El juego como estrategia pedagógica para fortalecer el pensamiento numérico en una operación básica: la suma

All areas of knowledge in the learning of the child are important, however, mathematics impact on the daily lives of children, that is why a good acquisition of knowledge will ensure the student a full development in everyday life. Consequently, in order to achieve that the student learns, it is nec...

Full description

Autores:
Navarro Carey, Andrea Paola
Pabón Acosta, Yadeimis
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/7556
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/7556
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
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Numerical thinking
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Estrategia
Pensamiento numérico
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description All areas of knowledge in the learning of the child are important, however, mathematics impact on the daily lives of children, that is why a good acquisition of knowledge will ensure the student a full development in everyday life. Consequently, in order to achieve that the student learns, it is necessary to implement strategies that allow him/her to enjoy the moment of acquiring knowledge. In this sense, play is fundamental, because it recreates them, helps them to develop and know how the body works and, above all, can be the vehicle for knowledge. The present investigation proposes: the game as a pedagogical strategy to strengthen the numerical thought in a basic operation: the sum, with the purpose that the student acquires a significant learning. Its objective is to determine the relationship between the game as a pedagogical strategy and numerical thinking in a basic operation: addition in students of 1st grade of primary school at the Institución Educativa el Concorde, in Malambo Atlántico. The whole theory is based on the concepts developed by Jean Piaget and Ausubel, as well as other authors who contributed. The research is of a quantitative nature, framed within a positivist paradigm, with an explanatory focus. The population is 47 students divided into two groups, one of 23 and another of 24, control group and experimental group. The sample is of the total of the experimental group with a total of 23, for the diagnosis I carry out a pre-test, to strengthen were applied workshops and finally a post test. A comparison was made and the information was analyzed.
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The present investigation proposes: the game as a pedagogical strategy to strengthen the numerical thought in a basic operation: the sum, with the purpose that the student acquires a significant learning. Its objective is to determine the relationship between the game as a pedagogical strategy and numerical thinking in a basic operation: addition in students of 1st grade of primary school at the Institución Educativa el Concorde, in Malambo Atlántico. The whole theory is based on the concepts developed by Jean Piaget and Ausubel, as well as other authors who contributed. The research is of a quantitative nature, framed within a positivist paradigm, with an explanatory focus. The population is 47 students divided into two groups, one of 23 and another of 24, control group and experimental group. The sample is of the total of the experimental group with a total of 23, for the diagnosis I carry out a pre-test, to strengthen were applied workshops and finally a post test. A comparison was made and the information was analyzed.Todas las áreas del conocimiento en el aprendizaje del niño son importantes, sin embargo, las matemáticas impactan en el diario vivir de los niños, es por ello; que una buena adquisición del conocimiento le garantizará al educando un pleno desarrollo en la vida cotidiana. En consecuencia, para lograr que el estudiante aprenda, se hace necesario la implementación de estrategias que le permitan el disfrute y el goce al momento de adquirir los conocimientos. En este sentido, el juego es fundamental, porque los recrea, los ayuda a desarrollar y conocer el funcionamiento del cuerpo y, sobre todo, puede ser el vehículo para el conocimiento. La presente investigación se plantea: el juego como estrategia pedagógica para fortalecer el pensamiento numérico en una operación básica: la suma, con el fin que el estudiante adquiera un aprendizaje significativo. Su objetivo es determinar la relación existente entre el juego como estrategia pedagógica y el pensamiento numérico en una operación básica: la suma, en los estudiantes de 1° de primaria en la Institución Educativa el Concorde, de Malambo Atlántico. Toda la teoría se sustenta bajo las concepciones realizadas por Jean Piaget y Ausubel, así como de otros autores que aportaron. La investigación es de corte cuantitativo, enmarcada en un paradigma positivista, con un enfoque explicativo. La población es de 47 estudiantes divididos en dos grupos uno de 23 y otro de 24, grupo control y grupo experimental. La muestra es del total del grupo experimental con un total de 23, para el diagnóstico se realizó un pretest, para fortalecer se aplicaron talleres y por último un postest con los cuales se realizó una comparación y se analizó la información.application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaLicenciatura en Educación Básica PrimariaAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2AdditionStrategyNumerical thinkingMathematicsLearningSumaEstrategiaPensamiento numéricoMatemáticasAprendizajeEl juego como estrategia pedagógica para fortalecer el pensamiento numérico en una operación básica: la sumaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionBerger , K. (2016). Psicologia del desarrollo. Infancia y adolescencia. 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