Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas

The article addresses the processes of education and training in the fields of urban plan-ning, design and urban planning. In the introduction, it outlined two realities: on the one hand, that currently the majority of the world’s population lives in cities (80 % in Latin America); on the other hand...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad de América
Repositorio:
Lumieres
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.uamerica.edu.co:20.500.11839/7982
Acceso en línea:
https://doi.org/10.29097/26191709.264
Palabra clave:
Urbanismo
Ambientes de aprendizaje
Realidad urbana
Urbanism
Learning environments
Urban reality
Rights
License
Atribución – No comercial – Sin Derivar
id Lumieres_f5192401cba974a8b9e36728c65ddc19
oai_identifier_str oai:repository.uamerica.edu.co:20.500.11839/7982
network_acronym_str Lumieres
network_name_str Lumieres
repository_id_str
spelling Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanasUrban planning, education and city: new learning environments from urban realitiesUrbanismoAmbientes de aprendizajeRealidad urbanaUrbanismLearning environmentsUrban realityThe article addresses the processes of education and training in the fields of urban plan-ning, design and urban planning. In the introduction, it outlined two realities: on the one hand, that currently the majority of the world’s population lives in cities (80 % in Latin America); on the other hand, do emphasis is placed on the educational capacity of cities themselves. As a methodology, the study of three aspects related to the training of under-graduate students in the disciplinary fields mentioned was established. In three sections, it presented the results: i) conventional learning environments; ii) urban learning envi-ronments; and iii) two contemporary themes for learning: human dignity and urban sus-tainability. It concludes, among other things, that an ethical vision of architecture implies de-constructing scenarios from where it is learned so that they become spaces conducive to the understanding of urban social phenomena.El artículo aborda los procesos de educación y formación en los campos del urbanismo, el diseño y la planificación urbana. En la introducción se esbozan dos circunstancias: por un lado, actualmente la mayor parte de la población mundial habita en las ciudades (el 80 % en el caso de América Latina), y por otro, la capacidad educadora que tienen de por sí las ciudades. Como metodología se estableció el estudio de tres aspectos relacionados con la formación de estudiantes de pregrado en los campos disciplinares mencionados. Los resultados se presentan en tres apartados: i) ambientes de aprendizaje convencionales; ii) ambientes urbanos de aprendizaje, y iii) dos temas contemporáneos para el aprendizaje: dignidad humana y sustentabilidad urbana. Se concluye, entre otras cosas, que una visión ética de la arquitectura implica deconstruir los escenarios desde los que se aprende, para que se transformen en espacios propicios para el entendimiento de los fenómenos sociales urbanos.Publicaciones Universidad de América2020-09-01T19:36:24Z2020-09-01T19:36:24Z2019-08-01Articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501APA 7th - Sarmiento Díaz, J. F. (2020). Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas . Arkitekturax Visión FUA, 2(2), 75-87. https://doi.org/10.29097/26191709.2642665-105Xhttps://doi.org/10.29097/26191709.264Atribución – No comercial – Sin Derivarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spaSarmiento Díaz, Javier Franciscooai:repository.uamerica.edu.co:20.500.11839/79822020-09-01T19:37:14Z
dc.title.none.fl_str_mv Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas
Urban planning, education and city: new learning environments from urban realities
title Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas
spellingShingle Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas
Urbanismo
Ambientes de aprendizaje
Realidad urbana
Urbanism
Learning environments
Urban reality
title_short Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas
title_full Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas
title_fullStr Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas
title_full_unstemmed Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas
title_sort Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas
dc.subject.none.fl_str_mv Urbanismo
Ambientes de aprendizaje
Realidad urbana
Urbanism
Learning environments
Urban reality
topic Urbanismo
Ambientes de aprendizaje
Realidad urbana
Urbanism
Learning environments
Urban reality
description The article addresses the processes of education and training in the fields of urban plan-ning, design and urban planning. In the introduction, it outlined two realities: on the one hand, that currently the majority of the world’s population lives in cities (80 % in Latin America); on the other hand, do emphasis is placed on the educational capacity of cities themselves. As a methodology, the study of three aspects related to the training of under-graduate students in the disciplinary fields mentioned was established. In three sections, it presented the results: i) conventional learning environments; ii) urban learning envi-ronments; and iii) two contemporary themes for learning: human dignity and urban sus-tainability. It concludes, among other things, that an ethical vision of architecture implies de-constructing scenarios from where it is learned so that they become spaces conducive to the understanding of urban social phenomena.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-01
2020-09-01T19:36:24Z
2020-09-01T19:36:24Z
dc.type.none.fl_str_mv Article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv APA 7th - Sarmiento Díaz, J. F. (2020). Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas . Arkitekturax Visión FUA, 2(2), 75-87. https://doi.org/10.29097/26191709.264
2665-105X
https://doi.org/10.29097/26191709.264
identifier_str_mv APA 7th - Sarmiento Díaz, J. F. (2020). Urbanismo, educación y ciudad: nuevos ambientes de aprendizaje desde las realidades urbanas . Arkitekturax Visión FUA, 2(2), 75-87. https://doi.org/10.29097/26191709.264
2665-105X
url https://doi.org/10.29097/26191709.264
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.none.fl_str_mv Atribución – No comercial – Sin Derivar
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución – No comercial – Sin Derivar
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.publisher.none.fl_str_mv Publicaciones Universidad de América
publisher.none.fl_str_mv Publicaciones Universidad de América
institution Universidad de América
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841553076937293824