T., Media images and the social construction of reality (1992) Annual Review of Sociology, 18, pp. 373-393. , https://doi.org/10.1146/annurev.so.18.080192.002105García Reina, L., Juventud y medios de comunicación. La televisión y los jóvenes: Aproximación estructural a la programación y los mensajes (2004) Ámbitos, 11-12, pp. 115-129García-Gómez, A., Regulating girlhood: Evaluative language, discourses of gender socialization and relational aggression (2011) European Journal of Women’S Studies, 18 (3), pp. 243-264. , https://doi.org/10.1177/1350506811405817García-Ordaz, M., Carrasco-Carrasco, R., Martínez-López, F.J., Should we program robotic emotions from the gender perspective? (2013) International Journal of Robotics Applications and Technologies, 1 (1), pp. 1-13Ging, D., O'Higgins Norman, J., Cyberbullying, conflict management or just messing? Teenage girls’ understandings and experiences of gender, friendship, and conflict on Facebook in an Irish second-level school (2016) Feminist Media Studies, 16 (5), pp. 805-821. , https://doi.org/10.1080/14680777.2015.1137959Vasco, G., La desigualdad de género y el sexismo en las redes sociales Una aproximación cualitativa al uso que hacen de las redes sociales las y los jóvenes de la CAPV (2013) Colección Gazteak Bilduma 07, , Departamento de Educación, Política y CulturaGörzig, A., Who bullies and who is bullied online?: A study of 9-16 year old internet users in 25 European countries (2011) EU Kids Online Network, , LSEGradinger, P., Strohmeier, D., Spiel, C., Traditional bullying and cyberbullying: Identification of risk groups for adjustment problems (2009) Zeitschrift Für Psychologie/Journal of Psychology, 217 (4), pp. 205-213. , https://doi.org/10.1027/0044-3409.217.4.205Hawkins, R.P., Pingree, S., (1982) Television Influence on Constructions of Social Reality: Ten Years of Scientific Progress and Implications for The 80'S, , National Institute of Mental HealthJuárez Rodríguez, J., (2017) Sororidad. Mujeres Deconstruyendo Los Códigos Y Lenguajes Patriarcales Existentes Tras Los Feminicidios De Ciudad Juárez, , México. Universidad de MedellínLoscertales, F., Núñez, T., La imagen de las mujeres en la era de la comunicación (2009) Revista Científica De Información Y Comunicación, 6, pp. 427-462Martínez Rodrigo, E., Marta Lazo, C., (2011) Jóvenes Interactivos. Nuevos Modos De Comunicarse., , y A Coruña, Ed. Netbiblo(2017) Connected Kids Trends Watch 2017, , MediaComBermúdez, M., Fernando, D., Vásquez Arias, M., Cotidianidades transmitidas en el ciberespacio. El fenóneno del Lifecasting (2011) Revista Co-Herencia, 8 (15), pp. 269-294. , y Julio DiciembreNavarro, R., Gender issues and cyberbullying in children and adolescents: From gender differences to gender identity measures (2016) Cyberbullying Across The Globe, Gender Differences in Cyberbullying, , En Navarro, Raúl et al. eds: Springer International Publishing. SwitzerlandOlweus, D., (1993) Bullying at School: What We Know and What We Can Do, , Cambridge, MA. Blackwell Publishers, IncOrtega, R., (2010) Agresividad Injustificada, Bullying Y Violencia Escolar, , Coord, Madrid, Alianza EditorialOrtiz Escalante, S., Espacio público, género e (in)seguridad (2014) Jornadas Urbanismo Y Género, pp. 48-67. , En Cortés Zaborras, Carmen coord: Ciudades en Construcción. Perséfone. Ediciones electrónicas de la AEHM/UMAPostman, N., (2001) Divertirse Hasta Morir: El Discurso Público En La Era Del «Show Business, , Barcelona, Ediciones de la Tempestad. 2ª ediciónRaskauskas, J., Stoltz, A.D., Involvement in traditional and electronic bullying among adolescents (2007) Developmental Psychology, 43, pp. 564-575. , http://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0012-1649.43.3.564Ringrose, J., Just be friends»: Exposing the limits of educational bully discourses for understanding teen girls´heterisexualized frienships and conflicts (2008) British Journal of Sociology of Education, 29 (5), pp. 509-522. , https://doi.org/10.1080/01425690802263668Rodó-de-Zárate, M., Estivill i Castany, J., (2016) ¿La Calle Es Mía? Poder, Miedo Y Estrategias De Empoderamiento De Mujeres Jóvenes En Un Espacio Público Hostil, , y Emakunde, Instituto Vasco de la MujerSalmivalli, C., Kaukiainen, A., Voeten, M., Anti-bullying intervention: Implementation and outcome (2005) British Journal of Educational Psychology, 75 (3), pp. 453-463. , https://doi.org/10.1348/000709905X26011Slonje, R., Smith, P.K., Cyberbullying: Another main type of bullying? (2008) Scandinavian Journal of Psychology, 49, pp. 147-154. , https://doi.org/10.1111/j.14679450.2007.00611.xSmith, P.K., Ciberacoso: Naturaleza y extensión de un nuevo tipo de acoso dentro y fuera de la escuela (2006) Congreso Educación, pp. 1-17. , Palma de Mallorca, EspañaSmith, P.K., Brain, P., Bullying in school: Lessons from two decades of research (2000) Aggressive Behavior, 26, pp. 1-9. , https://doi.org/10.1002/(SICI)10982337(2000)26:1<1Tajahuerce Ángel, I., Mateos Casado, C., Simulaciones sexo-genéricas, bebés reborn y muñecas eróticas hiperrealistas (2016) Revista De Ciencias Humanas Y Sociales, 81, pp. 189-212Tajahuerce Ángel, I., Mateos Casado, C., Melero Suso, R., Análisis feminista de las propuestas poshumanas de la tecnología patriarcal (2017) Chasqui, Revista Latinoamericana De Comunicación, 135, pp. 123-141. , http://dx.doi.org/10.16921/chasqui.v0i135.3193Trautmann, A., Maltrato entre pares o "bullying". Una visión actual (2008) Revista Chilena De Pediatría, 79 (1), pp. 13-20. , http://dx.doi.org/10.4067/S0370-41062008000100002Urdangarin Aranbarri, G., Cosificación de las adolescentes en las Redes Sociales Digitales (2015) TFM En Máster En Estudios Feministas Y De Género, , Bilbao, Universidad del País VascoYbarra, M.L., Mitchell, K.J., Youth engaging in online harassment: Associations with caregiver-child relationships, Internet use, and personal characteristics (2004) Journal of Adolescence, 27, pp. 319-336. , https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2004.03.007Estudios Sobre el Mensaje PeriodisticoCyberbullying and gender: New benchmarks in the occupation of virtual spaces [Ciberbullying y género: Nuevos referentes en la ocupación de los espacios virtuales]Articleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Ángel, I.T., Universidad Complutense de Madrid, SpainFranco, Y.G., Universidad Complutense de Madrid, SpainRodríguez, J.J., Universidad de Medellín, Colombiahttp://purl.org/coar/access_right/c_16ecÁngel I.T.Franco Y.G.Rodríguez J.J.11407/6130oai:repository.udem.edu.co:11407/61302021-02-05 09:59:53.067Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co