Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas
The article addresses the processes of education and training in the fields of urban plan-ning, design and urban planning. In the introduction, it outlined two realities: on the one hand, that currently the majority of the world’s population lives in cities (80 % in Latin America); on the other hand...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad de América
- Repositorio:
- Lumieres
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.uamerica.edu.co:20.500.11839/7982
- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.29097/26191709.264
- Palabra clave:
- Urbanismo
Ambientes de aprendizaje
Realidad urbana
Urbanism
Learning environments
Urban reality
- Rights
- License
- Atribución – No comercial – Sin Derivar
| id |
Lumieres_f5192401cba974a8b9e36728c65ddc19 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:repository.uamerica.edu.co:20.500.11839/7982 |
| network_acronym_str |
Lumieres |
| network_name_str |
Lumieres |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanasUrban planning, education and city: new learning environments from urban realitiesUrbanismoAmbientes de aprendizajeRealidad urbanaUrbanismLearning environmentsUrban realityThe article addresses the processes of education and training in the fields of urban plan-ning, design and urban planning. In the introduction, it outlined two realities: on the one hand, that currently the majority of the world’s population lives in cities (80 % in Latin America); on the other hand, do emphasis is placed on the educational capacity of cities themselves. As a methodology, the study of three aspects related to the training of under-graduate students in the disciplinary fields mentioned was established. In three sections, it presented the results: i) conventional learning environments; ii) urban learning envi-ronments; and iii) two contemporary themes for learning: human dignity and urban sus-tainability. It concludes, among other things, that an ethical vision of architecture implies de-constructing scenarios from where it is learned so that they become spaces conducive to the understanding of urban social phenomena.El artículo aborda los procesos de educación y formación en los campos del urbanismo, el diseño y la planificación urbana. En la introducción se esbozan dos circunstancias: por un lado, actualmente la mayor parte de la población mundial habita en las ciudades (el 80 % en el caso de América Latina), y por otro, la capacidad educadora que tienen de por sí las ciudades. Como metodología se estableció el estudio de tres aspectos relacionados con la formación de estudiantes de pregrado en los campos disciplinares mencionados. Los resultados se presentan en tres apartados: i) ambientes de aprendizaje convencionales; ii) ambientes urbanos de aprendizaje, y iii) dos temas contemporáneos para el aprendizaje: dignidad humana y sustentabilidad urbana. Se concluye, entre otras cosas, que una visión ética de la arquitectura implica deconstruir los escenarios desde los que se aprende, para que se transformen en espacios propicios para el entendimiento de los fenómenos sociales urbanos.Publicaciones Universidad de América2020-09-01T19:36:24Z2020-09-01T19:36:24Z2019-08-01Articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501APA 7th - Sarmiento Díaz, J. F. (2020). Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas . Arkitekturax Visión FUA, 2(2), 75-87. https://doi.org/10.29097/26191709.2642665-105Xhttps://doi.org/10.29097/26191709.264Atribución – No comercial – Sin Derivarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spaSarmiento Díaz, Javier Franciscooai:repository.uamerica.edu.co:20.500.11839/79822020-09-01T19:37:14Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas Urban planning, education and city: new learning environments from urban realities |
| title |
Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas |
| spellingShingle |
Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas Urbanismo Ambientes de aprendizaje Realidad urbana Urbanism Learning environments Urban reality |
| title_short |
Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas |
| title_full |
Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas |
| title_fullStr |
Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas |
| title_full_unstemmed |
Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas |
| title_sort |
Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Urbanismo Ambientes de aprendizaje Realidad urbana Urbanism Learning environments Urban reality |
| topic |
Urbanismo Ambientes de aprendizaje Realidad urbana Urbanism Learning environments Urban reality |
| description |
The article addresses the processes of education and training in the fields of urban plan-ning, design and urban planning. In the introduction, it outlined two realities: on the one hand, that currently the majority of the world’s population lives in cities (80 % in Latin America); on the other hand, do emphasis is placed on the educational capacity of cities themselves. As a methodology, the study of three aspects related to the training of under-graduate students in the disciplinary fields mentioned was established. In three sections, it presented the results: i) conventional learning environments; ii) urban learning envi-ronments; and iii) two contemporary themes for learning: human dignity and urban sus-tainability. It concludes, among other things, that an ethical vision of architecture implies de-constructing scenarios from where it is learned so that they become spaces conducive to the understanding of urban social phenomena. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-01 2020-09-01T19:36:24Z 2020-09-01T19:36:24Z |
| dc.type.none.fl_str_mv |
Article |
| dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
APA 7th - Sarmiento Díaz, J. F. (2020). Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas . Arkitekturax Visión FUA, 2(2), 75-87. https://doi.org/10.29097/26191709.264 2665-105X https://doi.org/10.29097/26191709.264 |
| identifier_str_mv |
APA 7th - Sarmiento Díaz, J. F. (2020). Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas . Arkitekturax Visión FUA, 2(2), 75-87. https://doi.org/10.29097/26191709.264 2665-105X |
| url |
https://doi.org/10.29097/26191709.264 |
| dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Atribución – No comercial – Sin Derivar http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
| rights_invalid_str_mv |
Atribución – No comercial – Sin Derivar http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Publicaciones Universidad de América |
| publisher.none.fl_str_mv |
Publicaciones Universidad de América |
| institution |
Universidad de América |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1841553076937293824 |
